A Prayer for Owen Meany

Irving, John

| 2013

Featured title on PBS's The Great American Read in 2018Earphones Award Winner (AudioFile Magazine)Of all of John Irving's books, this is the one that lends itself best to audio. In print, Owen Meany's dialogue is set in capital letters; for this production, Irving himself selected Joe Barrett to deliver Meany's difficult voice as intended.In the summer of 1953, two 11-year-old boys - best friends - are playing in a Little League baseball game in Gravesend, New Hampshire. One of the boys hits a foul ball that kills the other boy's mother. The boy who hits the ball doesn't believe in accidents; Owen Meany believes he is God's instrument. What happens to Owen after that 1953 foul ball is extraordinary and terrifying.As an added bonus, when you purchase our Audible Modern Vanguard production of John Irving's book, you'll also get an exclusive Jim Atlas interview...

Peter Olofsson

2015-05-30

Fantastisk

Raul Carlson

2012-08-21

Ganska storslagen, men lite för religiös, även om den naturligtvis också var lite kritisk. Underhållande. Märklig.

Malin Westman

2011-09-22

Fantastisk

C L

2011-02-28

Den fick en tvist på slutet som gjorde den perfekt! :)

Monika Holmberg

2009-09-19

Min favoritbok. Alla kategorier. Dags att läsa om för övrigt. Det blir tredje eller fjärde gången.

Karin Huss

2009-09-04

Hör absoult inte till hans bästa

Andreas Bjereke

2009-08-25

Antagligen den bästa bok jag läst hittills.

Nina Nykvist

2009-07-12

Sanslöst bra! Den enda av Irving jag gillar och det gör jag riktigt ordentligt.

Eva Dahlberg

2009-03-02

Ska man bara läsa en bok av John Irving (varför man nu skulle vilja begränsa sig till det ...) så är det absolut En bön för Owen Meany man ska läsa! Den har allt det galna som man hittar hos Irving, men även allvar och samhällskritik (läs USA-kritik). Jag skrattade dessutom högt flera gånger, och grät så att tårarna bokstavligen sprutade. Folk på bussen tittade lite konstigt på mig där jag satt och hulkade och blötte ner sidorna ... Trots att jag har läst den ett antal gånger, dessutom på tre språk, så berörs och gråter jag lika mycket varje gång av den märklige men ack så charmige Owen Meany. Han går rakt in i hjärtat och lämnar ett stor hålrum efter sig när boken är slut. Och det är väl det enda felet med boken - det går inte att läsa ngt annat på minst en månad då du inte kan släppa historien eller karaktärerna.
Detta är den enda bok jag skulle vilja "eternal sunshina" bort ur mitt minne - bara för att få nöjet att få läsa den igen för allra första gången.