A Short History of Nearly Everything

Bryson, Bill

| 2003

Bill Bryson describes himself as a reluctant traveller: but even when he stays safely in his own study at home, he can't contain his curiosity about the world around him. It's not so much about what we know, as about how we know what we know.

Lennart Thorén

2023-12-11

Det roligaste jag läst på länge. Vetenskapliga teorier blandade med forskarskvaller blandade med historiska sammanhang. Gillar du vetenskap och forskning, att rota i hur och varför, och vill samtidigt läsa något äventyrligt och humoristiskt är denna fantastiska bok ditt förstaval!

ikn

2023-11-05

Tog upp väldigt mycket (nästan allt?). Passade min adhd-hjärna perfekt - önskar bara att jag hade bättre minne så jag kunnat ta med mig en större bit av ökad förståelse kring världen och hur saker och ting fungerar (eller iaf tänkta att fungera).

Jesper Åström

2012-08-15

Gillade den skarpt. Väldigt intressant och lärolik om allt möjligt. Det jag tyckte var minst intressant var människans ursprung samt diverse saker om växter och dylikt. Det som var mest intressant var i princip allt som hade med fysik att göra samt geologi när det gäller kontinentalplattor och dylikt. Ska helt klart försöka propsa mina framtida barn att läsa den här boken när de blir runt 10 - 12 år gamla. Tror den skulle vara ett bra komplement till undervisningen i naturvetenskap i skolan. Skulle dock vilja se en uppdaterad version som inkluderar nya upptäcker osv. Det är ju ändå nästan 10 år sedan boken kom och mycket har hänt sen dess. Ett av de mest aktuella exemplen är ju den eventuella upptäckten av Higgs bosonen. Det som gör att jag inte ger en 5a är för att det fanns bitar som inte intresserad mig överhuvudtaget som sagt, men det är ju inte bokens fel utan snarare mitt problem.

En njutning för vetgiriga!

Frank Thorén Hall

2011-02-04

En av de mest inspirerande böcker jag läst! Helt unik!

D

Daniel Farkas

2011-02-01

Tappade helt intresset för boken innan jag ens läst 1/4 av den, för mycket skitsnack om hit och dit och för lite fakta.

Ulf Pettersson

2010-12-21

en alldeles utmärkt expose över det mesta och mycket underhållande rolig att läsa. Måste ha föregåtts av flera år av research.

Anna Christina

2010-01-08

En oerhört mångfaldig och underhållande bok med massor av aha-upplevelser för den som gillar populärvetenskap. Har läst den 2 ggr.

Nedhal Pirababi

2009-12-01

Vill man veta något om nästan allting ska man läsa den här boken. Jag läser den nu, men i små doser på "mellan tiden" alltså mellan den tid jag läser färdig en bok och börjar med nästa. Rekommenderar den varmt.

Anders Nilsson

2009-10-10

Otroligt bra populärvetenskap.

André Laszlo

2009-08-30

Sträckläste den. En bok alla borde läsa :)

Henrik Olsson

2009-08-07

Väldigt allmänbildande bok. hjärnan går på högvarv när man läser och försöker ta till sig allt som står där i.

Jonas Jakobsson

2009-06-23

En bok som är nästan FÖR intressant. Vartenda stycke gjorde mig helt paff! Jag tror nästan den förändrade mitt liv lite.

Johan Sporre

2009-04-22

I grunden är det en bok jag borde älska som naturvetare, och den innehåller delar som jag tycker mycket om.
Dock var det två saker som störde mig en del:
1) Kontiuerligt presenteras stora siffror/små siffror/långa tidsrymder med liknelser som ska få läsaren att utbrista "Wow!". Det blir enformigt och nästan lite barnsligt.
2) För mycket fokus tycker jag var lagt på forskares problem; hur svårt de hade att publicera vissa verk; deras fiendskap etc. Istället för att det skulle vara en historia om forskare hade jag velat att det varit en historia om upptäckter (det mest intressanta för min del var berättelsen om hur olika forskare gjorde för att mäta jordens massa).

Överlag en ganska lättsmält och lärorik bok.