Uppföljaren till succéromanen ?1793?, som tagit Sverige och världen med storm. En mor sörjer sin dotter, dräpt på sin bröllopsnatt. När ingen annan vill utreda dödsfallet frågar hon den ende som återstår, en enarmad palt som sörjer sin döde vän. På Danvikens hospital, i utkanten av Stockholm, sitter en ung ädling och våndas över det vidriga brott han anklagas för. I den andra delen i Niklas Natt och Dags ?Bellman noir?-trilogi, får vi åter följa Mickel Cardell och Anna Stina Knapp och den myllrande och ruttnande värld som är deras, där vad lite som återstår av den gustavianska ärans prakt är statt i sönderfall. Niklas Natt och Dag visar att han är långtifrån färdig med sin brutala och nakna skildring av det sena 1700-talets mörkaste vrår.

Nja. I uppföljaren vart det lite väl mycket misär för misärens skull. Har inget emot misär, ondska och mörker i böcker men det måste driva handlingen framåt och fylla ett syfte. Inte bara för att överträffa förra boken

JW

Inte riktigt lika bra som första, men fortfarande en väl läsvärd fortsättning. Fortsatt vältrande i dåtidens misär.

Fantastiska miljöer som vanligt! Men själva handling var sådär. Den var väldigt lätt att räkna ut... men en väl godkänd uppföljare...synd att man måste vänta så länge till den tredje och sista boken i trilogin

Skrämmande, mörk & välskriven!