Uppföljaren till succéromanen ?1793?, som tagit Sverige och världen med storm. En mor sörjer sin dotter, dräpt på sin bröllopsnatt. När ingen annan vill utreda dödsfallet frågar hon den ende som återstår, en enarmad palt som sörjer sin döde vän. På Danvikens hospital, i utkanten av Stockholm, sitter en ung ädling och våndas över det vidriga brott han anklagas för. I den andra delen i Niklas Natt och Dags ?Bellman noir?-trilogi, får vi åter följa Mickel Cardell och Anna Stina Knapp och den myllrande och ruttnande värld som är deras, där vad lite som återstår av den gustavianska ärans prakt är statt i sönderfall. Niklas Natt och Dag visar att han är långtifrån färdig med sin brutala och nakna skildring av det sena 1700-talets mörkaste vrår. "Niklas Natt och Dag heter författaren, det är också en mycket välskriven och bra bok. En mycket mörk tidsskildring från slutet av 1700-talet"...

Uppföljaren till 1793 gjorde mig inte besviken. Det var betydligt lättare att komma in i denna bok då jag visste vad jag kunde förvänta mig i form av språk och upplägg. Första delen med Erik som skickas till svenskkolonin är otroligt levande beskriven. Stundtals otäck och frossande i vidrigheter, jag läser forcerat med andan i halsen. Ser fram emot uppföljaren 1795, då slutet lämnade mig med en känsla att jag inte är riktigt klar med den där Cardell...

O

Ove Wall

2020-05-25

Fantastiskt bra uppföljning av 1793. Har läst den som ljudbok, mycket bra inläsning av Martin Wallström, dessutom med bra ljudkvalitet.

Lotta Strandberg

2020-05-23

Oj! Inte lika bra som 93an men nästan. Gardell, AnnaStina och återkommer. Beskrivningarna ohyggliga både på ön långt borta och inom psyksjukhuset. Mycket välskrivet, otäckt och ändå med humor, längtar till nästa!

Nerdy Books

2020-05-23

Jag tyckte nog att 1793 var bättre men 1794 är inte dålig, däremot lite annorlunda. Upplägget i den här boken är inte densamma som i den första men den håller fortfarande måttet och var inte alls dålig på nåt sätt, bara annorlunda.

Annika Johansson

2020-05-21

Lika spännande som föregångaren.

Erika Rehn

2020-04-30

Bra uppföljare men 1793 är bättre. Det abrupta sluten upplevde jag som en cliffhanger inför en tredje bok. Gissar att det kommer en inom kort.

Ursula Stålhandske

2020-04-28

Bra uppföljare med fantastiska miljö- och personbeskrivningar som för en tillbaka till 1700-talet. Ofta läskigt otäckt. Som andra redan kommenterat upplevde även jag slutet som onödigt abrupt.

Maddox

2020-04-08

bra uppföljare men 1793 är bättre

Leo

2020-03-12

Helt ok. Bättre än den första.

Katarina Strid

2020-02-09

Bra uppföljare, inte riktigt lika bra som den första. Abrupt slut tycker jag.

Göran Dahlstrand

2020-02-08

En bok som tar en några sekel tillbaka i historien. Är i ibland ganska berörande och hemsk. Några pausar behöver man i läsandet

Nicke

2019-12-26

Fredrik Persson

2019-12-21

Lite för grisigt

Marianne Skoglund

2019-12-20

Just när man tror att det inte kan bli värre sticker Niklas Natt och Dag dolken ännu lite djupare och vrider om ett varv till. Fantastiskt språk och persongalleri, men historien slutade abrupt och kändes ofärdig. Skriv så pennan glöder, Niklas, för jag vill läsa fortsättningen NU.

Andreas Danielsson

2019-11-07

Nja. I uppföljaren vart det lite väl mycket misär för misärens skull. Har inget emot misär, ondska och mörker i böcker men det måste driva handlingen framåt och fylla ett syfte. Inte bara för att överträffa förra boken

JW

2019-11-05

Inte riktigt lika bra som första, men fortfarande en väl läsvärd fortsättning. Fortsatt vältrande i dåtidens misär.

Andreas Olsson

2019-11-02

Fantastiska miljöer som vanligt! Men själva handling var sådär. Den var väldigt lätt att räkna ut... men en väl godkänd uppföljare...synd att man måste vänta så länge till den tredje och sista boken i trilogin

Skrämmande, mörk & välskriven!