1Q84. Bok 1, April-juni

Murakami, Haruki

| 2011

Kan vi verkligen säga att världen existerar så som vi uppfattar den? Hur är världen egentligen skapad? Hur samverkar det som nu existerar med det förflutna? Och hur påverkar nuet framtiden? Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin utmanar vår uppfattning om sanning och tid - och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse. Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt. Tengo är en ung man som vill uppfylla sin dröm om att bli författare. En vän till honom, som knappast är en särskilt begåvad författare, börjar...

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Izabela Horn

2020-06-28

Huraki Murakami
Vilken annorlunda handling . Två historier som först inte verkar ha något ihop .en ju längre in i boken man kommer närmar sig historierna i varandra. Vacker språk, nästan parsparant, flyktig och len.
Utspelar sig i Tokyo men det är inget man tänker på, känslan är inte asiatisk utan mystisk och modern.
Jag kommer läsa fortsättningen men även andra böcker av författaren.

Linda

2020-03-11

Jenny Strid

2019-09-01

Redan i första kapitlet blev jag fängslad. Hur kan något så banalt som att sitta fast i trafiken bli så spännande och fint? Det är den första boken jag läser av Murakami, och fler kommer det bli. Gillar språket, upplägget och karaktärerna. Min tanke under hela bokens gång är hur allt hänger ihop, och älskade de små teaser-raderna som kom ibland. Undrar fortfarande, och ska direkt börja läsa 1Q84 – andra boken.

Sandra Engström

2019-08-24

Pirjo Thorson

2016-10-02

Denna lämnar mig inte med den undran och lockelse jag hade önskat av Murakami. Ändå fastnar den i minnet! Det är något där... Nästa del är redan inköpt.

D

David H

2015-05-04

Orkade faktiskt inte läsa hela. Lyckades inte hitta något tillräckligt intressant i berättelsen. Tyvärr.

Sofia S

2014-12-13

Nupp, så fantastisk var den inte! Hade för höga förväntningar på Murakami, hört för många lovord. Han är ojämn särskilt beskrivningarna. Ibland tänkte jag att det kanske var en dålig översättning. Eller är det japanskan som är så annorlunda.

Malin Mireille

2014-07-13

Gubbrunk.
Nej Murakami, den här gången vet jag inte vad du tänkte på. Hemskt på alla sätt och vis.

Göran Claesson

2014-03-03

En ung kvinna, Aomame, sticker en nål i halsen på en man och dödar honom. Varför gör hon det? Som kampsportsinstruktör och en japansk Lisbeth Salander är hon ändå en sårbar person och det tar ett bra tag i läsningen innan jag förstår.

Tengo, jämngammal med Aomame, lever ett inrutat och behagligt liv som matematiklärare. Han skriver på en roman när han åtar sig att omarbeta ett manus, skrivet av en okänd 17-årig flicka. Hennes berättelse blir en succé men sätter starka krafter i rörelse som verkligen hotar Tengos behagliga liv. Varför är denna roman så farlig?

När jag börjar läsa Murakamis bok blir jag ofta förbryllad och fattar inte riktigt. Texten är lättläst men saker får inte genast sin förklaring utan lager efter lager avtäcks ju längre man kommer i läsningen och plötsligt, när allt klarnar och jag förstår, så blir berättelsen väldigt spännande.

Tengos och Aomames berättelser tvinnar in och utvecklar sig i varandras och Murakami väver in flera fantastiska element - hur samverkar nuet med det förflutna? Existerar världen som vi ser den?

Så för mig blir detta också en filosofisk bok, som får mig att förbryllas och fundera. 1Q84, första boken, slutar tvärt i en spännande passage så nu måste jag genast skaffa andra boken för att se hur det går. Och sedan väntar den tredje och sista delen.

2013-12-17

Bäst i början, blev sedan fruktansvärt seg. Men.. jag väntar nog med del 2:-)

greger andersson

2013-07-14

Fängslande berättelse. intressant persongalleri, berättarstruktur och ett underbart språk. Trotts det digra sidantalet upplevs den ej tungrodd. Gränsar till högsta betyg.

Lenita Åberg

2013-05-06

Tog lång tid för mig att komma in i boken. Är dock glad att jag inte gav upp och la den på hyllan. Efter hälften blev jag helt fast. Jag knappt vänta tills jag får sätta i gång med bok nr i serien.

Kim M. Kimselius

2013-03-24

Det här var en bok som fångade mig direkt med första raden och höll mig fången genom hela boken. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/03/24/ibland-hander-det-att-du-borjar-lasa-en-bok-dar-du-redan-pa-forsta-raden-kanner-att-du-alskar-boken-1q84-av-haruki-murakami/

Jonas Pettersson

2013-03-14

Det är något med den här boken som gör den så fängslande. Man kan inte sluta läsa. Jag kan varmt rekommendera den.

Johan L

2013-01-27

Boken är intressant med de tvära kasten och att man sakta (oftast i snigelfart) börjar väva ihop hur det kanske hänger samman. Det som drar ned läsupplevelsen och betyget är främst besattheten av kvinnornas bröst (som nämns allt för ofta), allt sex (kan kanske komma få en större betydelse men det blir alldeles för repetitivt i längden). Kommer läsa de andra delarna för jag vill veta hur det kommer sluta.

Natasha Illyés

2013-01-20

Den börjar så flytande, och slutar med så många frågor. Murakami när han är som bäst. Min enda reservation är de repetativa beskrivningarna av våra kvinnliga hjältars bröst!

Lars Brandström

2013-01-13

Den bästa Murakami jag läst. Blew my mind!

