Bolao, Roberto

| 2010

En litterr sensation ver hela vrlden Fyra litteraturvetare p jakt efter den undflyende, mystiskt frsvunne frfattaren Benno von Archimboldi; en mentalt instabil filosofilrare som hr rster och frsker skydda sin dotter frn vrldens ondska; en sportjournalist som istllet fr att bevaka boxning stlls ga mot ga med dden ? vgarna har frt dem alla till Santa Teresa, en kenstad vid grnsen mellan Mexiko och USA. En stad mrkt av korruption, knarkhandel, svltlnejobb och prostitution ? och en brottsvg dr hundratals kvinnor vldtagits, lemlstats och mrdats utan att de skyldiga gripits.2666 r en svindlande resa in i den moderna civilisationens mrkaste hjrta. Med denna postumt utgivna roman, som blivit en sensation vrlden ver, har Roberto Bolao kommit att rknas som en av vr tids viktigaste frfattare. ?Bolao har skrivit in sig bland de oddliga? ? Washington...

Nikolaj T

2014-02-21

"I krlek finns ingen valfrihet."

Gunnar Bernler

2013-10-30

Ett msterverk! De 1200 sidorna r en sann njutning

Sara Frimodig

2013-09-23

Boken r uppdelad i fem delar som alla har en sak gemensamt; en koppling till staden Santa Teresa i Mexico. Den frsta delen handlar om fyra litteraturvetare som alla r experter p samma tyska frfattare, Benno von Archimboldi. De blir under bokens gng allt godare vnner och utvecklar ven andra relationer till varandra. det fr dem till slut till Santa Teresa. Denna del av boken uppfattade jag som rolig och intressant! I del tv fr man mta en filosofiprofessor, Amalfitano, som flyttat till Santa Teresa med sin dotter frn Barcelona. Nr han brjar hra rster blir han allt mer frvirrad... Den tredje delen handlar om en amerikansk journalist som av en hndelse blir skickad till Santa Teresa fr att flja en boxningsmatch. Vl p plats fr han se bde ljusa och mrka sidor av staden. I den fjrde delen blir man mer introducerad till stadens mrka historia. Under de senaste decennierna har hundratals kvinnor mrdats, lemlstats och vldtagits i Santa Teresa. Denna del upplevde jag som vldigt lng och lite trlig... I del fem fr man ntligen trffa frfattaren Benno von Archimboldi och fr veta vad som frt honom till Santa Teresa.

Folke K Larsson

2012-02-28

Ja, det r ju en prestation att skriva en roman p 1150 sidor och sedan hoppas att den ska vara fngslande nog fr folk att lsa ut. S fr det fr Roberto en 3:a, trots sdana problem som uppenbar regression i anala fasen och svrigheter att f till det i slutet. Vissa av de fem delarna var bttre n andra, ngon kunde faktiskt ha utgtt helt. Att de fem delarna skulle kunnat st p egna ben och ges ut med ett rs mellanrum verkar inte riktigt friskt, vilket inte heller de anhriga tyckte, d de buntade ihop dem efter hans bortgng. Kanske skulle man ocks anlitat en skicklig redaktr ...

Adrien Combier Hogg

2012-01-02

Ja, vad ska man egentligen sga? Det tog mig omkring 5 mnader att ta mig igenom "2666" - vilket mrkt ventyr det visade sig vara. Sannerligen "en oas av fasa i en ken av leda". Boken hller hela vgen fram - frutom vissa bitar av det ibland ngot lngrandiga "avsnittet om brotten". En sak r iaf skert: "2666" r en litterr prestation lngt utver det vanliga.

Max Kern

2011-11-08

En mrklig bok som jag personligen hade stor behllning av men som jag aldrig skulle rekommendera ngon annan att lsa. S otroligt mnga sido- och stickspr som inte leder ngon vart och stundtals en mrdande (:-) trist berttelse... men som den berttas fr mig att lustfyllt flja med i varje fras och ta en andhmtning vid varje kommatering under 1000 sidor!

Tobias Wahlberg

2011-11-01

Fjrde "boken" med den ondliga genomgngen av brotten r vl ingen stor lsupplevelse i sig. Men den adderar nd till helheten som efter de sista sidorna, om man ngon gng p vgen tvekade, r genial.

Emma Utter

2011-03-14

Riktigt besviken p mig sjlv fr att jag inte gillade 2666. Knns som att det r ngot vsentligt jag missar, som jag inte frstr. Fr mig blir den osammanhngande, utan driv, historierna slutar precis nr jag kommit in i dem. Nej, detta r rets mest verskattade bok fr mig.

Jakob Nylin

2011-02-06

En fascinerande och otck litterr labyrint. Mnga vgar som alla mts i en mexikansk mardrm. Stundtals smrtsam, ibland humoristisk, rakt igenom gripande lsning.

Maria Eriksson

2011-01-23

En fascinerade bok fr den tlmodiga lsaren som gr att nr boken tar slut efter nstan 1000 sidor, vill man genast pbrja en omlsning.