40 dagar och nätter

Rinmad, Iren

| 2020

Att mitt hjärtas röst ropade från ett ställe där jag inte kunde ignorera det, eller att dess ton ofta spelade en helt annan melodi än många andras, förstod jag tidigt.     Om detta var min karmiska återbetalning eller min välsignelse, det visste jag ännu inte. Inte heller visste jag att min resa från person till medveten närvaro redan börjat för längesedan. Jag visste inte heller vad jag gav mig in på. Det enda jag visste med säkerhet var att, trots mitt protesterande sinne, så var mina haltande steg på väg mot en segelbåt som var ämnad att korsa Indiska Oceanen.En bok där ni får följa med på en utmanande tid i någons liv, då djupa reflektioner över mänsklighetens existens och syfte uppstår. En bok fylld av visdom, insikter och spänning. En bok som är skriven för att upplevas inte bara med sinnet, utan även med själen/hjärtat.

40 dagar och nätter överraskar mig. Boken handlar om Val som efter omtumlande omständigheter hamnar på en seglats över Indiska oceanen. En resa som hon varken är förberedd inför eller i fysisk form för att genomföra. Under resan får Val många tillfällen att reflektera över allt ifrån sin situation till livet i allmänhet. Hon funderar över sin existens, sin utsatthet och samspelet med världen. Ibland tillsammans med sina resenärer. Ibland i en inre dialog.
Jag förväntade mig inte att hitta en riktigt bra berättelse i den här boken. Jag förväntade mig inte heller att möte fyra fantastiska karaktärer. Jag trodde att boken skulle vara mer filosofisk och mest innehålla vackra texter. Den här kombinationen av båda delarna är det som gör att jag tycker väldigt mycket om boken.

Den här boken har fått mig att fundera en hel del. Det känns lite som om det kanske var syftet från författarens sida, att omärkt plantera ett frö som långsamt börjar gro inom varje läsare så fort man stängt sista sidan.

Avslutningsvis så är det ju heller ingen nackdel att man blir glad av bara att se omslaget!

Den här boken tillhör inte den genre som jag brukar läsa, så det här var en lite annorlunda upplevelse. Men jag är väldigt glad att jag har fått chansen att läsa den. Det är en spirituell resa både för huvudkaraktären Valentina och för läsaren. Jag skulle inte kalla den en bladvändare, men jag sugs ändå in i berättelsen. Språket är otroligt vackert och poetiskt. Det här är en bok som man ska ta sin tid med, jäkta inte igenom läsningen. Läs sakta, ta in det vackra språket, och reflektera över orden, meningarna och budskapen. Varje kapitel slutar med ett budskap eller en insikt, stanna upp och riktigt fundera över det du precis läst.

Skulle nog inte direkt säga att det här är en lättläst bok utan den kräver en del eftertanke. Den fokuserar på den inre resan och den får en att tänka till. Det är en bok om att hitta sig själv, sin inre röst, och om människans egocentriska natur.

En bok som passar den som gillar böcker fyllda med djupa budskap, poesi, och som gillar att reflektera över sin läsning.

Det här är Iren Rinmad's andra bok. En fint skriven och spännande bok men lite annorlunda än vad jag brukar läsa. Jag fick igång lite tankar själv under läsningen. En spirituell skönlitteratur som jag tror att just du skulle gilla att läsa.

Jag kan ju börja med att säga att jag älskade omslaget. Så otroligt fint och välgjort.

En annan sak som fascinerade mig var hur författaren fick mig att börja bry mig om och faktiskt lära känna huvudkaraktären på så kort tid. Boken är trots allt inte så lång och jag var rädd att inte hinna få en ordentligt uppfattning om henne. Men det var inget jag behövde oroa mig speciellt länge för.

Vår huvudkaraktär följer med på en båtresa i ett försök att hitta tillbaka till sig själv, och jag kan relatera lite till att desperat vilja söka och hitta delar av sig själv som verkar ha försvunnit under en tid.
Boken fokuserar mycket på den inre resan tillskillnad från många andra böcker där fokus ligger på det yttre. Trodde inte jag skulle uppskatta det så mycket som jag gjorde. Men det var gjort på ett sånt fantastiskt sätt att det inte gick att låta bli att tycka om.

Sen ska vi inte glömma hur mycket jag älskar havet och historier som utspelar sig där. Båtlivet ligger mig varmt om hjärtat och det var underbart hur författaren beskrev omgivningen mitt där ute på det öppna havet.
Hela sättet boken var skriven på fångade mig. Helt magiska beskrivningar som fick en att verkligen se allt framför sig.

Den här boken tillhör inte den genre eller typ av berättelse som jag normalt sätt läser, men jag är så glad att ha fått chansen att läsa den. Rekommenderar den verkligen!

Valentina har gått med på att göra en seglats i en veckas tid med tre andra personer. Hennes kropp är inte riktigt läkt efter en trafikolycka, men hon känner sig ändå driven till att göra denna resa. Valentina letar efter sitt inre ljus, hon vill skala bort allt oviktigt runt om henne. Båtresan blir tuff, hennes redan sargade kropp får utstå mycket i stormade vågor, men även hennes inre brottas med djupets mörker. Resan blir inte riktigt vad den är tänkt, men Valentina verkar komma närmare sin själs ljus.

