A Short History of Nearly Everything

Bryson, Bill

| 2003

Bill Bryson describes himself as a reluctant traveller: but even when he stays safely in his own study at home, he can't contain his curiosity about the world around him. It's not so much about what we know, as about how we know what we know.

Lennart Thorn

2023-12-11

Det roligaste jag lst p lnge. Vetenskapliga teorier blandade med forskarskvaller blandade med historiska sammanhang. Gillar du vetenskap och forskning, att rota i hur och varfr, och vill samtidigt lsa ngot ventyrligt och humoristiskt r denna fantastiska bok ditt frstaval!

ikn

2023-11-05

Tog upp vldigt mycket (nstan allt?). Passade min adhd-hjrna perfekt - nskar bara att jag hade bttre minne s jag kunnat ta med mig en strre bit av kad frstelse kring vrlden och hur saker och ting fungerar (eller iaf tnkta att fungera).

Jesper strm

2012-08-15

Gillade den skarpt. Vldigt intressant och lrolik om allt mjligt. Det jag tyckte var minst intressant var mnniskans ursprung samt diverse saker om vxter och dylikt. Det som var mest intressant var i princip allt som hade med fysik att gra samt geologi nr det gller kontinentalplattor och dylikt. Ska helt klart frska propsa mina framtida barn att lsa den hr boken nr de blir runt 10 - 12 r gamla. Tror den skulle vara ett bra komplement till undervisningen i naturvetenskap i skolan. Skulle dock vilja se en uppdaterad version som inkluderar nya upptcker osv. Det r ju nd nstan 10 r sedan boken kom och mycket har hnt sen dess. Ett av de mest aktuella exemplen r ju den eventuella upptckten av Higgs bosonen. Det som gr att jag inte ger en 5a r fr att det fanns bitar som inte intresserad mig verhuvudtaget som sagt, men det r ju inte bokens fel utan snarare mitt problem.

En njutning fr vetgiriga!

Frank Thorn Hall

2011-02-04

En av de mest inspirerande bcker jag lst! Helt unik!

Daniel Farkas

2011-02-01

Tappade helt intresset fr boken innan jag ens lst 1/4 av den, fr mycket skitsnack om hit och dit och fr lite fakta.

Ulf Pettersson

2010-12-21

en alldeles utmrkt expose ver det mesta och mycket underhllande rolig att lsa. Mste ha fregtts av flera r av research.

Anna Christina

2010-01-08

En oerhrt mngfaldig och underhllande bok med massor av aha-upplevelser fr den som gillar populrvetenskap. Har lst den 2 ggr.

Nedhal Pirababi

2009-12-01

Vill man veta ngot om nstan allting ska man lsa den hr boken. Jag lser den nu, men i sm doser p "mellan tiden" allts mellan den tid jag lser frdig en bok och brjar med nsta. Rekommenderar den varmt.

Anders Nilsson

2009-10-10

Otroligt bra populrvetenskap.

Andr Laszlo

2009-08-30

Strcklste den. En bok alla borde lsa :)

Henrik Olsson

2009-08-07

Vldigt allmnbildande bok. hjrnan gr p hgvarv nr man lser och frsker ta till sig allt som str dr i.

Jonas Jakobsson

2009-06-23

En bok som r nstan FR intressant. Vartenda stycke gjorde mig helt paff! Jag tror nstan den frndrade mitt liv lite.

Johan Sporre

2009-04-22

I grunden r det en bok jag borde lska som naturvetare, och den innehller delar som jag tycker mycket om.
Dock var det tv saker som strde mig en del:
1) Kontiuerligt presenteras stora siffror/sm siffror/lnga tidsrymder med liknelser som ska f lsaren att utbrista "Wow!". Det blir enformigt och nstan lite barnsligt.
2) Fr mycket fokus tycker jag var lagt p forskares problem; hur svrt de hade att publicera vissa verk; deras fiendskap etc. Istllet fr att det skulle vara en historia om forskare hade jag velat att det varit en historia om upptckter (det mest intressanta fr min del var berttelsen om hur olika forskare gjorde fr att mta jordens massa).

verlag en ganska lttsmlt och lrorik bok.