A long way gone

Beah, Ishmael

| 2007

The first-person account of a 26-year-old who fought in the war in Sierra Leone as a 12-year-old boy.

Läste på svenska. Fruktansvärd men viktig sann historia om en barnsoldat i Sierra Leone. Bra skriven och väldigt lagom - vilket måste vara en otroligt svår balans när man berättar just den här orättvisa och hemska historien.

Anki Vincent

2013-08-06

Så gräslig läsning om barn som tvingas ut i krig. En bok för skolan tycker jag

Elsa Hultgren

2012-06-01

Otroligt bra, gripande. Det är svårt att förstå hur så många barn tvingades växa upp under så hemska förhållanden. Bara tanken på att berättelsen faktiskt är en sanning får en ju att nästan börja gråta. Hemska sagor är en sak, men hemska sanningar är helt ofattbart.

Sara Sandquist

2011-08-16

Det är en väldigt gripande historia. Jag är född 1981 och Ishmael är född 1980, vilket gjorde att jag hela tiden jämförde med vad jag gjorde samtidigt.

Agnetha Gustavsson

2010-12-18

Tänk så många barn som måste bli vuxna alldeles för fort pga så många hemskheter som pågår runt om i världen. Det är en otroligt gripande berättelse som troligen inte kunde ha berättats av någon som inte upplevt historien själv.

Linda Åslund

2010-08-27

En berättelse med verklighetsbas som verkligen gör ont. Barn, krig, barn som måste kriga. Sägnen om apan säger mycket.

marre marre

2009-05-21

En riktigt stark bok som grep mig. Här hymlas det inte med beskrivningar av hur livet som barn kan vara mitt i ett inbördeskrig.

Denna berättelse följer mig flera dagar efter att jag läst ut den