A Judgement in Stone

Rendell, Ruth

| 2000

What on earth could have provoked a modern day St. Valentine's Day massacre? On Valentine's Day, four members of the Coverdale family--George, Jacqueline, Melinda and Giles--were murdered in the space of 15 minutes. Their housekeeper, Eunice Parchman, shot them, one by one, in the blue light of a televised performance of Don Giovanni. When Detective Chief Superintendent William Vetch arrests Miss Parchman two weeks later, he discovers a second tragedy: the key to the Valentine's Day massacre hidden within a private humiliation Eunice Parchman has guarded all her life. A brilliant rendering of character, motive, and the heady discovery of truth, A Judgement in Stone is among Ruth Rendell's finest psychological thrillers.

2023-02-21

Omläsning
Det var många år sedan jag läste "Stenarna skola ropa" av Ruth Rendell, men jag mindes den som en mycket bra deckare. Jag fick därför för mig att jag skulle läsa om den, och jag tyckte till och med att den var bättre nu, än vad jag mindes av den.
Det ovanliga med boken är att jag som läsare mer eller mindre vet redan från första början vad som kommer att hända. Jag vet vem mördaren är och vilka som kommer att mördas. Detta kan låta avskräckande, men jag tycker ändå att Ruth Rendell lyckas med bravur i den här deckaren som nästan är uppbyggd likt en dramadokumentär där hon frågar läsaren, hur detta hemska kunde inträffa, kunde morden hindrats? Det fanns varningstecken redan från början, varför reagerade ingen på dem?
Spoilervarning:
Första meningen i boken:
"Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa eller skriva." Och så för Rendell oss tillbaka i tiden där jag som läsare får lära känna analfabeten Eunice som tar anställning som hushållerska ute hos den välbärgade och mycket intellektuella familjen Coverdale på landet. Familjen Coverdale består av George och Jacqueline och barnen Giles och Melinda. De är alla intellektuella och läser både tidningar och böcker. Det tryckta ordet är Eunice största fiende och det skrämmer vettet ur henne. Men vad fick henne att mörda familjen Coverdale? Och vilken roll hade Joan Smith i dramat. Den drygt 50-åriga Joan som tillsammans med sin man ägde byns lanthandel. Joan, f.d. prostituerad, numera en neurotisk väckelsepredikant som är övertygad om att hon är Guds utvalda på jorden.
En briljant deckare som verkligen sticker ut från mängden. Trots att, jag som sagt vet hur det mer eller mindre kommer att sluta, så är den väldigt engagerande att läsa. Spännande, mysig och välskriven. Karaktärerna är mycket välskrivna och Rendell lyckas med det mycket märkliga: Hon får mig att känna viss sympati för den apliknande stenålderskvinnan, Eunice vars största önskan var att få bli lämnad ifred med sin tv och sina chokladkakor. Jag är inte den som känner sympati för mördare, inte i bokformat och absolut inte i verkliga livet. Men jag kan inte låta bli att känna viss sympati för Eunice trots hennes hemska brott. Och jag fascineras dessutom av den helgalna Joan Smith.
En toppendeckare som jag varmt kan rekommendera!
Toppbetyg!

Solveig Andersson

2018-12-16

Exemplariskt bra spänningsroman, förträffligt berättad av Rendell som skildrar människans inre mörker, miljö och tidsanda till full perfektion. Läs den!

Glada Gunvor

2017-09-07

Spännande och underhållande på en och samma gång. Väldigt bra uppläsare dessutom. Betyg 5.

2015-01-25

Fascinerande upplägg. Man vet vem som gjort vad redan från start, ändå är det så spännande! Mycket skickligt skrivet.

Bengt Månsson

2010-04-04

Fascinerande psykologisk thriller. Men måste det gå så illa? Jag skulle vilja se ett alternativt slut.