A Redbird Christmas

Flagg, Fannie

| 2004

Welcome to the charming town of Lost River - and an enchanting and unforgettable Christmas... When Oswald moves to the sleepy little town of Lost River he's not expecting to make friends - but one by one the eccentric inhabitants win his heart.

Eva Pettersson

2021-11-27

Mycket finstämd och vacker bok, som samtidigt innehåller mycket humor, och som lämnar en med en alldeles varm känsla inombords!

My.loved.books

2020-12-27

Älskade ”Stekta gröna tomater”! Det här är en julig variant av den som innehåller ett helt gäng med härliga karaktärer.

Jag har bara läst en bok av författaren Fannie Flagg tidigare; ”Stekta gröna tomater”; men vilken bok sen! Det jag verkligen uppskattade med den boken var persongalleriet. Vilket jag starkt kan känna igen i den här boken.

I boken får vi träffa Oswald Campbell som har fått ett besked som skakar om hans liv i dess grundvalar. Han måste förändra sin livssituation om det så blir det sista han gör (vilket det kanske blir)? Av en händelse hittar han ett litet samhälle som passande nog heter Lost River och ligger i Alabama.
Men trots namnet så finns det något fint i det lilla samhället; inte bara dess omgivningar utan även människorna som lever tillsammans i en harmoni (bitvis spretig; men ändå). Det som förändrar Oswalds liv totalt heter Jack och Patsy. Ett udda par med två Stora hjärtan!

Det här är en bok som man Aldrig vill att den ska ta slut men sen måste man fortsätta läsa för man vill veta hur det går… Dubbelt? JA VÄLDIGT!

Så vill du ha en bok som är en julig och kärvänlig så är det ”En röd liten fågel i juletid” som är boken för dig!

villa-freja.se

2019-02-13

Det här är en riktigt mysig och hoppfull bok fylld av härliga karaktärer. Jag skulle också vilja resa till Lost River i Alabama.

Sarah

2019-02-06

Härlig tantbok i min smak. En snäll bok så att säga

2015-12-28

Åter igen en charmig och lättläst roman av Fannie Flagg. Dock tycker jag att hon hade alldeles för bråttom med andra halvan av boken och slutet kändes lite väl snabbt avklarat. Som om hon så fort som möjligt skulle bli klar med den. Välkommen till himlen var mycket bättre. Men även den här var charmig på sina håll. Stark 3:a!

Mary G

2014-01-16

Sötsliskig tant-feelgood

Elin Nilsson

2013-11-11

lite för amerikanskt glättigt och lite för enkel och lite för "happy ending". Besviken med tanke på hur bra "stekta gröna tomater" är.

FranZone c”,)

2012-12-31

Inte så mycket jul men mycket (amerikansk) "feel-good"!

Carina Svensson

2012-12-22

En feelgoodbok som passar bra att läsa nu i juletid! :)

Å

Åsa Eklöf

2012-12-17

Lite för sockersöt för min smak

Josefine Ejebjörk

2012-06-08

Den började bra men drog ner på berättelsetekniken lite på slutet, därför tog jag bort en stjärna.

Elisabeth Karlberg

2012-05-26

En riktig "feel-good" bok som jag varmt rekommenderar. Mycket lättläst men med ett viktigt budskap - vikten om att bry sig.......

Marianne Strandberg

2012-02-29

En söt liten bok...

2012-01-26

Det sockersöta slutet skämmer lite. Men detta är ändå en mysig och utopisk må-bra. Vi behöver tröst ibland.

Pia Ekeroth

2012-01-02

Snabbläst liten feelgoodbok.

Klara Antonsson

2011-12-25

Lättläst, feelgood bok!

Mats T

2011-12-25

Denna julberättelse var mycket sorlig men mycket fin :)

Jag gillade denna lilla Julstory, den var fin tycker jag =)

Sofie Petersson

2011-12-04

Det blir lite för sött för min smak, en rejäl sockerchock mot slutet! Tyckte inte heller om hur de hanterade historien med flickan och kardinalfågeln...irriterande...

Ullis N

2011-11-20

Är du litterärt sötberoende så uppfyller denna med råge. Är du, som jag, inte så förtjust i det tillrättalagda, alla-är-snälla-mot-alla etc, så ska du ändå läsa den här.
Trots att den på sin håll är mer puttinuttig än vad jag normalt klarar av så är den det på ett så ljuvligt sätt att man sväljer allt med hull och hår och bara flyter med.

Ethel Åslund

2011-05-25

Feelgood-bok, hade jag hört - och det första som händer är att huvudpersonen får höra att han inte kommer att leva till jul. Nåja, han hamnar av en slump i ett litet samhälle i Alabama som skildras så att man får lust att resa dit. Allting funkar bra, tills författaren tröttnar på alltihop, funderar "vad f-n ska jag göra med dem? ta livet av allihop? hm nej, det kan jag inte göra, då får jag väl..." - ja, det där var min hypotes om slutet; behöver jag tala om att jag inte gillade det?

elisabeth u

2011-03-05

En söt historia.Tankvärd.

2011-01-17

Har läst den igen för att jag behövde en bli-glad-av-bok. Den håller kanske inte riktigt lika bra vid en omläsning, men eftersom känslan fortfarande är densamma får den behålla sin 5:a

2010-12-02

En vänlig bok En bok jag inte ville skulle ta slut. Så vänliga och levande människor i en vänlig stad :)

Läste den på svenska,positiv bok

Maria Nordström

2010-10-09

En varm bok som är svår att lägga ifrån sig. Samma författarinna som "Gröna stekta tomater".

Amelie Adrielsson

2010-06-27

Söt och härlig liten bok. En sådan som lägger sig som bomull kring själen =D

En riktigt söt liten berättelse med många charmiga personbeskrivningar!

Anette C

2010-01-21

Underbar feel good-bok att läsa i juletid.