5:e Moseboken

Larsson, Christina

| 2007

Tidigt en grådisig, kulen måndagmorgon i april får 112 larm om ett brutalt överfall på en medelålders man på Andra Långgatan i Göteborg.Den morgonpigga äldre anmälaren ringer på nytt efter en trekvart och är synnerligen upprörd över att larmet har negligerats?För kriminalkommissarie Ingrid Bergman och hennes team börjar den nya veckan hektiskt.Vem är den bestialiske gärningsmannen som tycks ha upplösts av gryningsljuset?Christina Larsson rör sig hemvant i olika göteborgska miljöer. Med samma insikt i de olika livsstilar som frodas på Andra Långgatan som i arbetssätt och jargonger på Polishuset på Ernst Fontells Plats skapar författaren en plats för läsaren i Ingrid Bergmans innersta krets.

Jan Banan

2021-07-22

Stark 3:a, en bra bokserie. Möjligen skulle man kunna ha åsikter över slutet i denna bok.

2020-10-28

Ok svensk standarddeckare men förutsägbar. Betyg 2,5

2018-08-04

Jag är ju svag för böcker som utspelar sig i min gamla hemstad Göteborg, så när jag hittade den här serien på bokrean 2013 kunde jag bara inte stå emot. Alla de fyra delar som var utgivna då (nu ska det komma en femte del också) hamnade i min kundkorg. Tillfällena att läsa första delen har varit många, men sanningen är nog att den inte har lockat mig tillräckligt. När det nu var dags för den årliga hotellvistelsen i Göteborg så fick den till slut följa med. Läs mer på min blogg

A H

2018-04-07

Evasbokhylla

2018-02-23

En lättläst och spännande bok!

Riktigt bra bok av Christina Larsson

Pernilla Nilsson

2016-04-15

Håller på och testar för mig nya författare, men antingen har jag blivit kräsen och läst "för bra" böcker tidigare, eller också är det svårt att hitta nya riktigt bra författare.
Betyg på denna bok, 2 med anledning: boken baseras på utredningen och enbart ur polisernas perspektiv = mycket utredningsprat, i stort är det det som boken handlar om.
Simpel story, förutsägbar, givna sidospår som är noga detaljerade i sina beskrivningar. Och något som störde mig: att alla (och det är många) nämns vid sina namn femtioelva gånger, och helst med både för och efternamn. Tjatigt och det blev en hang-up för mig.
Så tyvärr.. Jag får leta vidare bland författarna.

Rasmusmatte .

2014-03-11

Jättespännande

2013-10-21

Ska detta föreställa ett skämt? Något så bedrövligt dåligt! Uppläsaren passade inte heller!

Marc Moore

2013-04-14

Lite tråkigt / osannolikt att jag hela tiden ligger tre steg före ett helt utredningsteam! Väldigt förutsägbar och övertydlig.
Lite kul var de dock att läsa om Göteborg.

Marita Ryen

2012-07-16

Lite för förutsägbar och inte så spännande. Tillräckligt bra för att lyssna färdigt på ändå. Betyg en svag 3:a.

2012-05-22

För lite spänning och för mycket utredning.