438 dagar: Vr berttelse om storpolitik, vnskap och tiden som diktaturens fngar

Schibbye, Martin

| 2013

NOMINERAD TILL AUGUSTPRISET 2013 Boken r ett rapptoch extremt vlskrivet reportage, oavbrutet spnnande. Svenska Dagbladet Den hr boken skulle inte ha funnits om inte allt gtt snett. Natten till den 28 juni 2011 satte vi allt p spel nr vi i skydd av mrkret korsade grnsen mellan Somalia och Etiopien. Vi ville underska hur den hnsynslsa jakten p olja drabbade befolkningen i den stngda och konfliktfyllda Ogadenregionen. Vi ville n bortom flyktingberttelserna och larmrapporterna, och med vra egna gon ta reda p sanningen. Fem dygn senare lg vi skjutna och blodiga i knen. Men nr det ursprungliga reportaget dog, tog en annan historia sin brjan. En berttelse om rttslshet, propaganda och storpolitik. Efter en Kafkaartad rttegng dmdes vi till elva rs fngelse fr terroristbrott. Och vi var lngt ifrn ensamma. I fngelset satt journalister och politiker som...

Brukar inte lsa biografier s pass men har hrt gott om denna s tog tillfllet i akt. Superspnnande, kndes som att man medveten om deras tillstnd och tankar/sikter hela tiden. Fick en bra knsla nr jag lste boken

Bra och lsvrd bok!

Man vill inte att boken skall ta slut, men dessvrre har ven en bra livshistoria ven ett slut men som lever vidare hos folk.

Rafflande spnning samt frfljande och en bredare frstelse om hur svenska myndigheter och ambassader arbetar i hndelse av att en Svensk medborgare tas till fnga.

Kan tycka att det var en aning lite fr mycket politik i boken och vissa inslag dr frfattarna pvisar dligt ordfrrd.

Men fr vrigt en riktigt bra och lsvrd bok som gr det lttare att frst journalistik. Fyra av fem!

Lisa K

2017-06-13

Riktigt bra! Trgstartad, men efter frsta kapitlet kunde jag inte sluta lsa.

Maria Strmqvist

2015-11-27

Bsta boken p lnge. Intressant och en riktig bladvndare.

Anna Granstrm

2015-10-09

Otroligt vlskriven, intressant och viktig. Rekommenderas verkligen!

Stefan Wern

2015-07-24

En skarp, spnnande och oerhrt viktig bok. Schibbye har verkligen lyckats ge rst ven t Johan Persson och resultatet blir s mycket mer n bara en reportagebok. Intensivt i vissa delar, intressant i andra, inspirerande i sin helhet.

cristian hellman

2015-06-20

Intressant och vlskriven!

Anna Karlsson

2015-04-28

Kunde inte lgga ifrn mig boken.

John C

2015-01-11

Skildringen frn de tv reportrarna som hamnade i etiopiskt fngelse d de frskte gra ett reportage om situationen i Ogaden. Nr jag slr igen boken r jag glad att det finns mnniskor som stter bekvmlighet, trygghet och till och med sina liv p spel fr att bertta ngot viktigt fr vrlden. Ett bevis fr att god journalistik r ndvndigt fr ett upplyst samhlle.

Inger Jonsson

2014-09-05

Bra upplsning. En skrmmande verklighetsskildring. Kan inte riktigt bestmma mig - handlar det om mod eller dumdristighet nr ngon ger sig in frivilligt i ett s riskfyllt projekt?

Teresia Kjellgren

2014-09-01

Vem vill inte veta hur det var fr Johan och Martin under sina 14 mnader i Etiopiskt fngelse? Har man minsta intresse av det ska man lsa deras bok.

Rasmusmatte .

2014-06-20

Otroligt gripande. Man kan inte lta bli att bli berrd

Anna Nyman

2014-06-15

Visst r det intressant att lsa historien om Johan och Martins fngenskap, men jag hade nskat mig lite mindre kronologi (vi vet ju hur det ska sluta) och lite mer reflektion. Hur ser de p olika saker som hnde s hr en tid eftert? Vad har hnt sedan de frigavs med t ex situationen i etiopien, ogaden och med lundin oil?

Louise Olsson

2014-05-10

En bra bok!viktig berttelse och viktig bok!

Lenita berg

2014-05-08

Fngslande & trollbindande bok. Vldigt intressant att lsa deras historia. Gillar mixen av johans rare stil & martins mer knslosamma.

Johan Pihel

2014-04-07

Intressant att f lsa deras egen upplevelse, men slutet var lite fr kapat fr min smak. Jag hade grna sett ett par sidors epilog eller liknande.

