438 Days. How our quest to expose the dirty oil business on Africa's horn g

Schibbye, Martin

| 2015

When the war on terror became a war on journalists.This book would not exist if things had not gone off the rails. On the night of 28 June 2011, we risked everything when, under cover of darkness, we slipped across the border between Somalia and Ethiopia. We wanted to investigate how relentless oil prospecting was affecting people in the closed-off and conflict-ridden region of Ogaden. Our goal was to go beyond the alarmist reports, or the descriptions provided by refugees to get at the truth using our own eyes and ears. Five days later we lay shot and bleeding in the desert sand. But in that very moment when the original assignment died, another story began. A story of legal tampering, propaganda, and geopolitical manoeuvring. After a Kafkaesque trial we were sentenced to eleven years in prison for terrorist offences. We were far from alone. Streams of journalists and ­politicians, as if...

Siri G

2023-03-24

Spännande och riktigt allmänbildande i svensk historia.

Mikaela86

2021-09-16

Jag läste denna bok som högläsning när mannen diskade och jag ammade på kvällen (cirka 20-30 min åt gången), i kanske tre månader. Lärde mig mycket nytt om journalistiken, politiken och systemet i dess land. Den är välskriven och spännande. Fick gåshud när de blev fria. Undrar hur de har det idag?

Frida Olsson

Anna Kreissl

2019-05-15

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En spännande och händelserik berättelse av de svenska journalisterna.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En spännande och händelserik berättelse av de svenska journalisterna.

Björn Belfrage

2018-03-12

En ohygglig berättelse inifrån fängelse i Etiopien och dess rättssystem.

Helena R

2018-01-18

Detta är en bok som är både gripande och viktig. I en värld där vi skapar våra egna nyhetskällor är det viktigt att det finns journalister som vågar stå upp för vad de tror på, även om riskerna är höga.

Denna risk tog Martin Schibbye och Johan Persson när de olagligt tog sig in i Etiopien för att rapportera om oljebolagens affärer i Ogaden-regionen. De var mycket väl medvetna om detta, men tänkte samtidigt att "det händer inte oss". De blev upptäckta och tillfångatagna, häktade och åtalade för terrorism.

Boken växlar mellan Martin och Johans berättarröster, vilket är ett bra drag då de har olika infallsvinklar. Vi får följa dem, från förberedelserna till frisläppningen, med ett nytt kapitel om livet efter hemkomsten, ett kapitel jag gärna hade sett utökat. Hur tänker de fortsätta med sin journalistik?

Det är en välskriven bok och författarnas budskap kommer fram. Trots det tunga ämnet är den relativt lättläst, men uppmanar till mycket eftertanke. Det gäller att tänka efter när vi läser tidningen om vad journalister riskerar när de rapporterar nyheter och reportage. Extra viktigt i världen vi lever i idag.

Nettan J

2017-10-30

Rickard Jakobsson

2017-06-17

Bra och läsvärd bok!

Man vill inte att boken skall ta slut, men dessvärre har även en bra livshistoria även ett slut men som lever vidare hos folk.

Rafflande spänning samt förföljande och en bredare förståelse om hur svenska myndigheter och ambassader arbetar i händelse av att en Svensk medborgare tas till fånga.

Kan tycka att det var en aning lite för mycket politik i boken och vissa inslag där författarna påvisar dåligt ordförråd.

Men för övrigt en riktigt bra och läsvärd bok som gör det lättare att förstå journalistik. Fyra av fem!

Lisa K

2017-06-13

Riktigt bra! Trögstartad, men efter första kapitlet kunde jag inte sluta läsa.

Maria Strömqvist

2015-11-27

Bästa boken på länge. Intressant och en riktig bladvändare.

Otroligt välskriven, intressant och viktig. Rekommenderas verkligen!

Stefan Wern

2015-07-24

En skarp, spännande och oerhört viktig bok. Schibbye har verkligen lyckats ge röst även åt Johan Persson och resultatet blir så mycket mer än bara en reportagebok. Intensivt i vissa delar, intressant i andra, inspirerande i sin helhet.

cristian hellman

2015-06-20

Intressant och välskriven!

Anna Karlsson

2015-04-28

Kunde inte lägga ifrån mig boken.

John C

2015-01-11

Skildringen från de två reportrarna som hamnade i etiopiskt fängelse då de försökte göra ett reportage om situationen i Ogaden. När jag slår igen boken är jag glad att det finns människor som sätter bekvämlighet, trygghet och till och med sina liv på spel för att berätta något viktigt för världen. Ett bevis för att god journalistik är nödvändigt för ett upplyst samhälle.

Inger Jonsson

2014-09-05

Bra uppläsning. En skrämmande verklighetsskildring. Kan inte riktigt bestämma mig - handlar det om mod eller dumdristighet när någon ger sig in frivilligt i ett så riskfyllt projekt?

Teresia Kjellgren

2014-09-01

Vem vill inte veta hur det var för Johan och Martin under sina 14 månader i Etiopiskt fängelse? Har man minsta intresse av det ska man läsa deras bok.

Rasmusmatte .

2014-06-20

Otroligt gripande. Man kan inte låta bli att bli berörd

Anna Nyman

2014-06-15

Visst är det intressant att läsa historien om Johan och Martins fångenskap, men jag hade önskat mig lite mindre kronologi (vi vet ju hur det ska sluta) och lite mer reflektion. Hur ser de på olika saker som hände så här en tid efteråt? Vad har hänt sedan de frigavs med t ex situationen i etiopien, ogaden och med lundin oil?

