80 grader från Varmvattnet

Alfredsson, Karin

| 2017

I ett dike i Zambia förblöder en 14-årig flicka. I USA dör en domare i Högsta Domstolen i sin säng. I en svensk lägenhet möts tre aktivister för att ta emot beskedet om en katastrof. I en amerikansk buss försöker en ung kvinna fly från sin historia. I gräset utanför en barnmorskas hus bygger någon en häxpyramid. Och i händelsernas centrum står Ellen Elg, svensk läkare med oklart uppdrag i Afrika. 80 grader från Varmvattnet är den första boken i serien om Ellen Elg och belönades med Svenska Deckarakademins debutantpris.

2020-06-10

Som alltid har Karin Alfredsson viktiga ämnen att ta upp. Kvinnors utsatthet runt om i världen är viktiga att göras påminda om men någon större litteratur är det inte. Bra TT hon kommit på att hon inte ska läsa in böckerna själv i fortsättningen för det var ingen höjdare.

Ann Simonsson

2018-09-03

Gav upp efter 2 timmar.

Katarina Nord

2015-02-05

Stark berättelse om starka och modiga kvinnor. Det är spännande med olika öden i boken som vävs samman. Och att läsa om olika kulturer som finns i världen och hur grymt livet kan vara. Plus för författaruppläsningen. Ser fram emot att lyssna på de efterföljande böckerna!

Anna Jensen

2014-08-18

Jättebra! Gripande till tusen, men tillräckligt lättläst för att orka sig igenom den tunga handlingen.

Marita Ryen

2012-11-13

En Deckare/spänningslitteratur som handlar om bla kvinnoförtryck både i Zambia, USA och Sverige. En bra och lärorik bok som väcker känslor. Ska absolut läsa fler böcker om läkaren Ellen Elg

Pia Stendahl

2012-05-15

80 grader från varmvattnet är en engagerande, intressant och spännande bok. Inte alls konstigt att hon fick Svenska Deckarakademins debutantpris.

Alfredsson skriver väldigt direkt och osentimentalt om kvinnors utsathet. Alfredssons engagemang smittar av sig på läsaren. Det är omöjligt att inte bli både berörd och upprörd som läsare eftersom Alfredssons böcker speglar många kvinnors verklighet.

Ibland tappar boken driv och upplösningen känns dock onödigt tillkrånglad. Det märks att det är en debut när alla trådar ska knytas ihop men det är ett litet minus på en förövrigt väldigt bra bok.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner i sin helhet.

Pia Stendahl

2012-05-15

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner i sin helhet.

A H

2012-04-23

Inte den bästa av hennes böcker

Cissi Rosenqvist

2011-09-06

Hade velat ha lite mer info om vissa saker i slutet av boken men annars blev jag positivt överraskad. Jag tyckte boken var bra och spännande. Kommer att läsa fler böcker om Ellen Elg.

2011-08-11

Det här var en riktigt jobbig bok att läsa och det är nu också jobbigt att skriva om den. Man skulle kunna tycka att en berättelse som har så många historier, som det verkar av baksidetexten, skulle spreta åt alla håll och vara svår att få ihop, men jag hade aldrig några problem att följa trådarna, som alla egentligen handlar om samma sak: Kvinnors utsatthet och levnadsvillkor, i olika delar av världen. Det här är egentligen inget ämne som jag gillar att läsa om, för det mesta tycker jag att kvinnor framställs som offer och att man bara ska tycka synd om dem. Den här boken skriver om det här på ett sätt som jag faktiskt aldrig upplevt förut. Det kändes inte överdrivet eller dramatiserat på något sätt, utan framställs på ett sätt som jag upplever som lite uppgivet - "Så här är det och det är inget som förändras på en kvart". Om man är kvinna och dessutom lever i Afrika, då är man inte mycket värd. Texten på försättsbladet, "Allt viktigt i denna berättelse är sant.", och eftertexten gör inte saken bättre.

Jag tror jag gick igenom alla känslor som finns medan jag läste, jag var arg, besviken, uppgiven, glad, men mest var jag fly förbannad på dubbelmoralens mästare, som å ena sidan tycker att abort är mord, men å andra sidan tycker att dödsstraff är OK. Och bara tanken på att det överhuvudtaget ens skulle kunna finnas en bok som heter "Du kan bli hustru till en lycklig man" gör mig helt förundrad.

En sådan här bok får mig att bli ännu gladare över att jag hjälper en liten flicka i Gambia, med utbildning och mat, och får mig att fundera på om jag kanske inte skulle skaffa ett fadderbarn till.

Det är knappt jag vågar tänka på att ge mig i kast med de andra i serien, om de är lika upprörande. Det får nog i alla fall bli ett litet uppehåll mellan dem.

Maria Johnson

2011-07-26

Nja, en rörig och spretig historia. Kopplingen mellan parallellhandlingarna känns krystad. Kommer nog inte att läsa fler av böckerna i serien om läkaren Ellen Elg

Annelie S

2011-07-14

Klart läsvärd pga av kvinnolperspektivet. Sorgligt, hemskt och ofattbart att kvinnor , 50% av jordens befolkning, fortfarande blir så förtryckta....

Joanna Björkqvist

2011-04-12

Lite vimsigt ibland, men jag gillar läkaren Ellen och tycker om det författarens skriver om att allt viktigt i boken är sant. Det ger en del att fundera över och förfasa sig över...

Pia W

2010-12-05

Spännande och med viktiga kvinnofrågor i tredje världen i fokus. Men lite väl osammanhängande och trots allt låg trovärdighet.

Lotta Svensson

2010-12-03

En väldigt intressant bok. Men jag tycker den var lite osammanhängande tog en stund att komma in i den. Men ska helt klart läsa Karin Alfredssons övriga
utgivna böcker. Kanske jag kommer in i hennes andra böcker bättre för jag tycker det kan vara så ibland när man läser debut romanerna, antingen kommer man in i boken med en gång och ibland får man läsa någon bok till för att få in känslan hur en författare skriver.

Eva Bommelin

2010-01-24

En serie om Ellen. den är väldigt bra och det är bra faktabeskrivning till. Det är böcker man läser med kvinnor och deras problem och utländska synen på kvinnor i olika länder. Mycket läsvärda.

jan strandberg

2009-11-30

en tankeväckande bok om den internationella korruprtion.
God debutroman.

Sofia Åkerberg

2009-09-12

Förvisso välskriven bok som behandlar ett angeläget ämne men Alfredsson får inte riktigt ihop det vad gäller berättelsen -- kopplingen mellan vardagstragiken i Zambia, profithungriga läkemedelsföretag och amerikanska abortmotståndare känns ganska lös. Dessutom blir slutet väldigt konstigt, man får en känsla av att Alfredsson inte vetat hur hon ska knyta ihop säcken.