Christer Fasth

2012-12-04

Jag köpte alla tre delarna på Bokmässan. När jag åkte på semester så tog jag endast med ettan. Vilket misstag! Den är läst och gillad. 4000 km till tvåan och trean. Jag längtar hem.

Erik Bengtsson

2012-11-09

Intressant historia men den hade blivit mycket bättre av att skrivas på en fjärdedel så många sidor. Det blev fort väldigt irriterande att läsa de löjligt detaljerade beskrivningarna av allting. Där var ett antal kapitel som inte bidrog någonting alls till historien.

Emil Johansson

2012-11-04

Fantastisk bok!

Ola Janåker

2012-11-03

Välskrivet och flödande och hux flux var jag helt inne i berättelsen. Ska bli spännande med del två.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

En magisk bok som jag skulle kunna läsa igen och igen och igen...

Eva Svahnström

2012-09-24

Efter att ha läst en tredjedel ger jag upp. Jag förstår mig inte på den helt enkelt... Den fångar mig inte utan känns bara knepig.

Jonas Eriksson

2012-09-20

Det var länge sedan jag hade ordentlig läslust, men denna bok har väckt den igen. Härligt!

Lina R

2012-07-29

Jag hade allt förväntat mig mer av denna, även om potentialen definitivt fanns där. Hoppas ändå att de andra delarna väger upp, för jag vill ju verkligen gilla det här!

Camilla Nilsson

2012-07-03

Inte en himlastormande upplevelse men en stundtals riktigt fängslande berättelse och en intressant upptakt - som icke är att förglömma i detta fall. Murakamis fantasi, och dess världar, i sitt esse är inte närvarande hela tiden men lyser igenom på väl valda ställen och det bidrar bara till att bygga upp en stor förväntan inför fortsättningen! Halvsvag fyra för just denna bok men den kommer nog bli mer stabil efter att ha läst hela trilogin.

Magda Nyström

2012-05-15

Spännande berättelse, välskriven men lite seg ibland och en del upprepning. Intressanta referenser. När man väl läst ut boken så är det inte mycket som har hänt utan känns bara som det byggs upp inför nästa bok.

Elias Chougui

2012-04-29

Som vanligt när det kommer till Murakami så gillar jag det, skarpt.

Elin Rickmarker

2012-03-08

Svår att komma in i så jag lade ner efter en fjärdedel av boken!

Sofie Petersson

2012-01-05

Haruki Murakami är en av mina favoritförfattare, men oj så besviken jag blev på första delen. Varför är det en massa dåligt beskrivna sexdetaljer överallt och varför känns språket stundtals överdrivet naivt? Tack vare en stegrad spänning läser jag de andra delarna också.....

kniven .

2011-11-01

Nej du, min käre Haruki. Vilket jävla sömnpiller. Och då höll jag ut ända till s 187.

Kenneth Olausson

2011-10-18

Två parallela historier, som efterhand allt tydligare rör vid varandra, och som har det gemensamt att vår verklighetsuppfattning rubbas. Eller blir den som den borde vara men inte är? Ja, vem vet. Mästerligt hur som helst.

Lisa Nilsson

2011-10-11

Bra men något ovanligt bred i persongalleriet för att vara Murakami. I synnerhet förvånar Aomame som karaktär. Hon känns mer tagen ur Faster Pussycat eller Dirty weekend, än ur en av hans böcker.

Nicole Persson

2011-10-06

Ännu en fantastisk bok av Murakami!

Anne M

2011-08-15

Trollbinds och fascineras av berättelsen.
Delar dock inte Murakamis oerhörda fascination av kvinnobröst (som beskrivs med ord som "välformade" och "stora".) Svag 4:a.
Vill läsa fortsättningen.

Lotta Berling

2011-07-22

Murakami tillhör mina favoritförfattare alltsedan jag läste min första bok av honom (Kafka på stranden). Och han gör mig inte besviken nu heller. Det är något alldeles speciellt med att träda in i de litterära världar han skapar. Hans fantasi är imponerande, och han har en unik stil som man genast känner igen sig i och känner sig hemma i när man läser hans verk. Ser fram emot att njuta av andra delen i denna triologi.

Nils Thor

2011-07-17

Vilken fantasifull handling! Vad ska det bli av detta? Men den är också för lång och ganska pratig bitvis.

Camilla Eriksson

2011-06-16

Spännande läs den dock lite för fantasifull för mig, men ändå en fyra.

Liselotte Wijkmark

2011-06-10

Jag har bara kommit till hälften i bok ett men kan som van läsare lugnt säga att detta är något över det vanliga. Hantverket med att bygga en berättelse med många bottnar är så bra att man inte märker det. Huvudpersonernas beskrivning byggs på medan sidorna vänds och jag vill bara veta mer...

Bissous .

2011-04-22

Murakami är fantastisk, och därför har jag oerhörda krav på honom. Den här gången är startsträckan lite för lång, handlingen kommer inte igång förrän efter 300 sidor. Men karaktärerna, åh, jag vill vara Aomame och gifta mig med Tengo!

Merja A

2011-04-18

NÄSTAN en femma tycker jag att den första delen i Murakamis romansvit är värd.
Den fångade inte mig riktigt från allra första början, men mot slutet blev den otroligt spännande och FANTASIFULL.

Når inte upp till samma briljans som "Fågeln...", "Kafka..." och "Norwegian Wood". Hoppas det tar sig med bok två och tre.

Olle N

2011-03-27

Är du som jag såld på Haruki Murakami's tidigare verk, kommer du antagligen älska den första boken av trilogin: 1Q84. Men om du å andra sidan är en av de som tycker att Murakami är för mycket, kommer du nog hata den. "Murakami-extra-allt" skulle det kunna stå som "blurb" på omslaget när den kommer på pocket. Nu dyker jag ner i del två!