24 gute Taten

Fagerlund, Jenny

Flag from de

2024-01-17

I november 2022 var jag på ett digitalt julmys som anordnades av SelmaStories (jodå, de hade ett även förra året och jag var med på det också) och jag blev så inspirerad att jag kände ett oemotståndligt behov att köpa några julböcker. En av dem var 24 goda gärningar, som jag inte hann läsa då, men den här julen prioriterade jag den.

Det bästa med den hör boken, tycker jag, är att den innehåller kvinnor som hjälper varandra, som stöttar och peppar, i stället för att fördöma och trycka ner. Det är härligt upplyftande och alldeles för sällan. Världen är full av människor och man har inte en aning om vilka livsöden de har. Förrän man börjar prata med dem.

24 goda gärningar är en mycket fin och berörande historia. Den är varm och hoppfull och får mig att må bra och bli varm i hjärtat. Det feelgoodiga är perfekt balanserat med svärtan. Eventuellt så är den lite väl tillrättalagd, men det hör ju nästan till genren. Trots ett tungt tema så är det lättsam läsning. Det kommer helt klart att bli fler böcker av Jenny Fagerlund för mig.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/01/bok-24-goda-garningar-av-jenny-fagerlund.html

En riktig bladvändare!
Julen är nog den högtid som jag tycker allra bäst om. Det är kallt ute, man sitter inne med tända ljus, myser och umgås. Och det är ledigt några dagar vilket gör att man hinner läsa mycket.

Först ut i år blev "24 goda gärningar", en varm, mysig och lite julig bok. Men den är inte bara mysig, det finns en hel del svärta i boken också. Huvudkaraktären Emma berör mig djupt, hennes historia är tragisk och beskrivs på ett verklighetstroget sätt vilket gör att boken bitvis känns lite tung.

Men som tur är kan Jenny Fagerlund det här med att blanda svärta med värme och mixen ger en underbar feelgood full med hemligheter, komplicerade relationer, svek, vänskap och så klart lite kärlek. Som alltid med hennes böcker är den välskriven, lättläst och har ett fint budskap.

En riktig bladvändare!

Jannice Dybedahl

2022-07-22

En lättläst bok som är både fin och lite sorglig

2021-12-22

En stark trea, nästan fyra. Den ger en julig känsla och är både feelgood och lite sorglig. Jag retade mig lite på att gärningarna ändå fick en lite mindre del, att inte alla var med i storyn men det är nog bara jag...

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-11-10

Juligt

Denna bok är fin, positiv, lättsam, lättläst och lite sorglig.

Denna bok är fin, positiv, lättsam, lättläst och lite sorglig.

2020-11-20

Det är en bra historia, men avsaknaden av person- och miljöskildringar gör det tomt, ytligt.

Josefin

2020-01-15

Den här gjorde mig tyvärr mest deprimerad och irriterad.

2019-12-30

Nja... Jag uppskattar idén med de goda gärningarna och budskapet om att öppna ögonen för de vardagliga möjligheterna och mötena. Att göra något gott och osjälviskt ökar ju lyckokänslan hos givaren och det kan vi behöva påminnas mer om i nuvarande stressade klimat. Men boken i sig faller rätt platt. Det känns alltför tillrättalagt och ytligt, och lite som att varje lösning bara är alltför bra. Och det faller mig inte i smaken. Ibland mår jag nästan lite illa.

Therese

2019-12-25

Trevlig och mysig feelgood med mörk underton i juletid. Berättelsen är något förutsägbar, men humoristiskt skriven med ett par oväntade detaljer. Lättläst och läsvärd.

Angela

2019-12-22

Så varm och härligt bok med djup, sorg, kärlek och hopp om att livet kan vända. Fina karaktärsskildringar. En riktig feel-good bok.

Jag har tidigare läst en bok av Jenny "Ett litet steg på vägen" och älskade den boken och jag tänker kan man toppa med två böcker.....säger bara JAAA och WOW vilken underbar bok "24 goda gärningar" är. Jag äskade även denna bok - en mysig och underbar feelgood med julkänsla men som har en allvarlig underton. Den innehåller allt; kärlek, hemligheter, sorg, smärta, komplicerade relationer....Denna bok är lättläst med ett enkelt språk som flyter på, jag drogs direkt med storyn i och tyckte om huvudkaraktären Emma direkt. Feelgood när det är som bäst - en riktig pärla.

