A tale of love and darkness

Oz, Amos

| 2004

A story, in which the author takes us on a journey through his childhood and adolescence, along Jerusalem's war-torn streets in the 1940s and '50s, and into the infernal marriage of two kind, well-meaning people: his fussy, logical father, and his dreamy, romantic mother.

Ingrid

2022-10-29

Några år sen jag läste denna men den lever kvar. Tror nästan att det är mina minnen av att växa upp i Israel och Odessa.

Philip Stenström

2019-01-19

En berättelse om kärlek och mörker (originaltitel: Sipour Al Ahava Vehoshekh) - Amos Oz

I den självbiografiska En berättelse om kärlek och mörker skildrar författaren Amos Oz sin barndom i skuggan av Israels omtumlande och våldsamma självständighetsförklaring. Det ständiga hotande våldet och hoppet om fred och försoning präglas starkt under Amos Oz uppväxt. I sin barndom - före, under och efter andra världskriget - skildras Amos Oz uppväxt och uppfostran i Palestina, som styrdes under brittiskt mandat, framtill 1948, i och med staten Israels grundande. I de starka skildringarna får läsaren stifta bekantskap Amos Oz familj, vänner och bekanta. Därtill skildras hans liv på Kibbutz. Det är vackra, lyckliga ögonblick som beblandas med mörka och sorgliga stunder. Det är ett magiskt självporträtt av en storslagen författare som genomlevt den israeliska nationens födelse och påfrestande historia. Ska man läsa Amos Oz ska man läsa denna storslagna självbiografi.

2014-01-30

Välskriven, fängslande, lärorik med ett underbart språk. Lite väl tung emellanåt. Ingen bok man skummar igenom men väl värt ansträngningen.

clara mage

2013-05-16

Fantastiskt språk och intressant miljö mm men SEG! Kämpade mig igenom lite mer än hälften, sedan gav jag upp.

Robert Johansson

2012-04-10

Första boken jag läst av Amos Os. Vilket jätteprojekt.
Tvagningen hos hans Farmor spänner över flera sidor. Det säger en del om boken. Han lämnar inget åt slumpen. Hans språkbruk är ju genialiskt, men ibland lite väl krävande. "Vi vet att du är intelligent".

Maria Jönsson

2011-12-25

Har gjort försök med pristagare och då speciellt av Nobel. Har svårt med dem, tyvärr.

greger andersson

2011-11-24

Fint språk och intressant inblick i författarens uppväxt och staten Israels födelse. Boken skulle dock tjäna på att skalas av en del, ta upp tempot nu är det många, långa och omständiga formuleringar. När författaren ex hänvisar till en släktings bokhylla med alla titlar och namn var det ett sådant skval att jag läste dessa delar kursivt

Gun Petersson

2011-01-31

Ger bra kunskap om staten Israels tillkomst och är samtidigt en mycket stark skildring av författarens familj. Ett mästerverk.

Lisa Abramowicz

2010-12-22

En av de absolut bästa och sorgligaste böcker jag någonsin läst. Ett mästerverk. HaAkademien läst den månne? mos Oz borde vara självskriven för Nobelpriset.

Stefan Hall

2010-11-18

Mäktig roman om unge Amos. Fulländad i språk och stil. Men boken blir för lång, upprepningarna blir för många.

Jeanette

2010-08-24

En ganska komplicerad men välskriven biografi. Titeln säger egentligen allt.

Sara .

2010-05-23

Jättebra bok som jag nog kommer läsa om om något år. En av Amos bästa!

Tarja Ahlgrén

2010-05-09

Förutom författarens egen uppväxtskildring också absolut nödvändig läsning för den som är intresserad av staten Israel och dess första levnadsår.

Margareta Ekelund

2010-05-08

Oz gav mig en inblick i judiskt liv, och historia, och jag förstår ännu mer nu hur lite jag förstår om Mellan Östern-striderna. Fantastiskt och gripande porträtt av en ung man, och viktigt om hur mycket vi styrs av det förflutna. Och hur svårt det är med politik.

2010-02-03

Prisad av alla är denna biografiska roman. Torr och tråkig är den och jag blev så trött på den judiska märkvärdigheten. Läste inte ut denna.

Annika Lönneborg

2010-01-30

Min absoluta favoritbok!

BOKMANIA bokblogg

2010-01-06

Lotta Berling

2009-11-21

Visst är den välskriven, men jag blir inte uppslukad och ingenting driver mig vidare. Har varit på sidan 454 ganska länge nu, och blir nog kvar där ett tag till...

Eva Landervik

2009-10-25

En stark självbiografi om hur det är att vara barn till en mentalt svag mamma. Mkt gripande. Ser fram mot att läsa med av Amos Oz.

Per Eric Mattsson

2009-07-30

Utomordentligt intressant och spännande släktkrönika kring de två släkterna på Amos Oz fars- och morssida. Samtidigt får man följa Amos eget liv och den nya staten Israels tillblivelse och första år. Många kärleksförklaringar till boken och litteraturen.