4.50 från Paddington

Christie, Agatha

| 1980

Fridfull tågresa förvandlas till mardröm! Den fridfulla hemresan från London med 4.50 från Paddington förvandlas plötsligt till en mardröm för mrs McGillicuddy: hon ser en man strypa en kvinna i ett tåg som passerar förbi. Konduktören skakar skeptiskt på huvudet, polisen hittar inget lik, och ingen vill tro henne ? ingen utom miss Marple.

Ulla Englund

2021-05-14

14/5 2021

2020-04-27

Gillade den här! En av de bättre Christieböckerna jag läst. Kan inte sätta fingret på vad det är men det var en listigt berättelse och definitivt annorlunda.

2019-02-28

Jag hade höga förväntningar på boken som kanske inte riktigt infann sig. En trevlig pusseldeckare, ja. Men det återkommande klassnobberiet, den banala synen på "människans natur" och de märkliga generaliseringarna av kön förtog mycket av nöjet. Jag hade fått för mig att miss Marple skulle vara en charmig liten dam, inte en fördomsfull rättfärdig mästrare. Även om böckerna kanske ska kritisera klassindelning, vilket jag imte haren aning om, upplevdes det inte så. Mer som en indelning mellan elitmänniskor och lägre stående varelser.

2016-10-18

Åter igen en spännande och mysig deckare med fina Miss Marple! Stark 4:a!

Detta är en riktig klassiker precis som en Agatha Christie ska vara med ett intressant persongalleri och en verklig klurig mordgåta. Den har också min absoluta favorit Miss Marple. Jag har givetvis sett filmerna flera gånger men ändå lyckas jag aldrig lösa gåtan. Det har väl inte undgått någon att jag gillar Christies böcker så det blir givetvis full pott.

Lilian Lidforss

2015-06-08

Underbar!

Lilian Lidforss

2015-05-06

Underbar!

Läste den dock på svenska men hittar inte den svenska versionen här på boktipset?

För enkel. Önskar större djup. Vill lära känna karaktärerna mer innerligt, inte bara detaljmässiga utseenden. Känns som om nått saknas...!

2013-10-19

Trevlig läsning!

Ida

2011-12-09

ibland kan det i Agatha Christies böcker vara lite svårt att hålla reda på alla personer och intriger. denna var något mer lättläst även fast den involvera ett stort antal personer. som vanligt fattade jag inte vem mördaren var. på det hela en bra bok!

Angelica Persson

2010-12-20

En av de mer enklare Miss Marple mysterierna. Hyfsat lätt att gissa mördaren, även om det finns en massa vilospår.

Pia Stendahl

2010-09-30

En typisk Agatha Christie bok får man väl säga. Nu är det verkligen länge sedan jag läste någon av hennes böcker (jag var väl i tolvårsåldern tror jag) men jag känner verkligen igen mig.

Språket är enkelt och flyter på bra. Det är lite lagom ålderdomligt vilket skapar en trovärdighet.

Boken sätter fart direkt men dess värre tappar den tempot emellan åt. Karaktärerna känns lite stela och tillknäppta. Det är inget som stör utan det känns som ett medvetet val för att förstärka tidseran och sterotypen av personer från den engelska landsbyggden.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Kicki Karlén

2009-11-24

Också en av topp tre! En klassisk deckare för en mysig kväll i soffan.