3096 päivää

Kampusch, Natascha

| 2011

Flag from fi

Vuonna 1998 kadonneesta itävaltalaisesta Natascha Kampuschista tuli maailmankuulu elokuussa 2006, kun hän onnistui pakenemaan sieppaajaltaan. Wolfgang Priklopil oli pitänyt tyttöä vankina autotallinsa lattian alla muutaman neliön kopissa 3096 päivää. 22-vuotias Kampusch paljastaa nyt ensimmäistä kertaa kaiken vankeudestaan. Priklopil pahoinpiteli tyttöä, piti häntä nälässä ja pakotti palvelemaan itseään. Seksuaalista hyväksikäyttöä Kampusch ei kerro kokeneensa, mutta hänen piti kutsua miestä "herraksi". Vankeutensa aikana Kampusch keskittyi selviämiseen, ajattelemaan vain seuraavaa päivää, ja haaveili salaa vapaudesta. Samana päivänä kun hänen onnistui paeta, Priklopil teki itsemurhan heittäytymällä junan alle. "Omaelämäkerta tytöstä, jota pidettiin vankina kellarissa, on osoitus mielikuvituksen voimasta kaikkein kauheimman ahdingon edessä." - Guardian

Nenne No

2020-07-10

Det är ju en gripande historia men boken är inget vidare skriven. Hoppig, känns i mycket efterhandskonstruerad, rörig. Det är intressant att höra hennes perspektiv på det men den här boken borde styrts upp bättre.

Cecilia Jensgård

2018-09-15

Natasha Kampush är en sån fascinerande person. Hennes integritet lyser igenom hela hennes berättelse. Hon är verkligen insiktsfull - jag glömmer den vanliga föreställningen om "ett offer" och öppnar upp ögonen för den mångfacetterade verkligheten. Allt som tagits ifrån henne får visa sig i den här boken, men det visar också hur mycket mer som hon faktiskt har kvar och kan ge. Kampush är stark och skildrar sin historia på sitt eget sätt. Berättelsen i sig är naturligtvis fruktansvärd. Man glömmer inte detta i första taget.

inspirerande att möta en stark kvinna som aldrig slutar kämpa

Therese

2018-04-07

En mycket välskriven bok om en hemsk historia. Författaren har ett mycket fylligt och lättflytande språk. Historien berättas ofta sakligt och känns mer som en personlig bearbetning än ett sätt att söka sensation. Absolut läsvärd.

Mikaela86

2016-08-12

Jag tyckte boken var en riktig bladvändare. Jag läste ut den inom två dagar. Även om jag redan sett en dokumentär där mycket tas upp går denna mer in i detalj om vad som hände för Natascha under dessa år. Den är fängslande (!) och intressant. Hon tar även upp en del saker om gott/ont som jag tyckte var riktigt bra och överlag ger boken en perspektiv på saker.

Bokläsaren

2016-04-10

Hemsk historia men den fångade inte mig i läslusten.

Lars Andersson

2013-12-24

Hon försöker på ett bra sätt, är väl ingen författare så det är ok. Jag tycker om denna flickan, intressant historia. Stark 2:a som helhet.

Louise Olsson

2013-03-30

Stack kvinna! Beundrar henne djup!

Helena Almqvist

2012-12-10

Såg verkligen fram emot att läsa denna boken men om jag blev besviken! Halva boken går ut på att hon gnäller om allt hon inte vill berätta och om hur folk kan med att undra eller fråga vissa saker. Som läsare känner man sig verkligen som att hon inte vill att man läser boken? Konstigt

Erica B

2012-07-14

Fasansfull sann berättelse om 8 år i fångenskap. Att någon kan komma tillbaka till ett normalt liv efter något sådant, är ofattbart. Språket lämnar mycket att önska men denna bok läser man för historien den berättar.

elise svart

2012-06-06

rekommenderar

Helena Wennergren

2012-06-05

Bokklubbsbok februari (?) 2012. Oerhört fascinerande och obehaglig historia. Har tidigare läst "Room" av Emma Donoghue som är en liknande historia och i jämförelse är den här boken bättre. Men lite lång (å andra sidan är 3096 dagar en väldigt lång tid).

