300 grader

Ericson, Pernilla

| 2020

Året är 2023 och en ny brutal värmebölja plågar världen med torka och bränder. I Australien har Sydneys förorter utplånats och det brinner på över femtio platser bara i Sverige.Utredare Lilly Hed vid Nynäshamspolisen har nyligen lämnat en spikrak chefskarriär i Stockholm för att söka lugnet vid kusten. Idylliska Nynäshamn ska bli hennes räddning från en destruktiv och mörk livssituation. Men även här börjar det brinna och brandkårens resurser är svårt ansträngda. Vad som först framstår som olycksbränder visar sig dölja något betydligt värre, och Lilly får anta större utmaningar än hon väntat sig.300 grader är en klimatthriller om vad som kan hända en het sommar och om hur eld inte bara dödar skoningslöst utan också effektivt undanröjer bevis.

300 grader höll mig i ett fast grepp från första till sista raden. Med en otroligt skickligt konstruerad intrig, mångbottnade karaktärer och ett obehagligt aktuellt tema befäster sig Pernilla Ericson som en av våra absolut bästa thrillerförfattare. Läs den här boken!

Vi får i denna bok följa den olidligt spännande utredningarna bland bränder som startas och en pyroman misstänks härja runt. Boken är välskriven och redan från start fångade den in mig i en värld där klimatet hotar vårat avlånga land. Som visar vad som kan ske när det är väldigt torrt och värmeböljor. Samtidigt som den är spännande så är den även en bladvändare. En rejäl nagelbitare med andra ord. Att ha alla räddningsyrken med i samma bok älskar jag. Gillar verkligen att läsa om och när polis, brandmän och sjukvård blandas in och beskrivs utförligt hur de jobbar och vad den har för uppgift. En bok jag starkt kan rekommendera er att läsa

Spännande, skakande & välskriven!

Lilly Hed har lämnat en lysande poliskarriär i Stockholm för ett lite lugnare liv i Nynäshamn. Alla tycker det är märkligt och sanningen är att flytten har en anledning hon helst inte pratar om.

Starten på nya jobbet blir dock allt annat en lugn. Efter en rekordvarm sommar är det torrt i markerna och flera bränder blossar upp i området. Bränder som skördar liv och även om de först antas ha naturliga orsaker börjar Lilly snart misstänka att allt inte står rätt till.

Rasande skickligt för författaren in dagens stora samhällsfråga, klimatet, i en spänningsroman och skapar en ny genre - klimatdeckare. Eller den har funnits tidigare men det var ett bra tag sen. Med 2018 års bränder i starkt minne och bokens målande beskrivningar av eldens härjningar kan man inte bli annat en skräckslagen inför framtiden.

Lilly är en fint tecknad karaktär som väcker intresse och man gärna vill läsa mer om. Och inte blir det sämre av att hon visar sig ha gått polisskolan tillsammans med Luv Kaspi från författarens tidigare serie om Erla-gruppen. Slutet lovar mycket gott inför framtiden.

Jag älskar när man väver in och problematiserar aktuella samhällsproblem i spänningsromaner. Och alldeles särskilt när man gör det så här bra. Så det är väl bara att gratulera alla som inte redan läst. Ni har något att se fram emot.

🌹 Detta är en riktigt
Bladvändare &