7 dagar

Meyer, Deon

| 2017

'Klockan 18.45 i går sköt jag en polis utanför Claremonts polisstation. Klockan 11.50 i förmiddags sköt jag en polis vid polisstationen i Green Point.' Den okände avsändaren av mejlet tänker fortsätta om inte utredningen av mordet på en ung, vacker och framgångsrik advokat öppnas igen, och löses. Fallet är endast fyrtio dagar gammalt, men spåren har redan kallnat. Bara några nakenbilder, en komplicerad affärs-transaktion och ett enormt tryck från medierna. Bennie Griessel, som har lika stora problem med att få ordning på sitt privatliv som med detta oförklarliga mord, har inget att gå på. Nya hot och trycket ökar. Sju dagars helvete.

2016-03-05

Bennie Griessel är en mycket sympatisk kommissarie med sina fel och brister. Deon Meyer bygger även denna gång upp en tät historia som utspelar sig under bara ett litet antal dagar. Spännande är det! Men faktiskt kommer jag på mig efter att ha läst ut boken att jag inte riktigt minns hur de båda olika intrigtrådarna hänger ihop, för det gjorde väl det? Det drar faktiskt inte ner betyget i alla fall.

Anne-Lie Månsson

2013-11-22

Alltid lika bra! Välskriven och mycket spännande.