1Q84. Bok 2, Juli-september

Murakami, Haruki

| 2011

Kan vi verkligen säga att världen existerar så som vi uppfattar den? Hur är världen egentligen skapad? Hur samverkar det som nu existerar med det förflutna? Och hur påverkar nuet framtiden? Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin utmanar vår uppfattning om sanning och tid - och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse. Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt. Tengo är en ung man som vill uppfylla sin dröm om att bli författare. En vän till honom, som knappast är en särskilt begåvad författare, börjar...

Linda

2020-03-11

Jenny Strid

2019-10-25

Första boken satte ribban högt. Första delen i andra boken var seg att ta sig igenom men blev bättre mot mitten/slutet. Det är ändå en helt fantastisk berättelse och personporträtten är så väl genomförda att de känns som att personerna är bekanta till en själv. Med den händelseutveckling som skett i andra boken ser jag nu fram emot tredje boken.

Sandra Engström

2019-08-24

Hanna Fries

2019-01-03

Triologin håller inte samma kvalité som Kafka på stranden eller Fågeln som vrider upp världen. Läste rätt uttråkad igenom böckerna utan att imponeras nämnvärt.

Kim M. Kimselius

2014-04-01

1Q84 av Haruki Murakami är en magisk bok. Språket är underbart och väver ihop en trovärdig historia om en otrolig händelse i två personers liv. Jag suger på orden, njuter av handlingen, personporträtten och den mystiska stämningen som byggs upp i boken. Nu längtar jag till tredje delen.

Kan vi verkligen säga att världen existerar så som vi uppfattar den? Hur är världen egentligen skapad? Hur samverkar det som nu existerar med det förflutna? Och hur påverkar nuet framtiden? Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin utmanar vår uppfattning om sanning och tid – och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse.

Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/1q84-av-haruki-murakami/

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Thomas Karlsen

2014-02-26

Inte fullt lika magiskt fängslande som del 1, men till en stark 4:a räcker det absolut.

Lenita Åberg

2013-06-24

Första delen i serien var strålande rakt igenom. Denna kändes endast strålande när den tog slut.

Jonas Pettersson

2013-03-29

Lika fängslande som första delen. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det går inte att lägga boken ifrån sig.

Christer Fasth

2012-12-19

Bok 1 var mycket bra. Bok 2 kändes som litet tomgång. Eller också hade jag skruvat upp förväntningarna. Nu tar jag 1Q84-paus. Bok 3 får vänta litet.

Pia Nylander

2012-12-13

Så härligt med en bok där man känner att "jag har ingen aning om vad som kan hända". Trots att Little People har så stor del av historien så får man veta så lite om dem. Det är kanske det som gör att det blir kusligt.

Ola Janåker

2012-12-10

Bra mellanakt som trissar upp spänningen inför sista delen...

Ulla G

2012-10-28

Annorlunda, skickligt skriven, lockar till läsning, jag som egentligen inte gillar hokus pokus. Undras hur han tänker knyta ihop den här historien... Tänk att ha sådan fantasi så man fär till en sådan här knäpp berättelse. Ja det är bra...

Camilla Nilsson

2012-10-19

Fängslande fortsättning på första boken som mer kändes som en lovande startsträcka. Äntligen fick man veta mer om vad tusan 1Q84 handlar om! Har höga förväntningar på sista boken.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Första delen var magisk, del två likaså. Om trean är lika fängslande så kan det vara den bästa trilogi jag läst.

Merja A

2012-09-03

Jag tyckte att första delen i trilogin var bättre. Gillar Murakamis vackra språk, fantasin, vemodet.
Ska nog läsa många andra böcker innan, om jag ens då tar itu med den avslutande delen.

Sofia Ericsson

2012-02-10

Var lite besviken på första boken men nu tog berättelsen sig! Hoppas på en 5:a för sista boken.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Riktigt bra fortsättning! Murakami lever upp till högt ställda förväntningar!

Kenneth Olausson

2011-12-18

Mörkare innehåll, ömsom tätare ömsom tunnare, än i bok 1. Perspektivet har skiftat. Vi får en annan ljussättning, och ser också skuggorna från två månar.

Lotta Berling

2011-08-11

Det blir full pott för Murakami den här gången. 1Q84 är mer sammanhållen och med färre trådan än hans tidigare tegelstenar Fågeln som vrider upp världen och Kafka på stranden. I denna andra del i triologin får berättelsen fart, intrigen tätnar och det blir alltmer intressant och spännande. Jag fascineras av och tillbringar gärna mycket tid i Murakamis litterära universum, en värld som det känns som om alla hans verk utspelas i. En fantastisk författare!

Nils Thor

2011-08-10

Bättre än första delen. Här får man svar på en del frågor, samtidigt som nya mysterier inträffar. Slutar som en riktig 'cliff-hanger'. Blir spännande att se hur han ska få ihop allting i nästa del.

jan dalgren

2011-05-23

med samma spänning som alltid tar jag mig in i nr 1 och fortsätter utan uppehåll vidare i nr 2. Denna gång med en viss oro över om han kan hålla ihop allt. men mycket snart när Aumame stiger ur taxin och lämnar motorvägen så finns ingen återvändo. jag är fast. men länge lever tanken "hur skall du få ihop allt detta ?". efter 800 sidor inser jag att han kommer att klara det. Det är ju en underbar och speciell känsla han drar med oss i- med våld, kyla,kärlek, svårgreppbar sexuell spänning och hela tiden med förundrarn över vart berättande kan föra oss. En liten misstanke spirar att själva utgivningen, med del ett och två, utan datum för del tre kan spela oss ett spratt. och kanske får han inte alls ihop detta som de första delarna ger sken av. en lång väntan får fyllas med av andra berättare. hörs igen i oktober?

Bissous .

2011-04-22

Avsevärt mycket bättre än ettan. Han är vass, knivskarp. Men jag hade velat få little people bättre förklarat. Som han själv skriver - det människor inte känner till är det man måste förklara mest.

Fiona *

2011-03-29

Världen enligt Murakami ... Handlar om Aomame som fastanr i en trafikstockning, följer en trappa ned från motorvägen och inser att hon förflyttats till en helt annan verklighet - till1Q84 års värld. Hur jag än bär mig åt, utan att på minsta vis försöka förringa Murakamis författarskap, för det är mycket bra,kan jag baske mig inte låta bli att dra paraleller till Orwells 1984.