A Man Called Ove

Backman, Fredrik

| 2014

Sara Malm

2023-07-31

Kan vara en utav Sveriges absolut skönaste böcker, Fredrik är inte bara talangfull utan en mästare på att få till den där myskänslan som gör att man aldrig vill lägga ifrån sig boken.

Ninas bok och bak

2023-07-18

Otrolig och Tom Hanks är för övrigt otrolig i den nya filmversionen.

Amanda L

2023-07-03

Absolut min favoritbok och Backmans bästa.

Nenne No

2023-06-16

Det är så enkelt som så att det är en njutning att läsa om Ove då han innerst inne är en idealman. Gubbig, fast i sitt tänkande, grinig men aldrig den som tvekar inför det rätta. Boken är drabbande och får en att vilja vara en bättre människa.

Anna Blomgren

2023-03-01

Backman är grym på att skriva!

Paul Karlsson

2023-01-09

En mycket varm och fin bok fylld av humor och tragik. En bok med hjärtat på rätta stället.

Emelie Henningsson

2022-08-02

Miguel Andersson

2022-07-06

Väldigt rolig bok som väldigt skickligt också varvar humorn med lite svårare ämnen, vilket kan vara en svår balansgång att fullända. Som alla bra böcker har den också ett budskap, vilket jag i det här fallet skulle säga är att varje människa är sitt eget universum. Vad menar jag med det? Att vi alla bär runt på våra egna livssorger och fina minnen, och det är dessa som gör oss till de vi är. En surgubbe blir inte en surgubbe utan anledning. Något som kan vara värt att påminnas om i vardagen, som t.ex. när man har med sura kunder att göra. 4/5. Miguel.

Matilda Persson

2021-08-28

Jag måste börja med att säga wow! En man som heter Ove var inte alls vad jag hade väntat mig. Jag brukar inte ta del av det som är populärt för den gemene svensken och brukar vara ganska anti ”typiskt svenska verk” (svensken har alltså ganska dålig smak enligt mig). Men det här var så himla bra! Trots att boken behandlar väldigt mycket mörker så är sättet som Backman skriver på otroligt roligt så det sorgliga inte känns lika tungt.

Jag tror att vi alla känner till en ”Ove” och även om han är svår att tycka om i verkligheten så är han inget annat än älskvärd i boken. Jag blev så engagerad i karaktärerna; de fick mig att både skratta och gråta. Jag kommer tipsa alla om att läsa En man som heter Ove.

Elin Peiser

2021-08-17

Väldigt bra läsning, jag verkligen rekommenderar den.

Christian Bergman

2021-05-26

Christian Bergman

2021-05-26

Boken får en klar fullpott av mig. Boken mötte, men passerade även, mina förväntningar baserat på det man fick reda på om boken genom texten på baksidan. Ena stunden skrattar man högt ut, speciellt om man finner gamla surgubbar roliga, andra stunden berörs man på ett underligt sätt av Oves liv. Boken berör sorgsna ämnen men är även glädjande. Den visar sorgen men även det vackra med livet. Den är filosofisk på ett plan som en 'alldaglig' person kan förstå sig på. Igenkänningsfaktorn kan vara stor för majoriteten av läsarna skulle jag kunna tro. Detta är en bok som visar en bild av en äldre, svensk, mans liv i dagens moderna samhälle, något som jag inte känt att jag läst om förrut.
Slutsats: Backman är en mycket skicklig författare och man blir nyfiken att läsa hans andra böcker.

Peter Berggren

2020-09-13

En väldigt bra bok!

Elin Björnsson

2020-08-13

En bok som både kan få en att skratta högt och gråta på nästa sida.

Z

Zandra Gustavsson

2020-07-12

Johanna Söderberg

2020-04-13

Forfarande Backmans bästa bok!

said atfou

2020-03-30

Underbar!

J Eriksson

2019-08-10

Fulländad i sin genre, proppfull med roliga formuleringar och målande beskrivningar som lockar till skratt, samtidigt som den också innehåller en del sorg som även den beskrivs på ett trovärdigt och gripande sätt

Erika E

2019-07-07

Adam Alsin

2019-06-30

Skrattade mig genom alla kapitel förutom sista, där bölade jag som en 4:a åring som Fått en sticka som gör så ont att hela världen kommer gå under.

Sarah

2019-02-06

Jättetrevlig och humoristisk bok. Lättläst. Blev även film

Karin Andersson

2019-01-05

Underbar bok som fick mig att både skratta och gråta.

