A cappella

Faber, Michel

| 2006

Den engelska a cappella-kören The Consort Courage befinner sig i ett slott på den belgiska landsbygden för att under två sommarveckor repetera in det avantgardis-tiska körverket Partitum Mutante. Men stycket visar sig vara alltför komplicerat och körens fem medlemmar börjar tvivla på att det alls är genomförbart. Särskilt stor anspänning känner Catherine, körledaren Roger Courages neurotiska och självutplånande hustru. Under de heta sommarnätterna vankar hon rastlöst omkring. Vad är det för ångestfyllda rop hon hör från skogen? Är det någon som kallar på henne? Michel Faber har med stor psykologisk skärpa och lyhördhet skrivit en tät och laddad berättelse om människor under press. Michal Faber är född 1960 i Holland. På svenska har tidigare romanerna Under skinnet samt Sugar, kvinnan som steg ut ur mörkret utkommit. Översättning: Caj Lundgren

Nikolaj T

2016-09-18

'Catherine hade för sin del ingen åsikt, förutom att det måste vara nio sorters olika helvete att vara gift med de karlarna.'

John C

2015-01-20

En kör på fem personer ska samlas på ett slott i två veckor för att repetera ett körstycke som ska framföras live. Stycket är krävande och det visar sig att samvaron också är krävande för de inblandade. Konflikter uppstår och till slut blir vistelsen ett psykologiskt drama. Mycket intressant historia i ett lagom format.

Ellinor Karlberg

2014-05-06

Förstår inte alls denna bok.

Lotta Berling

2011-07-21

Ganska tråkig, blev inte engagerad i någon av karaktärerna.

Anders Börjesson

2010-05-09

Njöt av inblickarna i hur körens olika medlemmar fungerade och funderade. På flera punkter fanns det likheter med vad jag själv upplevt i olika kollektiva sammanhang.