Bolaño, Roberto

| 2006

Written with burning intensity in the last years of Roberto Bolaño's life, 2666 has been hailed across the world as the great writer's masterpiece, surpassing everything in imagination, beauty and scope. It is a novel on an astonishing scale from a passionate visionary. Santa Teresa, on the Mexico-US border: an urban sprawl that draws lost souls to it like a vortex. Convicts and academics find themselves here, as does an American sportswriter, a teenage student with her widowed father, and a reclusive, 'missing' author. But there is a darker side to the town. As in the real town of Juárez, on which Santa Teresa is based, girls and women are disappearing at an alarming rate . . . As 2666 progresses, as the sense of conspiracy grows, as the shadow of the apocalypse draws closer, Santa Teresa becomes an emblem of the corruption, violence and decadence of twentieth-century European...

Gunnar Bernler

2013-10-30

Ett mästerverk! De 1200 sidorna är en sann njutning

Sara Frimodig

2013-09-23

Boken är uppdelad i fem delar som alla har en sak gemensamt; en koppling till staden Santa Teresa i Mexico. Den första delen handlar om fyra litteraturvetare som alla är experter på samma tyska författare, Benno von Archimboldi. De blir under bokens gång allt godare vänner och utvecklar även andra relationer till varandra. Ödet för dem till slut till Santa Teresa. Denna del av boken uppfattade jag som rolig och intressant! I del två får man möta en filosofiprofessor, Amalfitano, som flyttat till Santa Teresa med sin dotter från Barcelona. När han börjar höra röster blir han allt mer förvirrad... Den tredje delen handlar om en amerikansk journalist som av en händelse blir skickad till Santa Teresa för att följa en boxningsmatch. Väl på plats får han se både ljusa och mörka sidor av staden. I den fjärde delen blir man mer introducerad till stadens mörka historia. Under de senaste decennierna har hundratals kvinnor mördats, lemlästats och våldtagits i Santa Teresa. Denna del upplevde jag som väldigt lång och lite trälig... I del fem får man äntligen träffa författaren Benno von Archimboldi och får veta vad som fört honom till Santa Teresa.

Folke K Larsson

2012-02-28

Ja, det är ju en prestation att skriva en roman på 1150 sidor och sedan hoppas att den ska vara fängslande nog för folk att läsa ut. Så för det får Roberto en 3:a, trots sådana problem som uppenbar regression i anala fasen och svårigheter att få till det i slutet. Vissa av de fem delarna var bättre än andra, någon kunde faktiskt ha utgått helt. Att de fem delarna skulle kunnat stå på egna ben och ges ut med ett års mellanrum verkar inte riktigt friskt, vilket inte heller de anhöriga tyckte, då de buntade ihop dem efter hans bortgång. Kanske skulle man också anlitat en skicklig redaktör ...

Adrien Combier Hogg

2012-01-02

Ja, vad ska man egentligen säga? Det tog mig omkring 5 månader att ta mig igenom "2666" - vilket mörkt äventyr det visade sig vara. Sannerligen "en oas av fasa i en öken av leda". Boken håller hela vägen fram - förutom vissa bitar av det ibland något långrandiga "avsnittet om brotten". En sak är iaf säkert: "2666" är en litterär prestation långt utöver det vanliga.

Max Kern

2011-11-08

En märklig bok som jag personligen hade stor behållning av men som jag aldrig skulle rekommendera någon annan att läsa. Så otroligt många sido- och stickspår som inte leder någon vart och stundtals en mördande (:-) trist berättelse... men som den berättas får mig att lustfyllt följa med i varje fras och ta en andhämtning vid varje kommatering under 1000 sidor!

Tobias Wahlberg

2011-11-01

Fjärde "boken" med den oändliga genomgången av brotten är väl ingen stor läsupplevelse i sig. Men den adderar ändå till helheten som efter de sista sidorna, om man någon gång på vägen tvekade, är genial.

Emma Utter

2011-03-14

Riktigt besviken på mig själv för att jag inte gillade 2666. Känns som att det är något väsentligt jag missar, som jag inte förstår. För mig blir den osammanhängande, utan driv, historierna slutar precis när jag kommit in i dem. Nej, detta är årets mest överskattade bok för mig.

Jakob Nylin

2011-02-06

En fascinerande och otäck litterär labyrint. Många vägar som alla möts i en mexikansk mardröm. Stundtals smärtsam, ibland humoristisk, rakt igenom gripande läsning.

Maria Eriksson

2011-01-23

En fascinerade bok för den tålmodiga läsaren som gör att när boken tar slut efter nästan 1000 sidor, vill man genast påbörja en omläsning.