A-6171. Ett judiskt levnadsöde

Göndör, Ferenc

| 1984

Illis Quorum till Ferenc Göndör Ferenc Göndör har av regeringen tilldelats medaljen Illis Quorum för sina insatser att förmedla kunskap om historiens ondska, inte minst till ungdomar. 10.000-tals skolelever har genom åren lyssnat till hans föredrag, och förhoppningsvis har de tagit till sig Ferenc Göndörs budskap: Om man ska kunna bekämpa morgondagens ondska måste man känna till gårdagens. Man ska respektera sin medmänniska så som man själv vill bli respekterad. Vi gratulerar Ferenc till den fina utmärkelsen! Boken är klar och enkel i sin uppbyggnad. Den är lättläst och fängslande. Den bör lämpa sig bra som komplement till undervisningen på högstadiet och gymnasiet vissa avsnitt kanske som högläsning redan på mellanstadiet. (Ur recension i Religon och livsfrågor.)

W

Weronica

2023-03-12

Otroligt hemsk berättelse som jag fick kämpa för att komma igenom. Kämpa för att det var en stark berättelse som berörde mig hårt.

Mycket obehaglig. Minns att jag kände genuin rädsla när jag läste den. Behöver nog läsa om den men jag vet helt ärligt inte om jag vågar, den gjorde ett oerhört starkt intryck på mig då det begav sig.