Vilken vacker, utlämnande och speciell bok! Den griper tag i mig och får mig att själv vilja resa iväg och bara fokusera på mitt inre och de stora existentiella frågorna. Berättelsen är spännande och skriven på ett poetiskt vis. Författaren kan verkligen uttrycka själens innersta frågor. 💜

Boken lyfter fram människans ego, som ständigt förstör och förgör. Ämnet tacksamhet finns med som en röd tråd, att bli stilla, tacka för det vi får. Det tar jag med mig vidare på min livsresa.

För fler bokrecensioner följ mig på instagram: @annas_bokhylla

Jag upplevde så många känslor när jag läste den här boken, trots att det handlar om någon annan kan jag relatera till mig själv. Karaktärerna är starka och modiga samtidigt som de vågar visa sina svagheter. Tar upp viktiga ämnen som berör.

Det jag älskar mest med boken är språket, det är så otroligt vackert. Orden är formulerade på ett poetiskt vis och berör mig på djupet. Språket skildrar de stunder i livet man man både uppskattar och inte.

Jag rekommenderar den här boken till alla som gillar böcker med djupa budskap och inslag av poesi.

Iren Rinmad beskriver 40 dagar och nätter som spirituell skönlitteratur, en yttre historia som pekar dig inåt med jämna mellanrum. Det finner jag som en bra beskrivning. På ytan en kvinna som beger sig på en lång båtresa, samtidigt som det finns en historia om en inre smärtkropp som söker svar för sitt helande.

Jag vill inte påstå att det här är en lättläst bok. Eller en bladvändare. Inte för att språket är krångligt eller berättelsen ointressant, snarare handlar det om att det krävs en stor portion egen eftertanke. De korta kapitlen avslutas med insikter och budskap som kräver reflektion. Så klokt är att låta 40 dagar och nätter ta sin tid att läsa.

Det är en annorlunda bok, den påminner inte om någon annan jag har läst. Hos mig väckte den en del tankar till liv, om min egen inre resa och mål. Uppfyllda såväl som bortglömda. Något säger mig att var jag befinner mig i livet, påverkar hur jag tar till mig boken.

Jag skulle därför helst inte vilja sätta ett betyg på en bok som denna. Men jag gillar 40 dagar och nätter, och rekommenderar den till dig som tilltalas av något annorlunda böcker, och böcker som pockar på begrundan för egen del.

Boken var lättläst, intressant och lite annorlunda mot andra böcker jag läst. Jag tyckte om hur huvudkaraktären kände och tänkte under resans gång, även om det blev lite väl poetiskt ibland. Jag tyckte historien var spännande och det kändes som om jag var med på segelbåten, men jag tappade intresset lite mot slutet. Det blev lite upprepningar och jag väntade på att något mer skulle hända som aldrig hände. Jag rekommenderar dock läsning och boken gör sig bäst om man läser något/några kapitel i taget och tar sig tid att stanna upp för reflektion.

Gillar du Paulo Coelhos spirituella men händelserika böcker kommer du att älska denna!
I den här boken får man precis som i Coelhos böcker läsa om en persons berättelse, men istället för att fokus ligger på det fysiska så är det mer den inre resan som karaktären gör som man på riktigt upplever och tar till sig.
Det fysiska och mentala svävar ihop i en salig blandning och skapar en häftig helhet som bara svävar förbi i vad som känns som ett ögonblick. Boken är ett äventyr det känns som man upplever samtidigt som tiden står still och flyger fram när man läser.

De korta kapitlen med de korta, rika och bildliga meningarna förstärker bokens strävan till eftertanke. Hjärnan stannar upp och verkligen analyserar det som lästs. Bokens upplägg påminner väldigt mycket om Martels Life of Pi samtidigt som den har en ton och budskap liknande Paulo Coelhos böcker.

Saga

Att ”spirituell skönlitteratur” skulle vara något för mig trodde jag väl aldrig riktgt.
Men jag inser nu att det är precis det här jag har letat efter i alla böcker som jag har läst.
”En historia som pekar dig inåt” som författaren själv beskriver det.
Och precis så kändes det. Att få följa med på en spännande historia och samtidigt få möta sig själv på ett mer andligt eller djupare plan, var en helt ny läsupplevelse.
En bok som måste upplevas!

Micaela

Detta är vad jag skulle kalla en spirituell roman med fokus på att hitta meningen i livet, att våga lyssna på tystnade och utforska vad som finns där. Det handlar också om att lära sig att våga stå upp för sig själv, att våga skapa dålig stämning för att vara sann mot sig själv. Detta är en bok som jag tror passar en person som söker något, dessvärre är jag nog lite för realistisk för att kunna få ut maximalt av den här typen utav bok men är garanterat en fullträff för personer som är mer spirutellt lagda.

Clara

Tack, äntligen något läsvärt!
Stark historia full av insikter och värdefulla budskap.
Mitt i all spänning infinner sig ett lugn när jag läser. Ett mycket vackert språk med en alldeles egen ton.
Måste läsas!

Vera

Jag blev rekommenderad att läsa Iren Rinmads böcker av en vän. ”40 dagar och nätter” är en väldigt välskriven och gripande berättelse som berörde mig djupt. Läser sällan böcker men denna kunde jag inte lägga ifrån mig. Kommer att läsa den minst en gång till för att låta bokens visdom sjunka in. Och jag kommer rekommendera den till alla som vill ha en bok med en djupare mening. Ser fram emot att läsa hennes debutroman!