2010 andra rymdodyssén

Clarke, Arthur C.

| 1988

Philip Kling

2018-10-14

Personliga reflektioner om vad som var bra respektive mindre bra.

+ Kul att istället få följa Heywood Floyd genom hela boken, enligt mig en intressantare karaktär än den iskalle David Bowman. Reder ut frågorna kring vad som egentligen hände med David efter händelserna i 2001. Inte lika "tung" som sin föregångare, känns mer som en linjär story.
Ifrågasätter på slutet något så grundläggande som natt&dag-principen vilket får tankarna att skena utanför mitt vanliga tankespektra på mig som läsare vilket gör mig pigg på fler liknande frågeställningar. Ger dig som uppskattade berättandet i föregående boken precis vad du vill ha, otvivelaktigt befinner man sig återigen i samma universum.

- Inte lika spännande som sin föregångare. Boken tycks mer vara en fortsättning på filmatiseringen av Stanley Kubrick än just boken 2001 där många olikheter finns, vilket kan vara förvirrande om läsaren inte har sett filmen (varför håller Clarke sig inte till Saturnus i denna bok?) Bitvis långrandig när historien utspelar sig på ett skepp där det för det mesta inte händer så mycket. Känns inte som en överdrivet nödvändig uppföljare som inte tillför allt för mycket, repeterar ofta händelserna i 2001.

= En ljummen trea som ändå får en att vilja läsa vidare.

Sven Andersson

2018-03-11

Utmärkt uppföljare men 2001 är strået vassare.