Louise Olsson

2014-05-10

En bra bok!viktig berättelse och viktig bok!

Lenita Åberg

2014-05-08

Fängslande & trollbindande bok. Väldigt intressant att läsa deras historia. Gillar mixen av johans råare stil & martins mer känslosamma.

Johan Pihel

2014-04-07

Intressant att få läsa deras egen upplevelse, men slutet var lite för kapat för min smak. Jag hade gärna sett ett par sidors epilog eller liknande.

Evert Johnsson

2014-03-29

Tja, okej... men inte mer än så! Har svårt för att känna sympati, tyvärr.
Men gillar man verkligheten ska man läsa Den senila skalbaggens tröst, som är 100 gånger värre

Kim M. Kimselius

2014-03-26

Efter att ha lyssnat på 438 dagar är jag lite chockad över hur lätt det kan hända, att ens vardag rubbas, att man blir oskyldigt anklagad, riskerar att dö. Är oändligt glad att jag tog mig tid att lyssna på den här boken. Jag har haft mardrömmar under tiden, men det var det värt. Läs den, läs den, läs den och berätta för alla andra att de ska läsa boken! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/26/en-bok-jag-aldrig-kommer-att-glomma-438-dagar/

Kim M. Kimselius

2014-03-26

438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye är en bok jag aldrig kommer att glömma. Den är lika spännande som den mest fängslande deckare, eller thriller, eller skräckfilm, för den är riktigt ruskig, mest för att berättelsen är sann. Det har faktiskt hänt dessa två personer, nu i vår upplysta tid, då gränser suddas ut och världen blir öppnare. Eller är det bara som vi inbillar oss? Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/26/en-bok-jag-aldrig-kommer-att-glomma-438-dagar/

Malena Palmquist

2014-03-20

Imponerad av deras styrka och förmåga att peppa varandra att hålla fokus. Intressant ögonöppnare för mig om journalisters förutsättningar.

Marita Ryen

2014-03-18

Betyg 4+, Mycket intressant och lärorik bok.

Pauline Franzén

2014-01-22

väldigt spännande. var hooked efter första raden typ.

Jakob Nylin

2014-01-15

Påståendet att litteratur kan förflytta dig i tid och rum, ta dig till nya platser, är väldigt sant för den här boken. Trots att jag hört författarna både som sommarpratare och på bokmässan hade jag inte förstått vad de varit med om. Det är ett väldigt naket reportage. Trots det allvarliga ämnet är det en stundtals rolig bok, fängelsetillvaron ter sig lätt absurd.

Mary G

2014-01-12

Jag kunde inte lägga den ifrån mig. Det är inte ofta en bok där man vet vad som kommer att hända trots det är så spännande.

kristina johansson

2013-11-23

En helt otroligt läsvärd och naken bok. Det kändes bitvis som om jag var med i fängelset. Dessa två författare har gett mig så mkt inte minst visar de hur viktigt frihet och yttrandefriheten är och att vi inte vet hur bra vi har det. Tack för er berättelse!

Läs!

Maria Jönsson

2013-11-08

Först sitter de 438 dagar i Kality vilket verkar vara rätt nära det värsta du kan tänka dig. Sedan genomgår de hela grejen igen för att berätta för alla som vill lyssna genom att skriva denna fantastiska bok. Läs den!!

Jonas Olofsson

2013-11-03

Alla måste läsa.

Ida

2013-10-10

Väldigt intressant bok! På ett begripligt och känslosamt sätt får man följa Johan och Martin under tiden i fångenskap. De har lyckats förmedla hela historien på ca 400 sidor och jag slukar varenda sida. Ändock tänker jag, tänk vad mycket som hände som inte rymdes i boken. Tänk allt det de har utsatts för som vi inte ens kan förstå eller tänka oss in i.

Kristofer Nordin

2013-10-03

Fantastiskt intressant historia, sammanfattad i en väldigt läsvänlig bok. Jag kan tänka mig att det inte var helt lätt att få ner alla känslor och erfarenheter men de har verkligen lyckats göra en begriplig och bra skildring av allt de råkade ut för, med en tydlig röd linje genom hela boken.

Läsvärd av så många anledningar. Först för att få lite känsla för vad som händer i ogaden-provinsen, och varför vi bör bry oss vad svenska företag gör där. Därefter för skildringen av hur en diktatur "leker" eller "emulerar" rättsystem, bland annat genom att kopiera västmakternas språkbruk (dvs kalla människor för Terrorist och gör vad du vill med dem). Hur maktlös individen blir när man inte ges någon chans att försvara sig i en ensidig rättsprocess, och hur diktaturen förudmjukar och kontrollerar individen.

Något som både roade och oroade var skildringen av förhållandena i Kality fängelset, och framförallt av alla medfångar som de lär känna. Hur en medfånges död blir chans till att få tag på en helt egen säng i ett överfullt fängelse, hur psyksjuka medfrångar mutar in sitt revir genom att kleta in sig själva med sina egna exkrementer, hur de står ut i en miljö där de aldrig har en kvadratcentimeter för sig själva.

Sist men inte minst får vi en intressant inblick i svensk diplmoati på internationell nivå, den sk tysta diplomatins mekanismer och risker.