2001: A SPACE ODYSSEY

Single voice reading, running time and number of cassettes tbc.

Philip Kling

2018-10-15

Personliga reflektioner om vad som var bra respektive mindre bra med boken.

+ Intressant inledning om apmänniskorna där människosläktets intellekt påbörjas med hjälp av högre observerande makter. Boken tar det sannerligen från början och det är just intelligens, utveckling och liv som står som bakomliggande grund i denna Sci-Fi-klassiker som snyggt lindar in det i ett många gånger väldigt spännande rymdäventyr. Boken är bättre än filmen, inte lika långrandig och (ärligt talat) seg som den bitvis extremt långsamma och överskattade filmatiseringen.
Blir du förvirrad av filmen så är boken istället betydligt mer förklarande och utvecklande i händelseförloppet. Känslan att vara extremt långt hemifrån porträtteras mer än väl och vi slipper uttjatade teman som kärlek och relationer.

- För lite HAL9000, en såpass spännande 'karaktär' bör få ännu mer tid i rampljuset. Davids resa genom monoliten och dimensionerna blir lite väl rymdgrötig och 'superlativisk' i sin långa beskrivning, eventuellt är det nödvändigt men blir lätt tröttsamt som läsare. Oklart varför David som vidareutvecklad släpper en vätebomb över jordens atmosfär (denna bit skippades i Kubricks film liksom många andra moment)

= En stabil 4 i betyg. Storslagen rymdroman som behandlar mycket på kort tid, väl läsvärd.

Georgia Renlund

2010-08-20

Lite seg i börgan men bra!

Bengt Månsson

2010-02-15

Filmen var bättre! Annars är det ju oftast tvärtom.