80 romaner for deg som har det travelt

Lange, Henrik

| 2008

Flag from no

På en enestående måte lykkes det tegneserieskaperen Henrik Lange med å komprimere 80 av de største verkene i litteraturhistorien - hver enkelt roman presentert på en side - med høyst fire tegneserieruter hver. Dermed blir dette tegneseriestriper for travle romanlesere.

Underbar present att ge till den som behöver lite allmänbildning om en del klassiska verk.
Skrattade högt mer än en gång. Men så är min humor också rätt gränslös. :)

Hanna Melin

2016-12-27

Bläddrade igenom den på två minuter, det vill säga, läste hela. Mot min vilja. Larvig.

Jakob Nylin

2014-07-11

Kul att bläddra i!

Mattias Renström

2011-10-25

Jag kom över den här för 10 kr i nyskick och bläddrade mig igenom de romaner jag redan läst. Jag förväntade mig komiska punchlines, men fann att det i de flesta fall verkligen var boken sammanfattad i tre serierutor. Underhållningsvärdet ligger istället i hur dråplig en historia blir när man bara ser den sammanfattad på detta sätt.

Eva Nilsson

2011-03-09

Bästa gå bort presenten.

Victoria G

2011-02-08

Jag förstår inte riktigt poängen med den här boken, att berätta en redan berättad historia igen, fast sämre? Varför skulle en hel roman ens kunna sammanfattas på en sida, i fyra bilder?

Lotta Berling

2010-10-07

Kul idé. Några riktiga pärlor

Angela Alvarez

2010-05-05

Vad är poängen med det här? Kortfattad humor? Haa-haa-haa, att karikatyrbeskriva romaner, haa-haa-haa. Jag fann den oresonligt onödig.

PL *

2010-04-12

Det här var en kul bok! Romaner som återges som en seriestrip med fyra rutor. Kul idé, och ibland så är det faktiskt 'spot on'! Allra bäst gillar jag stripen om Fogelströms Stad-serie: Eländes elände eländes elände elände...

2010-02-17

Nja. Tanken var verkligen god, en jättekul idé! Men det hade kanske varit bra att LÄSA böckerna först, det var så mycket som inte stämde.

Bengt Månsson

2010-01-22

Den här boken kan naturligtvis inte jämföras med en fulltextbok. Men det är imponerande hur mycket av det centrala i respektive verk författaren lyckas få in på bara fyra (tre) rutor. Bibeln t ex. Några småfel finns men det är kanske inte hela världen. Josef K i Processen blev inte skjuten utan knivmördad för att nämna ett exempel. Synnerligen underhållande i de fall jag kände till verket. Kanske mindre om man inte känner till det. Så egentligen uppfyller inte boken riktigt vad titeln antyder - men det kanske inte är helt fel.

Merete Madsen

2009-12-04

Jätterolig!

Sara Kvistblom

2009-10-01

Tror inte upphovsmannen har läst alla böckerna själv! Finns fel!