Eva Pettersson

2019-11-30

Jenny Fagerlund var en ny bekantskap för mig, men 24 goda gärningar blir definitivt inte den sista boken jag läser av henne. Såhär i juletider kände jag ett starkt behov av att läsa en varm feelgood-bok med mycket julkänsla i, och valet föll då på denna bok.

Bokens handling kretsar kring Emma, som bor ensam i en lägenhet och driver en liten inredningsbutik, som en gång i tiden var hennes stora drömprojekt, men som det nu nästan känns oöverstigligt jobbigt att ens ta sig till om morgnarna. Och ännu värre blir det när julen närmar sig. Vid juletid för två år sedan dog nämligen Emmas pojkvän i en olycka som Emma känner sig skyldig till att ha orsakat, och sedan dess har hon dragit sig undan världen och såväl vänner som familj. Men hennes syster ger inte upp, och gör allt för att Emma ska ta tag i sitt liv och komma på fötter igen.

För att blidka systerns tjat om att hon borde skaffa sig en hobby, bestämmer sig Emma för att göra 24 goda gärningar, en om dagen fram till julafton. Föga anar Emma att detta kommer att bli vändpunkten, och starten på hennes nya liv…

Jag gillar att boken blandar de klassiska feelgood-ingredienserna med en mer allvarlig grundhistoria, som ger boken lite djup. För den som är ute efter en varm bok med härlig julkänsla, så är detta rätta boken!

Maria Strömqvist

2019-10-31

Jättemysig bok, ville aldrig lägga ifrån mig boken

Pia Gummesson

2019-03-12

Mysig och varm bok som värmer långt in i mitt bokhjärta!Tack för denna fina bok Jenny Fagerlund.Skriv mer!!

sannareads

2019-02-23

Älskade den! Kommer nog bli en bok som läses varje år.

Jag har inte läst något av Jenny tidigare, vilket jag nästan skäms för. Det är såhär en feel-good bok ska vara.

Emmas historia berör mig något enormt. Att förlorar en närstående är det hemskaste som finns och Jenny beskriver det på ett hjärtskärande sätt som får en att känna djupt för huvudkaraktären.

”24 Goda Gärningar” är utan tvekan en av mina favoritböcker. Inte bara i år utan av ALLA böcker jag någonsin har läst. Denna boken handlar inte bara om sorgen att förlora någon utan att våga gå vidare, att våga leva vidare.

Jenny bjuder inte bara på djupa ämnen och sorg utan även glädje, vänskap och kärlek. Vi får möta ett gäng härliga och godhjärtade människor som får ett leende att sprida sig över ens läppar.

Tack @jenny_fagerlund (& @norstedts_forlag) för denna otroligt underbara bok. Jag kan knappt bärga mig på att läsa mer av dig & håller tummarna för en fortsättning på denna magiska bok!

⭐️ Som ni antagligen har förstått så får ”24 Goda Gärningar” av Jenny Fagerlund 5/5 glittrande stjärnor av mig!

🎄 Tack finaste & underbaraste @bok_ann för en fin ”buddy read”! ❤️

❤️Du kan hitta min recension + en kreativ bild där boken är i fokus på min Instagram: @sannareads

villa-freja.se

2019-02-13

Det här är en sån fin bok. En varm, känslofylld feelgood med de rätta ingredienserna. Det är en berättelse att ta till sitt hjärta.

Sarah

2019-01-26

Nja.. ganska förutsägbar.. sorgligt att paret i boken har så svårt för att tala med varandra.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Jag vill verkligen gilla den här boken, då jag gillar konceptet med goda gärningar. Men den är så utdragen. Gav upp efter halva. Har nu ångest bara över det, haha

2018-12-15

Aaa...det här älskar jag. Feelgod med allvar, smärta och charm.

Helt perfekt liten söt bok 😊🎄🎁

2018-12-09

Det är en fin, liten historia om att växa som människa och reda upp sitt eget liv genom att göra gott för andra. Varm och julig. Helt okej.

Evasbokhylla

2018-12-04

En varm, allvarlig och romantisk berättelse. En riktigt tänkvärd och välskriven bok.

Underbar, charmig och varm!