Å alla kära systrar!

Som proteströrelse var 1970-talets kvinnorörelse unik. "Det personliga är politiskt" var mer än en paroll, det var en aktivistisk livsstil, en effektiv lobbyverksamhet som sparkade igång den jämställdhetspolitik vi i dag tar för given. Om hur det gick till när kvinnokampen förändrade synen på kvinnan (och mannen) handlar boken om. En djupt personlig och kärleksfull betraktelse av en som befann sig i centrum av den nya kvinnorörelsen. "Sjuttiotalsfeminismen var ett gigantiskt kunskapsprojekt, en kvinnornas egen motståndskultur som rymde såväl Aleksandra Kollontajs historiematerialism som Erica Jongs knapplösa knull. Vi bedrev medvetandehöjning från topp till tå, analyserade kvinnoförtrycket under senkapitalismen, praktiserade feministiskt moderskap och diskuterade våra kroppar, våra jag. Vi demonstrerade, gjorde nattliga raider mot porrklubbar, stödde strejkande städerskor, satte ihop...

O

Oscar Rooth

2011-03-02

Ingrid Selnes

2010-10-06

En härlig och personlig bok som ger nostalgiska återblickar även för mig, även om jag inte var aktiv i feministrörelsen. Layouten och bildmaterialet är en extra dimension.

Norman Aina

2010-09-28

Det handlar om mitt 70-tal, om protesterna mot de orättvisor vi upplevde och vad vi åstadkom där vi verkade.
En bittljuv påminnelse, med tanke på hur de unga flickorna lever idag.

lotten zandzel

2010-09-18

En bok byggd på personliga erfarenheter av att arbeta i 70-talets kvinnorörelse, och i Grupp 8, med tonvikt på Ebba, hennes reflektioner och återblickar även om t.ex intervjun med Inga-Lisa Sangregregorio bidrar till ytterligare perspektiv, och inte så mycket om rörelsen i sig. I alla fall inte utanför Stockholm.