Bianca Kallai

2018-12-04

Rose Hussein

2018-09-13

Jag tyckte väldigt mycket om boken föratt den här boken innehåller ett fint budskap och det är att man inte vet hur levde en person och vad är det som har hänt i hans liv så att han blev så här. De goda människor som finns runt omkring oss kan förändra oss och gör vårt liv finare än som det var förut

Emma Modén

2018-08-26

En mycket varm och kärleksfull berättelse om Ove, en till synes genomsur gubbe, som bär på ett oerhört stort hjärta.

En bok med stor igenkänningsfaktor. Vem har inte en "Ove" i sin omgivning! Läsvärd, väcker tankar och förhoppningsvis förståelse för människor som Ove, som kanske har något helt annat bakom den truliga ytan, en människa värd att upptäcka.

Anna Hedenstedt

2018-05-13

De Astrid Lindgrenskt varmt humoristiska formuleringarna är härliga i början, men blir tjatiga efter ett tag. Plus att karaktärerna är lite väl mycket karikatyrer och historien lite för hurtigt snäll. MEN, det gräts också en hel del, ska erkännas, och slutet var väldigt fint. Så, från en fyra, ner till en tvåa och till sist upp till en trea!

Tommy -

2018-05-10

En trevligt skriven sorglig (men fin) historia.

Karin Johansson

2018-05-01

Charmig och tänkvärd.

Javad khavari

2018-04-16

Har blivet tungat att läsa en bok och redovisa för klassen så har jag läst den här boken och måste säga att den är en väldig bra bok eftersom den är rolig, sorligt och kärlek bok. Jag älskar denna bok och ska läsa om igen.

Erika Hedéen

2018-03-29

Jag älskar denna bok. Har läst den för andra gången nu & gråter lika mycket i slutet. Den är sorglig, rolig & fruktansvärt bra skriven. Detta är den BÄSTA bok jag nånsin läst. Kommer läsa flera gånger om.
Om du inte läst den - LÄS DEN!

Helena R

2018-01-18

Vi känner alla Ove. En person så typisk, så vanlig att alla någon gång i sitt liv mött honom. Han som håller strikt på regler, vill inte att något ska störa hans tillvaro och som trivs med sitt inrutade, rutinberoende liv. Trots att detta låter som en riktigt tråkig person så är Fredrik Backman så bra att beskriva sina karaktärer att de blir älskvärda, sina egenheter till trots.

”En man som heter Ove” är en fin historia genom vänskap och kärlek, men också genom senare halvan av 1900-talet i Sverige, för att sedan föra in oss i nutiden. Det är en bra avvägning mellan nutidens Ove och de tillbakablickar som ger oss svar på vem Ove egentligen är under den buttra ytan.

Alla karaktärer är beskrivna med värme och trovärdighet, det är helt enkelt vanliga människor som figurerar i denna bok och det är dem Fredrik Backman är bäst att beskriva. Jag fastnade direkt för boken och den höll mig fången upp till de sista, vackra sidorna.

karolina liljedahl

2018-01-17

Älskar den här boken!!

Lena P

2018-01-14

Så dålig så jag slutade läsa efter tre kapitel. Författaren har ett irriterande raljerande sätt att skriva som jag inte står ut med.

Erik Horizon

2018-01-03

Underhållande och uppfriskande. Fick mig att skratta högt mer än en gång

Marre

2017-08-22

En enastående bok.

Peder Lindström

2017-07-17

Underbar bok som på ett så härligt vis lyckas återspegla detaljerna som är så viktiga för alla "Ovar" ute i samhället. Det måste ha funnits någon i författarens närhet som varit en Ove, för att kunna känna till dessa egenskaper så bra. Min morfar var en självklar Ove, som med alla dessa små egenheter och påhitt skapar leenden på släktmedlemmarnas ansikten långt efter hans bortgång.
Boken har en mycket tydlig röd tråd med rakt igenom, om personliga värderingar och mening med livet. Blev mycket glad över den bokens upplösning.

Jennie Nilsson

2017-07-11

En solklar femma från mig. Språket är bara helt underbart och alla känner en Ove :)

Angelika N.

2017-06-27

Underhållande!

Kristin Söderberg

2017-06-09

Rolig.

Therese

2017-05-20

Riktigt fin bok som dessutom är väldigt bra skriven.

Charlotte B

2017-03-31

Åh, vilken bok. Jag skrattade och bölade. Men helt klart bästa boken jag läst av en svensk författare

Nathalie Thaning

2017-02-09

En av de bästa böckerna jag läst. Man fulgrät och storskrattade om vartannat. Underbar!!

Marie Lindström

2017-01-08

Rolig och sorglig samtidigt.