Desirée Strömberg

2012-04-14

Jag tyckte om den här boken, för jag tyckte inte riktigt att den är som andra i den här genren. Jag gillar att det inte är så mycket buhu, att hon inte bara framför sin stora offerroll, utan faktiskt rätt sakligt beskriver hur det var. Tycker också att det var viktigt att hon fick berätta sin historia, istället för alla tabloider som bara vill gotta sig i andras olycka och framställa människor som monster.

Ida

2012-02-27

jag läser med stort intresse. men saknar ett större djup. den är allt för strikt och inte så personligt skriven. jag känner att det är en psykolog som på många plan har fått henne att få den förståelsen och insikten som hon verkade ha som endast 10-åring. för att stärka trovärdighet och förståelse hos läsaren hade det varit ett plus med bilder i boken.

Eva Grufman

2012-02-12

Självklart en tragisk händelse MEN vad vill hon ha sagt med boken som inte redan framkommit i media?

Boken är analyserande och intressant i vissa stycken men hon lyckas inte beröra. Boken är inte trovärdig när hon beskriver sina tankar ur en 11-årings perspektiv. Boken är ytlig och inte speciellt utlämnande och "sanningen" lär vi nog aldrig få veta.

Anna Johansson

2012-02-04

Svårt att sätta betyg på en verklig fruktansvärd händelse. Men jag tycker egentligen inte att boken är jättebra, men jag vill ändå fortsätta att läsa den...

Emma Ask-Tindberg

2012-01-05

Hon borde inte ha skrivit en bok. De är fruktansvärt hemskt det som har hänt, men jag har svårt för att tycka synd om henne. Språket gillar jag inte alls, för mycket upprepningar

marre marre

2011-12-29

Hur sätter man betyg på denna bok? Litterärt mästerverk? Nej, Men väl värd att läsas. Hon skriver klokt och jag imponeras av hennes styrka. Var fick hon sin överlevnadsstyrka ifrån?

Karin Söder

2011-12-14

Jodu, vilket öde! Och vilken reaktion på tillbakakomsten! Kunde ju varit bättre skriven, men det spelar inte så stor roll i det här fallet - jag nästan sträckläste och fasades för allt hon tvingades stå ut med. Både psykiskt och fysiskt, riktigt fasansfullt! Önskar henne ett så normalt liv som hon någonsin kan få!

Inger Mårtenson

2011-12-07

mitt betyg är inte för det litterära,men den är bra skriven språket är bra och det känns som om man nästan är där. Boken beskriver en nästan tio års kidnappning.

Michael X

2011-08-22

Självfallet, ett mycket angeläget ämne, med frågor som: hur överlever man en så lång fångenskap, hur växer upp under sådana förhållanden och hur skaffar sig ett liv där ute... Men att göra en bok på flickans vittnesmål (och kanske en vidare syn på saken) kräver mer än vad hon har att erbjuda... fr.a. mer språkkänsla (för att t.ex. hålla klichéerna borta) och att göra materialet till en berättelse som är "sann" på litteraturens sätt...

Linda Joona

2011-07-28

Läste visserligen boken på engelska, men den tycks inte finnas här. Det är fantastiskt att läsa om hur oerhört stark en människa kan vara i en oerhört svår situation.

Kristina Simar

2011-06-13

Jag minns mycket väl när Natascha Kampusch intervjuades i tv direkt efter att hon lyckats rymma. Och nu var det mycket intressant att ta del av hennes berättelse om de åtta åren hon hölls fången. Hon beskriver på ett intelligent och känslosamt sätt om hur hon blir behandlad. Både fruktansvärda händelser när hon blir misshandlad, men också trevliga stunder med kidnapparen, när hon får presenter och han försöker göra det trevligt i hennes källarskrymsle. Hon diskuterar om Stockholmssyndromet och hennes längtan efter en vuxens kärlek. Hur hon lyckats hålla ut i åtta år i detta skrymsle i källaren och all misshandel har jag svårt att förstå. Hennes överlevnadsinstinkt måste ha varit väldigt stor. Detta var en mycket speciell och intressant bok om hur dagar blir till år i en fångenskap.