A clockwork orange

Burgess, Anthony

| 1986

Mikaela86

2019-09-17

Det kanske var ett stort misstag att försöka sig på denna med svensk översättning. Den svenska är nämligen helt sämst. Jag gav upp efter 50 sidor då jag kände att det enda jag gör är att slösa tid på nonsens.

Zack Simone

2017-10-17

Hassan Khemiri har här sin lärofader. Rytm och språkhantering är mycket snarlikt, eller likiskt. Svår att betygsätta då den är så etablerad i mitt medvetande redan, men somnar gör man faktiskt inte.

Speciellt språk som var utmanande att förstå till en början men som efter ett tag blev lättare att förstå. Men inte allt för spännande eller intressant handling egentligen - tyckte första delen var kanon men att det tappade glöden i del 2 och 3. Känner inget sug efter att se filmen.

Niklas Jakobsson

2016-10-24

Onekligen en bok som kommer att leva kvar i mitt minne länge, men karaktären Alex är väldigt endimensionell, kärleken till klassisk musik till trots, vilket gör att hela historien blir lite oengagerade.

Tommy -

2015-10-20

Klurigt språk men man kommer in i det. Bra med ordlista i slutet!

Tommy -

2015-10-20

Träffsäker skildring av meningslöst våld i ett dystopiskt samhälle. Nedslående.

Edwin Cole

2014-10-12

Svår att komma in i till en början. Onödigt sista kapitel.

Lo Lindström

2013-07-27

Underbar, horrorskön bok! Älskar det underliga språket. Den är ju absolut en utmaning och ordlistan längst bak i boken kom till användning några gånger får jag väl erkänna, men för det mesta gick det ändå att förstå utan att helt förstå, om ni förstår! Absolut, utan tvekan en femma!

Karin Norlander

2012-12-25

Var nog unik när den kom men nu finns det så många, mycket bättre böcker i samma genre. Ger en platt bild av huvudpersonen, ger aldrig någon förklaring till vad som formar honom och samhället.

Jag trodde först att jag skulle bli galen på språket men jag kom in i det ganska snabbt.
Jag sträckläste boken och var helt uppslukad av berättelsen. Det är något med bra betraktelser över vad som är en god/ond människa som jag aldrig kan få nog av.

Sabina -

2010-09-19

gillar boken mer än filmen. ordlistan är viktigt komihåg

längesen jag läste den - men minns den som annorlunda, spännande och anorlunda med lexikonet längst bak...

2010-01-05

Nä, gillade vare sig bok eller film.

Jonas Olsson

2009-09-13

Bra bok men ännu bättre film

Jeanette Algeson

2009-06-24

Jag försökte läsa den, men ja va tvungen att lägga ifrån mig den för att de va omöjligt att förstå något trotts ett försök till ordbok längst bak i boken.
Kanske lika bra. Den står i bokhyllan iaf.