A Town Like Alice

Magnus Mohell

2018-05-16

Philip Stenström

2018-01-03

Året är 1948, andra världskriget är över, och livet i England vankas vidare under efterkrigstiden. Efter år av blitz och krigshärjningar ter sig livet annorlunda för en jurist vid namn Noel Strachan. En dag mottar Noel Strachan ett meddelande från Doyle, Belmore hotell i Ayr, att en av hans klienter, Douglas Mccfadden, avlidit. Med dödsbeskedet erinrar sig Strachan sin tidigare klient och det testamente de sammanställde för så länge sedan innan kriget. Det visar sig så småningom att det bara finns en arvtagare vid liv som bär rätten till arvet, med undantaget att hon först är berättigad arvet vid 35 år fyllda, enligt avtalet. Strachan och sin kollega, som är förvaltarna av det enorma arvet, kontaktar kvinnan som är berättigad arvet och får, i och med mötet med henne, en fascinerande berättelse från kriget som de sent ska glömma. Arvtagaren, Jean Paget, visar sig ha spenderat tre och ett halvt år som krigsfånge i Malaysia under den Japanska okupationsmakten. Hon återberättar om den fruktansvärda dödsmarsch, och senare fångenskap, de fick utstå av en likgiltig opponent. I allt detta uppstår också ett möte med krigsfången, furir, Joe Harman. I konversation med furiren berättar han om sin hemstad och dess gemytliga och stränga miljö runt ökenområdet i Alice Springs, Australien. Det är allt en hemstad är och bör vara i allas öron. Med en extrem hemlängtan, att få återvända hem till en stad som Alice, vill de alla att kriget ska ta slut.

Nevil Shute skriver att den enda han fruktade med publiceringen av romanen A Town Like Alice var de felaktiga historiska skildringarna om fångenskap och dödsmarschen på Malaysia. De faktiska historiska förloppen inträffade i verkligheten på Sumatra. Inspirationen till romanen handling ligger i ett fascinerade möte som Nevil Shute hade med en av de kvinnor som satt fängslad på Sumatra under andra världskriget. I bakgrund mot detta beslutade sig Nevil Shute för att återberätta en kvinnas styrka och ihärdiga kamp i det umbärliga och vedervärdiga förhållanden som förelåg. A Town Like Alice är en roman som ger djupa av- och intryck; den är fylld av tragiska, vedervärdiga händelser men också kärleksfulla och berörande tillfällen. Få böcker lyckas med det som A Town Like Alice lyckas uppnå.

Viktoria Lyne

2012-08-30

Bästa boken jag har läst, har läst många.

2012-05-30

Fem svarta höns heter den i svensk översättning. Har getts ut i flera upplagor sedan den första som kom 1951. Romanen tar oss till London, Malacka och Queensland. Romanen står på BBCs "Big Read". Engagerande berättelse som Du inte bör missa.

Alf Ödlund

2010-06-21

Boken var mycket bra i början men sedan blev det mest en rosenröd vägbeskrivning av en lyckad entreprenör

Yvonne Larsson

2009-06-21

Ytterligare en bok jag inte kunde hitta på svenska i listan här.