
1968 har gått till historien som ett globalt protestår utan motstycke. Samtidigt är året en höjdpunkt i pop-, soul- och rockmusikens historia. Håkan Thörn utforskar i denna bok sambanden ? och spänningarna ? mellan den musikaliska explosionen och 1968 års rörelser. Uttalat politiska artister som Nina Simone, MC5 och Joan Baez står då i rampljuset, men även artister som James Brown, Jimi Hendrix och Grateful Dead dras för ett ögonblick in i de sociala rörelsernas strömvirvel. De mest dynamiska mötena mellan musik och rörelser äger detta år rum i USA. Boken undersöker dessa möten via en kedja av händelser som inleds med den vecka av upplopp, det så kallade Påskupproret, som följer på mordet på Martin Luther King den 4 april. Städer som Washington, Chicago och Baltimore brinner. Några veckor senare ockuperas Columbiauniversitetet i New York av studenter och invånare i Harlem. Och i september...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok