A Little Life

Yanagihara, Hanya

| 2015

NATIONAL BOOK AWARD FINALIST SHORT-LISTED FOR THE MAN BOOKER PRIZE Brace yourself for the most astonishing, challenging, upsetting, and profoundly moving book in many a season. An epic about love and friendship in the twenty-first century that goes into some of the darkest places fiction has ever traveled and yet somehow improbably breaks through into the light. Truly an amazement--and a great gift for its readers. When four classmates from a small Massachusetts college move to New York to make their way, they're broke, adrift, and buoyed only by their friendship and ambition. There is kind, handsome Willem, an aspiring actor; JB, a quick-witted, sometimes cruel Brooklyn-born painter seeking entry to the art world; Malcolm, a frustrated architect at a prominent firm; and withdrawn, brilliant, enigmatic Jude, who serves as their center of gravity. Over the decades,...

Hade frvntat mig en "ful-grt" roman men den var gripande p ett annat stt, lite mer lgmlt, jag ville grna fortstta lra knna karaktrerna och flja dom i deras liv. Samtidigt r ju romaner som komprimerar ett helt liv till en bok av naturen smrtsam lsning.
Var tvungen att dubbelkolla om det verkligen var en kvinna som skrivit boken, knns allt igenom maskulin, inte en enda kvinnlig karaktr utvecklas eller har en viktig roll i boken.
Lite vl mycket kretsar kring skrandet, det upprepas utan att tillfras ngot.
Sedan kan jag vll bli lite irriterad p Judes sjlvcentrering och ovilja att bli hjlpt.
Kapitlen r lite vl lnga fr att man ska kunna spontanlsa. Boken r lng, tack och lov, men inte s amerikanskt pratig som tex Jonathan Franzen, det fr historien framt hela tiden.
Det r nog den roman som jag br med mig mest av romanerna jag lst i r.

Em Lund

Jag var kluven till att ge denna bok en femma men var nd tvungen. Djup, sinnrik,svart och alldeles underbar. Blir lite vl mycket emellan - mycket mrker, mycket framgng, lite fr mkt av ytan och osannolikheter - men detta kompenseras av en trffsker ton som andas genom hela boken. Underbar och vidrig p samma gng. Boken slr en ton i mig som jag inte kan vrja mig eller ducka fr. Tvingat mig in i rum och tankar dr jag bara tidigare varit och vnt. Tack fr det. Jag slutar aldrig frundras av hur mkt som kan rymmas i ett litet liv.

Knner mig vldigt dubbel. Stundtals en fantastisk, gripande och knsloladdad bok men stundtals rtt lngtrkig. Stunderna av engagemang vger dock upp.

sa G

vilken bok! Den fngade mig helt. Det tog ett litet tag stt komma in iden pch boken innehller vldigt mnga karaktrer, men efter ett tag gick den inte att slppa, jag ville inte sluta lsa. Fina skildringar av krlek och vnskap och vckte mycket tankar och knslor.

SP

En bok som gr fysiskt ont att lsa! Kommer minnas den lnge, bde fr att den r brutal och vacker. Lite osannolik med alla vnnernas framgngar, men man kper det. Boken tar med lsaren genom alla knslospektra i en berg- och dalbanetur.

Annika Pettersson

2017-06-15

Fantastisk! Hamnar direkt p min bsta lista. Det enda negativa r att det tar mnga sidor att komma in i den. En bok jag ser fram emot att lsa om ngon gng i framtiden, det bsta betyg en bok kan f! Jag kan ven tnka mig att det skulle bli en fantastisk film av den hr boken.
Annkika

Zack Simone

2017-02-28

Bde otroligt bra och likaledes dlig. Det jag str mig mest p r att sjlvskadebeteende i litteraturen alltid mste komma av extrem traumatisering. Det r lika jvligt ven om det bara fregs av vervldigande ngest, rdsla fr nrhet och tomhet. Jag str mig ocks p att karaktrerna r s framgngsrika. I vrigt vldigt bra och intim bok. Ibland str jag mig p mitt behov av att kritisera.

Sara Frimodig

2017-01-31

Hade vldigt hga frvntningar p den hr boken, och de levdes verkligen upp till. S brutal och hemsk men samtidigt s otroligt vacker om vnskap och krlek. Jag skulle inte rekommendera den till alla, men om man klarar av att lsa om svrta och orkar ta sig igenom 750 sidor s r det verkligen en av de bsta bcker jag lst.

Emsa

2017-01-02

2016 rs absolut bsta lsning fr mig!

2016-11-09

Berttarstilen kan beskrivas som pladderprosa. Engagerar INTE.

Lilla My

2016-01-08

Mrker, trauma men en fantastisk skildring av vnskap och krlek. Blev mnga sena ntter nr jag inte kunde sluta lsa.