1Q84. Bok 3, Oktober-december

Murakami, Haruki

| 2011

1Q84. Tredje boken är fortsättningen på Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin. Den utmanar vår uppfattning om sanning och tid - och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse. Oktober-december 1984. Ushikawa är en erfaren och nitisk utredare som med sitt tålamod och rationella tillvägagångssätt kan spåra nästan vem som helst. När han får i uppdrag att leta rätt på den försvunna Aomame går han sin egen väg och blir allt djupare indragen i den egensinniga och oförutsägbara värld som är 1Q84. Under tiden dras Tengo och Aomame genom osynliga trådar allt närmare varandra, utan att riktigt förstå vad det är som pågår. De två månarna på himlen utövar ett starkt...

Larissa Holterman

2022-01-11

Cecilia U

2021-07-18

Fantastisk del 2 i denna trilogi!

Jenny Strid

2020-10-26

Ja, ja och JA!

Sandra Engström

2019-08-24

Johanna L

2019-08-10

Älskar alla delarna i den här serien <3 definitivt bland Harukis bästa!

Hanna Johansson

2016-08-22

Stark avslutning på en fantastiskt bra serie. Murakami har ett sätt att blanda verklighet med magi som är både intressant och tankeväckande.

Linda Dahlhöjd

2014-10-18

Min favoritförfattare! Grym bok! Sista delen i en serie om tre. Läs den!

Eva Holmquist

2014-01-11

This is a wonderful, thought provoking book. It is not fast paced, but it doesn´t have to be. I can´t wait to read more by Haruki Murakami. If you haven´t read it, do. It is a must read.

Helena S

2013-10-25

Jag tyckerom berättelsen, karaktärerna, och världen som Murakami skapar. Men det går vääääldigt långsamt. Och upprepar sig lite för mycket. Jag tror att samma berättelse hade rymts på hälften så många sidor. Fick Murakami betalt per ord för den här? Sen knyts inte riktigt alla trådar ihop, men jag hade inte riktigt väntat mig det heller, för jag upplevde samma sak med "fågeln som vrider upp världen". Det känns nästan som det är lite av författarens signum, att han lämnar saker hängande lite löst. Jag har dock bara läst dessa två, så jag vet inte hur det är med övriga verk. Trevlig läsning tycker jag, men inget för den otålige.

Lasse Nordenhem

2013-07-08

Triolgin i helhet får nog en svag trea. Lite av en besvikelse. Bitvis väldigt fascinerande och han har alltid förmågan att beskriva rum. Men överlag händer det för lite, och kanske för många upprepningar. Tycker också att många historier lämnas lite för öppna.

Magnus Hellström

2013-07-03

Blev besviken på den tredje delen tyvärr. Den får 3 stjärnor och 2 asterisker.

Ingeborg Amnéus

2013-05-19

För hela trilogin gäller: fantasifull och annorlunda. Men det kräver viss uthållighet att ta sig igenom de drygt 1300 sidorna.

Jonas Pettersson

2013-04-26

Inte lika bra som de två första delarna. Lite transportsträcka i mitten av boken.

Camilla Nilsson

2013-04-23

En svag trea, och en väldig besvikelse efter mer än tusen lästa sidor. That's it liksom? Upprepande och otillfredsställande

Christer Fasth

2013-03-19

Nu har jag läst bok 3, efter en ordentlig paus utan en tanke på 1Q84. Bok 2 tröttade mig litet och jag såg med förväntan fr mot trean. Men - den kändes seg och förutsägbar. Sen kan jag njuta av språket och beskrivningar av vardagliga saker. Andra (de flesta) HM-böcker är mer läsvärda.

André Strömgren

2013-01-28

H.M fortsätter med samma mystiska stil som vanligt där de märkligaste händelser ger sig normala. Boken har ett lite långsamt tempo, men den blir aldrig riktigt tråkig. Med det sagt är 1400 sidor i längsta laget för en bok.

