A Room of One's Own

Woolf, Virginia

| 1989

Collecting two book-length essays, A Room of One's Own and Three Guineas is Virginia Woolf's most powerful feminist writing, justifying the need for women to possess intellectual freedom and financial independence. This Penguin Modern Classics edition is edited with an introduction and notes by Michele Barrett.A Room of One's Own, based on a lecture given at Girton College, Cambridge, is one of the great feminist polemics, ranging in its themes from Jane Austen and Carlotte Bronte to the silent fate of Shakespeare's gifted (imaginary) sister and the effects of poverty and sexual constraint on female creativity. Three Guineas was published almost a decade later and breaks new ground in its discussion of men, militarism and women's attitudes towards war. These two pieces reveal Virginia Woolf's fiery spirit and sophisticated wit, and confirm her status as a highly inspirational...

Mikaela86

2022-02-15

Tidls klassiker. Sprket r rikt och trffar mig p ett stt jag sllan upplever vid lsning. Den har mnga bottnar och stora tankar. Bytet att skilja tv dagar p mnga sidor och lng tid p f sidor r verkligen spnnande. En liten prla som ska lsas lngsamt.

Felicia Axelsson

2020-06-20

Mycket intressant lsning!

Emma Svanberg

2018-04-24

Ngot av det mest fantastiska jag ngonsin lst

Benjamin Elfors

2017-04-16

Frstr intellektuellt att Woolf har skarp psykologisk blick och att hennes berttande r skickligt. Tyvrr sugs jag aldrig in i vare sig sprk eller personportrtt. Knns som att andra gjort det hr bttre, inte minst Proust.

Annika Sjstrm

2016-07-09

Orimligt trkig! Lyssnade p 1/4 innan jag gav upp...den gav mig INGENTING. Blir dock lite nyfiken p om den ngonsin blev bttre eftersom "Boktipset" frutspdde att jag skulle tycka 4,8 om den!!

Sara Frimodig

2016-05-22

En bok som handlade om en till synes helt vanlig dag i Mrs Dalloways liv. Ibland lite svrt att hnga med i vems perspektiv som det berttades ur, men fr det mesta en fin bok om de vardagliga sakerna och hur stora de blir fr personen de berr.

Lars B.

2015-05-30

Woolf ingjuter mod och hopp om en bttre vrld bortom slipsvldet. Men det r en lng bit kvar.

Victoire Marcel

2015-02-28

Frutom sjlva idn bakom essn tyckte jag verkligen om sprket och upplgget.

Jesper Svensson

2015-02-03

Klassiker

Lars Willfors

2015-01-28

Ohyggligt trkig men rimlig lsning som historiskt dokument betraktat.

Sandra Bjrn

2015-01-12

Frstr inte varfr jag inte lst denna frrn nu?! Galenskap. Lrde mig en hel massa och fick nya perspektiv. Bde positiva och negativa reaktioner. Mhm, typiskt bra. Detta skulle varit lika obligatorisk lsning p gymnasiet som "Djurens grd"/ "Mss & mnniskor" var fr min lrare.

Dan Tilert

2014-12-30

Jag kan i ngon mening acceptera, ibland kanske rentav se, att det hr r Stor Litteratur. Men den r skriven fr det tidiga 1900-talets bildade klass i England, till vilken jag inte kan rkna mig. Det r inte ofta jag ger upp att lsa en bok p engelska, men hr fick jag retirera till en svensk versttning fr att inte helt tappa spret.
Men nej. Den hr boken sger mig ingenting. Det finns ngra lsvrda och/eller roliga passager, men magin i den hr boken uppstr med ngon annan n mig.

Maria Eriksson

2014-07-26

Fantastiskt fint skriven bok om en familj p sitt sommarnje. Hon var skarpgd och kunde skildra psykologiska skeenden mellan mnniskor som ingen annan.

Klara Ahlersten

2014-07-10

babbel och babbel och ingenting nytt...

Mylar .

2014-03-09

En bok som inte riktigt gr att sllsa. Allt som sker skildras genom ngons, ibland flera personers, syn och tankar. Precis som ens egna tankar kan de ibland svva ivg t ovntade och ointressanta hll, vilket r den kritik jag kan komma med mot boken. Poetiska utsvvande beskrivningar av saker som ligger lngt frn bokens milj eller handling knns helt ovidkommande och ondiga. Men vid fokuserad lsning dyker det ofta upp helt briljanta partier som r en frjd att vila gonen p.

