A Drink before the war

Lehane, Dennis

| 1996

As richly complex and brutal as the terrain it depicts, here is the mesmerizing, darkly original novel that heralded the arrival of Dennis Lehane, the master of the new "noir" -- and introduced Patrick Kenzie and Angela Gennaro, his smart and tough private investigators weaned on the blue-collar streets of Dorchester. A cabal of powerful Boston politicians is willing to pay Kenzie and Gennaro big money for a seemingly small job: to find the missing cleaning woman who stole some secret documents. As Kenzie and Gennaro learn, however, this crime is no ordinary theft. It's about justice. About right and wrong. But in Boston, finding the truth isn't just a dirty business ... it's deadly.

Jennie Carlander

2020-07-21

Älskar Lehanes böcker!

Tommy -

2016-03-09

Inte riktigt i samma klass som de andra stora Lehane-verken (Rött regn, Patient 67, etc). men helt klart läsvärd. Än en gång får vi följa Kenzie & Gennaro, och jag tröttnar inte på dem. Läsvärd, absolut!

Magnus Hägglund

2014-12-31

Gillar Lehane, har svårt för karaktärerna Kenzie och Gennaro.

2014-05-30

Ja, blodigt i överkant! Men ändå väldigt spännande och välskriven.

Jag vet inte, men jag tycker Lehane-böckerna är ganska överdrivna. Ska nog sluta läsa dem. Får räcka med en 3, om än ganska stark.

Tobbe Fransson

2013-04-09

Den blodigaste av de 6 Kenzie-Gennaro jag läst.

Ingeborg Amnéus

2013-03-16

Svårt att inte gilla denna hårdkokta deckare med samhällsengagemang.

PL *

2012-07-29

Lehane är bra! Denna var inte jättebra, dock, men det är något med hans språk som jag gillar. Och så är det ju lite kul att boken utspelar sig i Boston.

Adios Flamingo

2011-12-06

Inte lika överdriven som Ingenting är heligt, men det är ju med Lehanemått mätt det. Stora delar av boken är faktiskt mycket bra, men den tappar mycket i slutet så det går bli en stark trea.

olle tokstolle

2011-10-24

standard deckartjafs

Ulf Gustafsson

2011-08-08

Bra. Mkt spännande. Inte top-notch men bra språk och en story som både håller och växer

Mattias Renström

2011-02-20

Svårt mellan tre och fyra. Jag gillar verkligen hur Lehane använder klyschor om den råkokta deckaren, ingen har så mycket rätt att göra det som han. Synd bara att själva uppdraget, mitt bland Bostons hårda verklighet, inte är speciellt klurigt eller intressant. Det mesta fokuset riktas mot annat, vilket jag inte var ute efter när jag trots inre protester ändå försökte mig på en deckare. Den är dock helt klart läsvärd och jag lär försöka mig på nästa i serien också!

Detta var en bra deckare tycker jag..

Ulla Englund

2010-09-30

Tråkig, inte alls lika bra som Rött Regn och Patient 67

Irene D.

2010-08-07

Den mest underhållande deckare jag någonsin läst.

Mia Enell

2010-03-24

Mörkt. Våldsamt och bitvis dystert. Boken har inte riktigt samma rappa, humoristiska språk och berättarteknik som kännetecknar den föregående boken; "En drink före kriget", eller som den efterföljande "Ingenting är heligt". Spänningsvärdet är det dock inget fel på och boken är klart läsvärd.

Mia Enell

2010-03-24

Hårdkokt deckare, humor och djup i en härlig mix. Lehanes språk med sina fantasifulla, skruvade och ibland absurda liknelser och beskrivningar höjer bokens betyg från en 3:a till en 4:a. Jag kommer att fortsätta med de efterföljande böckerna om Kenzie och Gennaro.

Magnus Bergström

2009-10-06

En svag fyra, men storyn lyfte verkligen under andra halvan! Ska bli väldigt intressant att kolla in resten av den här serien.

Mia Dahlstrand

2009-08-12

2007-08-07
Patrick Kenzie och Angela Gennaro skyddar en psykriatiker. Spännande och bra.

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2007-07-05
Patrick Kenzie och Angie Gennaro dras in i hemligheter som har förankringar i Stadshuset. Spännande med många vändningar.

Egentligen en 2.5:a. Inte alls särskilt bra, enligt mig. Rätt seg, irriterande resonemang om raser i Boston, och blodiga mord som inte får mig särskilt impad.

Max Lundberg

2009-06-29

Heeeelt fantastisk bok, mycket svart humor och bitande samhällskritik samt en engagerande och berörande historia! Karaktärerna är helt underbara. Jag börjar falla hårt för Dennis Lehane.