20,000 Leagues Under the Sea

Verne, Jules

| 2007

Hannaskolanklass4

2021-09-16

Den här boken var bra. Han åkte ut med en båt och han blev attackerad av valar.

Ayman Fares

2020-09-27

Spännande och mycket roande att följa Kapten Nemo! Boken slutar chockerande då man får reda på de underliggande orsakerna till det förakt Kapten Nemo känner till mänskligheten

Mattias Sjögren

2019-09-27

LouiseY

2018-11-08

Läsvärd, även om tempot bitvis är lågt. Blir inte särskild berörd av karaktärerna, men drogs ändå in i historien. Häftigt att den är skriven för så länge sedan.

Claes Nilsson

2013-09-25

Fantastisk bok som alla borde få läsa

Boken är informativ fast långsammare än nutida böcker.

Mats T

2012-02-18

Detta var en spännande science fiction från 1800 talet och jag gillade den..

Denna bok var bara såå bra tycker jag =)

Anneli Spjellok

2012-01-06

Kapten Nemo har i Jules Vernes världskända klassiker, En världsomsegling under havet, byggt vidare på kända vetenskapsmäns teorier och arbeten och lyckats bygga en ubåt. En fantastisk skapelse som inte bara går enormt mycket snabbare än alla andra båtar, men som också går under vattnet, ett helt omöjligt projekt fram tills dess. Men omvärlden tror inte på något sådant – den kände professor Aronnax blir ombedd att följa på jakt efter detta vidunder som tros vara en gigantisk narval eller något annat havsmonster. Ingen kan drömma om att det är en båt. Professor Aronnax, hans betjänt Conseil samt en harpunerare vid namn Ned Land faller överbord, men räddas genom att Kapten Nemo tar dem ombord på Nautilus istället för att låta dem drunkna och ta med sig hemligheten; om att den val de jagat egentligen är en båt.

båt, i graven.

Han söker efter sjunkna skatter i havet och ger till dem som behöver det. Kapten Nemos personlighet är splittrad och full av motsägande drag. Det är mitt första och bestående intryck av Kapten Nemo.. Han ser utan att blinka på när okända fartyg dras ned och människor drunknar samtidigt som han gläds oerhört åt att kunna visa sin gäst, professor Aronnax, vilka mysterier och vidunder som vilar oupptäckta i djupen. Genom deras långsträckta färd under havsytan visar kaptenen betydelsen av hans vetenskapliga arbete-Nautilus. Han känner stor stolthet över sin skapelse och de upptäckter han har gjort. Och med all rätt-där andra gått bet har Kapten Nemo gjort det omöjliga och besegrat havet självt med hjälp av vetenskap. Fast man kan inte låta bli att känna ett styng av sympati för den ensamme kaptenen-för trots alla män och färdkamrater på hans båt, är han likafullt ensam i själen.

Kamali 

2011-10-11

Här snackar vi tidig fantasy! Tack Jules för din underbara fantasi.

Josefine Ejebjörk

2011-08-04

En otrolig, fantasirik historia, men jag tyckte att den saknade lite av rytmen från hans andra böcker jag läst.