Lina Zackrisson

2013-10-24

Vill s grna, och trodde s mkt, att jag skulle gilla men klickar inte denna gng. Kanske fr att j lste Knausgrd precis innan och hans strm av tankar r s mkt mer intressanta:)

Linda slund

2013-09-29

En bok att ga (hittade nyutgvan, med bara Ett eget rum, utan andra esser), s att man kan komma tillbaka till den och lsa om stycken vid olika tidpunkter. Fr sin egen skull - och fr Shakespeares syster.

Camilla Nilsson

2013-01-16

En sn dr bok som jag bde vill strcklsa fr att den r s bra och samtidigt ta god tid p mig fr att fortstta njuta av att den r s vackert skriven, i all ondlighet helst. Jag lskar de inre monologerna och knslan av att fast det inte hnder srskilt mycket s fr jag med mig s otroligt mnga insikter. Woolf r msterlig helt enkelt.

Emma Lundahl

2012-11-01

The one and only Woolf.

Pernilla Lindholm

2012-09-28

Det r s mrkligt att en roman som r s trkig att lsa I r s intressant att lsa OM. Jag konstaterar hrmed nnu en gng (tredje gngen gillt?) att Virginia Woolf inte r en frfattare som tilltalar mig. Filmen Timmarna r otroligt bra dock, s den rekommenderar jag alla att se.

Camilla Nilsson

2012-09-19

Intressant, ironiskt och vasst - Woolf skriver verkligen helt underbart. Vet inte om jag hll med om allt hon lyfte fram och mot slutet tappade hon mig ngot i sitt resonemang. Men samtidigt behver jag ju heller inte tycka exakt som den vars text jag lser, vilket jag anar hrde till Woolfs intention, att utmana det egna tnkandet och dess konventioner. En bok som tl att lsas om flera gnger under livet.

Maria Eriksson

2012-07-09

Min frsta bok av Woolf. Svrare n jag trodde att komma in i hur hon skriver. Men nr man frstr att hon blandar den yttre och den inre dialogen som mnniskor har blir den intressant. Engelskt verklassliv visst, men ocks en levande skildring av det som gr relationer s komplicerat.

Emma Fgerlind

2012-05-12

, somligt r helt huvudet p spiken och mste lsas flera gnger p raken, bara fr att det r s bra. Men allt r inte s, annat r mest bara trkigt, om n vackert beskrivet det med. Jag har nog nd hittat min Woolf-favorit, ntligen.

eva arkelid

2012-05-02

Vilken berttare hon var det r s underbart att lsa hennes bcker. Det r ocks igenknnande hennes romanfigurer finns i ens nrhet.

Linda Sjberg

2012-03-23

Nej, det hr var inte riktigt mig. Svrlst och trkig. Kanske fr att jag lste den p engelska. Det nda jag gillar med den r att man fr ta del av flera olika karaktrers uppfattbar om vad som sker i omgivningen.

Isa Nuutinen

2012-03-13

en av mina absoluta favoriter!

Elisabeth Jnsson

2012-03-10

" Men det r den maskulina vrdesttningen som har verhanden. Grov talat r fotboll och sport "viktiga ting" medan modeintresse och kldkp r bagateller." s 86 ur Virginia Woolfs "Ett eget rum". I boken belyser hon bland annat kvinnors frfattarskap och de hinder som funnits utifrn hennes utgngspunkt och tid fr kvinnor fr att skriva, frmst avsaknad av ett eget rum och pengar.

En ren sknhetsupplevelse.

eva arkelid

2011-10-09

det hr r ingen bok man bara sllser tyvrr gav den mig inte ngon knsla fr ngon i boken de bara flyter runt men det r ett underbart sprk i boken och helt klart lsvrd

Caroline Adolfsson

2011-06-29

Kurslitteratur. Annars vete sjutton om jag hade lst ut den...