Ola Janåker

2013-01-08

Håller bra nivå hela vägen även om jag kanske gillar del ett

Tommy Gunnarsson

2012-09-05

Ganska ojämn bokserie, får jag nog säga. Den började väldigt bra, men sedan kom en svacka i mitten, och den tredje boken är helt klart den svagaste av dem. Men allt som allt så är den ju trots allt bra.

Ove Oksvold

2012-07-04

Synd... hade höga förhoppningar om ett bra slut där han skickligt knyter ihop alla trådar... men han gör inte ens ett försök. Hela romanserien blir ju "bara" en deckare. Ingen modern 1984. Ingen tanke baken. Little people är bara nåt konstigt, ingen konceptuellt ny big brother.

Ove Oksvold

2012-07-04

Lotta Berling

2012-06-13

Murakami är en av mina favoriter, och jag har läst det mesta som finns översatt till svenska. Andra boken i denna triologi fick en femma av mig. Men den här... För första gången när jag läser Murakami blir jag otålig, det känns segt, läsningen går långsamt och jag längtar mest efter att bli klar med boken så att jag kan läsa något annat. Det händer inte så mycket, magin är borta. Långsam och trög :/

Med tanke på vad Murakami åstadkommit tidigare så är trilogin inget annat än en massiv besvikelse. Vad hände med den magiska realismen? Som bortblåst. Kvar finns bara en rätt ointressant textmassa som aldrig griper tag utan bara maler på...Riktigt uselt skrivet är det också. Ibland undrar jag om det är med flit? Konstigt grepp i så fall.

Stefan Grip

2012-06-01

Inte klar än, men vill ändå säga att den är så himla läcker! Kanske inte "stor" litteratur men man blir så storögd och undrar var grabben får sina idéer från. Nu ska jag läsa mer och se om det tom. kan bli en femma.

jan dalgren

2012-05-06

med mkt stora förväntningar ger jag mg åter in i Tengos och aomames egensiniga värld(-ar). Den uppbyggda förväntan kommer dock inte helt till sin rätt i tredje boken. Haruki har ffg blivit lite för pratig,verkar kämpa för att få ihop det slutgiltliga mötet. Den andra månens frånvaro kanskw bådar gott. men mkt är ovisst. och den otroliga historien planar långsamt ut...slut?

Max Kern

2012-04-07

I enjoy reading Murakami, I have probably read most of his books! But the only reason that I went through all 900 pages in 1Q84 was because I was intrigued by how badly written this book was! What a waste of time!

Kenneth Olausson

2012-01-19

Slutet gott, allting gott - för Aomame, Tengo, läsaren och säkert också för Murakamo. Men hur gick det för lilla fröken Fukaeri? Mycket är höljt i dunkel. Säkert beroende på att det nu bara lyser en måne över alla som älskar.

Cecilia Fredriksson

2012-01-15

En besvikelse. Hade förväntat mig mer av den sista delen. Det känns som att halva boken går åt till att traggla sådant som redan har hänt i första och andra boken. Det tillkommer med andra ord inte så mycket nytt! Men det är fortfarande en väldigt bra bok, men den här underbara trilogi hade förtjänat ett bättre avslut.

Hanna Bragberg

2012-01-13

Var det verkligen slut nu?!

2011-12-05

Kunde knappt vänta på att få del 3 i min hand. Nu i efterhand tycker jag att del 1 och 2 var mer fascinerande ? det sprakade om dem. Här i trean kändes det ibland som omtagningar, kanske också lite utdraget? Trean når inte upp till samma höjder som de två andra, därför betyget tre.

Kaleida Läslus

2011-11-28

Fantastiskt bra text. Mina förväntningar överträffades. Jag är lite skeptisk till texter där man kursiverat enstaka ord, men i detta verk passade det bra.

Nils Thor

2011-11-26

Väntade hela tiden på att handlingen skulle börja. Men det blev inget. Tengo och Aomame bara väntar på varandra. Efter 400 sidor börjar de olika trådarna i handlingen att knytas ihop, utan att lyckas. Mycket besviken.

Karl Nordström

2011-11-11

Mein erste Buch auf Deutsch macht es irgendwas speciell. Aber das Gesicht ist eine kleine bißchen zu langsam.....