Evert Johnsson

2014-03-29

Tja, okej... men inte mer n s! Har svrt fr att knna sympati, tyvrr.
Men gillar man verkligheten ska man lsa Den senila skalbaggens trst, som r 100 gnger vrre

Kim M. Kimselius

2014-03-26

Efter att ha lyssnat p 438 dagar r jag lite chockad ver hur ltt det kan hnda, att ens vardag rubbas, att man blir oskyldigt anklagad, riskerar att d. r ondligt glad att jag tog mig tid att lyssna p den hr boken. Jag har haft mardrmmar under tiden, men det var det vrt. Ls den, ls den, ls den och bertta fr alla andra att de ska lsa boken! Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/26/en-bok-jag-aldrig-kommer-att-glomma-438-dagar/

Kim M. Kimselius

2014-03-26

438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye r en bok jag aldrig kommer att glmma. Den r lika spnnande som den mest fngslande deckare, eller thriller, eller skrckfilm, fr den r riktigt ruskig, mest fr att berttelsen r sann. Det har faktiskt hnt dessa tv personer, nu i vr upplysta tid, d grnser suddas ut och vrlden blir ppnare. Eller r det bara som vi inbillar oss? Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/26/en-bok-jag-aldrig-kommer-att-glomma-438-dagar/

Malena Palmquist

2014-03-20

Imponerad av deras styrka och frmga att peppa varandra att hlla fokus. Intressant gonppnare fr mig om journalisters frutsttningar.

Marita Ryen

2014-03-18

Betyg 4+, Mycket intressant och lrorik bok.

Pauline Franzn

2014-01-22

vldigt spnnande. var hooked efter frsta raden typ.

Jakob Nylin

2014-01-15

Pstendet att litteratur kan frflytta dig i tid och rum, ta dig till nya platser, r vldigt sant fr den hr boken. Trots att jag hrt frfattarna bde som sommarpratare och p bokmssan hade jag inte frsttt vad de varit med om. Det r ett vldigt naket reportage. Trots det allvarliga mnet r det en stundtals rolig bok, fngelsetillvaron ter sig ltt absurd.

Mary G

2014-01-12

Jag kunde inte lgga den ifrn mig. Det r inte ofta en bok dr man vet vad som kommer att hnda trots det r s spnnande.

kristina johansson

2013-11-23

En helt otroligt lsvrd och naken bok. Det kndes bitvis som om jag var med i fngelset. Dessa tv frfattare har gett mig s mkt inte minst visar de hur viktigt frihet och yttrandefriheten r och att vi inte vet hur bra vi har det. Tack fr er berttelse!

Ls!

Maria Jnsson

2013-11-08

Först sitter de 438 dagar i Kality vilket verkar vara rätt nära det värsta du kan tänka dig. Sedan genomgår de hela grejen igen för att berätta för alla som vill lyssna genom att skriva denna fantastiska bok. Läs den!!

Jonas Olofsson

2013-11-03

Alla mste lsa.

Ida

2013-10-10

Vldigt intressant bok! P ett begripligt och knslosamt stt fr man flja Johan och Martin under tiden i fngenskap. De har lyckats frmedla hela historien p ca 400 sidor och jag slukar varenda sida. ndock tnker jag, tnk vad mycket som hnde som inte rymdes i boken. Tnk allt det de har utsatts fr som vi inte ens kan frst eller tnka oss in i.

Kristofer Nordin

2013-10-03

Fantastiskt intressant historia, sammanfattad i en vldigt lsvnlig bok. Jag kan tnka mig att det inte var helt ltt att f ner alla knslor och erfarenheter men de har verkligen lyckats gra en begriplig och bra skildring av allt de rkade ut fr, med en tydlig rd linje genom hela boken.

Lsvrd av s mnga anledningar. Frst fr att f lite knsla fr vad som hnder i ogaden-provinsen, och varfr vi br bry oss vad svenska fretag gr dr. Drefter fr skildringen av hur en diktatur "leker" eller "emulerar" rttsystem, bland annat genom att kopiera vstmakternas sprkbruk (dvs kalla mnniskor fr Terrorist och gr vad du vill med dem). Hur maktls individen blir nr man inte ges ngon chans att frsvara sig i en ensidig rttsprocess, och hur diktaturen frudmjukar och kontrollerar individen.

Ngot som bde roade och oroade var skildringen av frhllandena i Kality fngelset, och framfrallt av alla medfngar som de lr knna. Hur en medfnges dd blir chans till att f tag p en helt egen sng i ett verfullt fngelse, hur psyksjuka medfrngar mutar in sitt revir genom att kleta in sig sjlva med sina egna exkrementer, hur de str ut i en milj dr de aldrig har en kvadratcentimeter fr sig sjlva.

Sist men inte minst fr vi en intressant inblick i svensk diplmoati p internationell niv, den sk tysta diplomatins mekanismer och risker.