A Little Life

Yanagihara, Hanya

| 2015

NATIONAL BOOK AWARD FINALIST SHORT-LISTED FOR THE MAN BOOKER PRIZE Brace yourself for the most astonishing, challenging, upsetting, and profoundly moving book in many a season. An epic about love and friendship in the twenty-first century that goes into some of the darkest places fiction has ever traveled and yet somehow improbably breaks through into the light. Truly an amazement--and a great gift for its readers. When four classmates from a small Massachusetts college move to New York to make their way, they're broke, adrift, and buoyed only by their friendship and ambition. There is kind, handsome Willem, an aspiring actor; JB, a quick-witted, sometimes cruel Brooklyn-born painter seeking entry to the art world; Malcolm, a frustrated architect at a prominent firm; and withdrawn, brilliant, enigmatic Jude, who serves as their center of gravity. Over the decades,...

Bara en enda lång orgie i elände. Fåtal ljusa glada stunder. Vackert språk.

Marc Moore

2017-09-04

Hade förväntat mig en "ful-gråt" roman men den var gripande på ett annat sätt, lite mer lågmält, jag ville gärna fortsätta lära känna karaktärerna och följa dom i deras liv. Samtidigt är ju romaner som komprimerar ett helt liv till en bok av naturen smärtsam läsning.
Var tvungen att dubbelkolla om det verkligen var en kvinna som skrivit boken, känns allt igenom maskulin, inte en enda kvinnlig karaktär utvecklas eller har en viktig roll i boken.
Lite väl mycket kretsar kring skärandet, det upprepas utan att tillföras något.
Sedan kan jag väll bli lite irriterad på Judes självcentrering och ovilja att bli hjälpt.
Kapitlen är lite väl långa för att man ska kunna spontanläsa. Boken är lång, tack och lov, men inte så amerikanskt pratig som tex Jonathan Franzen, det för historien framåt hela tiden.
Det är nog den roman som jag bär med mig mest av romanerna jag läst i år.

Lilla EM

2017-08-23

Jag var kluven till att ge denna bok en femma men var ändå tvungen. Djup, sinnrik,svart och alldeles underbar. Blir lite väl mycket emellanå - mycket mörker, mycket framgång, lite för mkt av ytan och osannolikheter - men detta kompenseras av en träffsäker ton som andas genom hela boken. Underbar och vidrig på samma gång. Boken slår en ton i mig som jag inte kan värja mig eller ducka för. Tvingat mig in i rum och tankar där jag bara tidigare varit och vänt. Tack för det. Jag slutar aldrig förundras av hur mkt som kan rymmas i ett litet liv.

Henrik Johansson

2017-08-23

Känner mig väldigt dubbel. Stundtals en fantastisk, gripande och känsloladdad bok men stundtals rätt långtråkig. Stunderna av engagemang väger dock upp.

Å

Åsa G

2017-08-13

Å vilken bok! Den fångade mig helt. Det tog ett litet tag stt komma in iden pch boken innehåller väldigt många karaktärer, men efter ett tag gick den inte att släppa, jag ville inte sluta läsa. Fina skildringar av kärlek och vänskap och väckte mycket tankar och känslor.

SP

2017-08-12

En bok som gör fysiskt ont att läsa! Kommer minnas den länge, både för att den är brutal och vacker. Lite osannolik med alla vännernas framgångar, men man köper det. Boken tar med läsaren genom alla känslospektra i en berg- och dalbanetur.

Annika Pettersson

2017-06-15

Fantastisk! Hamnar direkt på min bästa lista. Det enda negativa är att det tar många sidor att komma in i den. En bok jag ser fram emot att läsa om någon gång i framtiden, det bästa betyg en bok kan få! Jag kan även tänka mig att det skulle bli en fantastisk film av den här boken.
Annkika

Zack Simone

2017-02-28

Både otroligt bra och likaledes dålig. Det jag stör mig mest på är att självskadebeteende i litteraturen alltid måste komma av extrem traumatisering. Det är lika jävligt även om det bara föregås av överväldigande ångest, rädsla för närhet och tomhet. Jag stör mig också på att karaktärerna är så framgångsrika. I övrigt väldigt bra och intim bok. Ibland stör jag mig på mitt behov av att kritisera.

Sara Frimodig

2017-01-31

Hade väldigt höga förväntningar på den här boken, och de levdes verkligen upp till. Så brutal och hemsk men samtidigt så otroligt vacker om vänskap och kärlek. Jag skulle inte rekommendera den till alla, men om man klarar av att läsa om svärta och orkar ta sig igenom 750 sidor så är det verkligen en av de bästa böcker jag läst.

Emsa

2017-01-02

2016 års absolut bästa läsning för mig!

Engelska Väninnan

2016-11-09

Berättarstilen kan beskrivas som pladderprosa. Engagerar INTE.

Lilla My

2016-01-08

Mörker, trauma men en fantastisk skildring av vänskap och kärlek. Blev många sena nätter när jag inte kunde sluta läsa.