Charlotta CG

2010-11-30

Jag tvekade kring om jag skulle ge boken fyra stjrnor men till slut blev det tre. Det finns en hel del fantastiska iakttagelser ver livet hr - t.ex. beskrivs de abstrakta knslor vi mnniskor har p ett lysande stt - hur man knner sig nr man betraktar saker i vrlden. ven komplexa mnniskors pendlande mellan gldje och ilska r ett stort mne liksom hur nrstende handskas med detta. Vldigt stora saker som hr knns helt naturliga. Jag nskar bara att varje mening slapp ha femton kommatecken s att jag hade ftt koncentrera mig mer p vem som skildrades fr det gr frn en person till en annan i samma lnga mening. Samtidigt gjorde detta att jag lste lngsamt och kanske drmed tog in skeendena bttre (och detta hade inte att gra med att jag lste den p engelska eftersom jag huvudsakligen lser p engelska sedan flera r tillbaka - den r en lika stor utmaning p svenska sger min mor som varit svensklrare). Dock saknade jag lite mer bakgrund till varfr herr Ramsay var s komplicerad och hade s dligt sjlvfrtroende kring sina bcker. Det blev svrt att fatta tycke fr ngon av karaktrerna - jag uppfattade dem alla som lite bleka helt enkelt samtidigt som det kndes som om detta var meningen fr att man skulle se att livet inte r svart eller vitt.
En bok jag lste fr att Woolf spenderade sin barndom i den del av Cornwall som jag lskar och dr verklighetens fyr str ven om handlingen utspelar sig i Skottland. Jag r glad att jag gjorde det men ocks att boken var kort fr jag hade inte orkat en mastodontbok i det hr formatet.

Sara .

2010-11-24

Inte alls s bra som jag trodde att den skulle vara. Fr mycket text och inget intressant.

A Bookaholic Swede

2010-11-18

En helt klart lsvrd bok, men slutet var en aning abrupt!

Anders Wik

2010-08-18

Lyssnade p den som ljudbok (engelska). Frstod ganska litet, mste nog lsa om den fr att gra den rttvisa.

Maria Nordstrm

2010-07-17

Jag trodde jag skulle f mitt livs lsupplevelse och blev besviken. Annars r detta en lsvrd bok.

Adrien Combier Hogg

2010-07-07

"Svrbedmt" r det frsta som slr mig d jag frsker samla mina intryck efter att ha tagit ett frsta steg in i Woolfs litterra vrld. msom verskljs jag av ett blndande sprk och knivskarpa psykologiska beskrivningar, omsm tycks flera partier sakna just denna trffskerhet. Vissa passager r nmligen alldeles fr hgtravande och rent ut sagt lngtrkiga. Eller r det mhnda jag sjlv som inte orkar ta till mig MF's mngbottnade och starkt symboliska budskap? Mjligen. En sak r sker: visionen och insikten finns dr, ngonstans band bokstverna, orden och meningarna. Men fr att fullkomligt vaska fram dessa guldkorn krvs tlamod, koncentration och - kanske framfrallt - ett antal omlsningar.

ninaemilia *

2010-05-24

Vissa strofer och stycken var s innehllsrika och klarsynta att jag hpnade och lste om. Det var svrt att hnga med p vad som egentligen skedde, var de stod och relationerna. Vxer skert p att lsas igen. Men sjlva fragmenteringen av handlingen, upplsandet av systemet, upphjde de inre dialogerna till att bli oerhrt krispiga, nstan magiska.

FranZone c,)

2010-02-15

Svepande penseldrag med mycket salt stnk! Krvande spretiga meningar med mycket "tuggmotstnd" som belnar!

2010-02-12

Jag blev s uttrkad av denna inre monolog om nstan ingenting.

Kristina Passad

2010-01-05

En alldeles fantastisk roman och ett av de starkaste argument mot krig jag ngonsin lst!

miranda kermalm

2009-10-06

Rolig vetenskaplig analys om varfr kvinnor r s underrepresenterade inom litteraturen. Dagens sanning men Woolf var tidig med att stta ord p det. Sprket sjlvklart och ironisk. Uppfriskande lsning, det har funnits kvinnor i alla tider som sttt upp och frsvarat sina systrar.

Christian Rydberg

2009-08-17

Lite vl lgt betyg mhnda, men jag hade frvntat mig s mycket mer. Stundtals r det riktigt stort fr att i nsta stycke helt g vilse i sin egen prakt. Jag r rdd att det var just mina frvntningar som frstrde. det och en fr mig fr spretig rollista strde mer n de finfltade tankegngarna, utvecklande monologerna och lysande symboliken fick ta plats.