40 minus

Glaser, Pernilla

| 2010

Pernilla Glasers nya roman 40 minus är ett överlevnadsdrama mitt i den igenkännbara storstadsdjungeln. Emma är en trettio plus-tjej som har nästan allt hon kan önska sig: ett jobb som arkitekt, ett förhållande med Jimpa som hon älskar, en vacker lägenhet och gott om vänner. Men när vintermörkret sluter sig allt tätare runt staden sipprar meningslösheten in i hennes liv som i ett fuktskadat hus och hon kan inte hindra sorgen som brer ut sig inom henne. Allt mer slukas hon av det faktum att det inte, trots flera försök med provrörsbefruktning, tycks bli några barn, något som också hotar hennes förhållande till Jimpa. De får allt svårare att kommunicera och när de väl gör det slutar det alltid i uppslitande gräl. Med växande förtvivlan...

Tvärtemot vad andra tyckte, tycker jag att den var bra. Emma var trovärdig och jag kan känna med henne.

Ullis N

2010-04-15

Först la jag ifrån mig boken då jag blev så irriterad på inledningen; en fest där de vuxna var halvfulla och barnen infösta i ett rum för att inte störa - och ingen i boken reagerade.
Sen plockade jag upp boken igen, men blev mest irriterad på att någon låter sig behandlas som huvudpersonen gör.

Lena Andersson

2010-02-20

Välskriven med kloka perspektiv om hur svårt det kan vara med relationer och alla missförstånd. Dock lite långsam och ev deppig, handlar mycket om de inre förändringarna hos huvudpersonen inte så mycket om de yttre.

2010-02-17

Den här boken var sådär tyckte jag. Den började bra, med åldersnojor, småkris i förhållandet, och frustration över misslyckade provrörsbefruktningar. Men sen så tyckte jag att boken liksom inte blev så mycket mer än så. Och att den inte kom någon vart. Så den gick nog från en fyra till en tvåa, så betyget blir en trea.

Fiona *

2010-02-02

Är så oerhört trött på att förlagen inte tar sitt ansvar och inte släpper ut vad skräp som helst. Detta är en av de mest substanslösa böcker som tyvärr kommit i min hand. Det är 243 sidor lättviktig smörja om den mjäkiga Emma som inte tar tag i någonting då hon är för upptagen av att dels tycka synd om sig själv, dels vara avundsjuk på dem som lyckats bättre. Gråter hon inte, så snörvlar hon eller häller i sig drinkar medan hon röker.