Utsedd till Årets bästa svenska debut 2017 av Svenska Deckarakademin Bellman noir i makaber historisk mordhistoriaGustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.Ur fyra berättarperspektiv klär Niklas Natt och Dag av den sen-gustavianska tiden dess prakt och ståtlighet,...

Wow, grym deckardebut! Jag läste ut den för några dagar sedan men fortsätter att tänka på den. Jag fattar inte hur man kan tänka ut en sådan handling, med en grym tvist. Jag förstår att denna är nominerad till årets bok för den är riktigt bra. Ska man läsa en deckare i sommar så får jag nog säga att man ska läsa denna. Det händer något hela tiden och när jag har legat och läst på kvällen och egentligen behövt sova så har det hela tiden blivit "ett kapitel till, ett kapitel till". Så bra!

Skrämmande...och skrämmande bra. Niklas kan berätta. Svårt att släppa den och när den är slut längtar jag efter mer även om vissa av sakerna han beskriver hade jag gärna varit utan... En sak är säker: Det var inte bättre förr.

Vilken debut!!
En ny favorit. Avundas er som inte läst den ännu.

Spänning och en härlig historielektion.

Vilken bok. Vilket språk. Vilket gediget arbete. Vilken uppläsare.

Att 1793 har nominerats till bland annat årets bok är inte alls konstigt. Språkligt är den helt fantastisk och den har både detaljerade områdes- och personbeskrivningar som inte känns för mycket utan som passar in. Dialogerna är trovärdiga och flyter på bra, och jag tycker faktiskt inte det är så ofta som man träffar på en bok som både låter gammaldags men ändå otvungen. Det är inte särskilt gammaldags språkbruk i boken, men jag tycker ändå att den känns tidsenlig.

Jag har läst att många slutar cirka halvvägs i boken för att den är så grotesk, morbid och äcklig och jag ska ärligt erkänna att jag förstår dem. Själv höll jag på att grimasera ihjäl mig under bokens första halva och hade nog varit en av dem som gett upp om jag inte också läst att den blev mindre äcklig under andra halvan. Och då hade jag missat något.

Jag är så glad över att jag inte slutade lyssna för även om mycket är äckligt och makabert är det också poetiskt och detaljerat och inlevelsefullt. Uppläsare Martin Wallström är klippt och skuren för den här boken och ger karaktärerna olikheter med bara röstens hjälp. Det blir lite som att lyssna på radioteater, på ett väldigt bra sätt.

Om man är en av dem som vet att Niklas Natt och Dag delar (har delat?) kontor med Fredrik Backman och plockar upp 1793 och tänker sig att det ska vara liknande böcker som Backmans kommer man att bli besviken. Det enda de här två författarna har gemensamt är det skrivna ordets gåva men de uttrycker den sannerligen på olika, men lika strålande, sätt.

Den här tänker jag definitivt även läsa som vanlig bok/e-bok så att jag ser om jag får samma känsla av den då som under ljudboken.

Vilken bok. Vilket språk. Vilket gediget arbete. Vilken uppläsare.

En bok inte bara med ett bestialiskt mord utan även en historielektion om 1700-talets slut. Vi får möta Stockholms folk och fä och känna lukten i rännstenen.

Anita H

Lite svår i starten men sedan riktigt bra.

2018-03-29

Annorlunda, fascinerande och spännande.

Helena Österblad

2018-03-26

Det här är en makalös debutroman! Man får följa med till 1700-talets Stockholm, men den här gången inte till de fina salongerna utan till det fattiga, våldsamma, smutsiga, stinkande Stockholm som var verklighet för de flesta på den tiden. Boken är en detektivroman men helt annorlunda än andra deckare. Utredarna är riktiga antihjältar, en döende i lungsoten och den andra enarmad krigsveteran som är svårt alkoholiserad. Faller beskrivs med flera olika berättarröster. Mest berörande är Anna Stinas berättelse. Hon hamnar oförtjänt på spinnhuset på Långholmen och hennes berättelse är en fasansfull beskrivning av hur det kunde gå till på den tiden när folk, och framför allt kvinnor, var fullständigt rättslösa. Författaren verkar ha satt sig grundligt in i hur livet var på den här tiden och beskriver allt på en fantastisk prosa. Helheten helt klart värd fem stjärnor!

2018-03-19

Det är inte ofta jag avslutar läsningen innan boken är slut, men det gjorde jag denna gång. Efter halva boken och när man började mejsla ut tänder och skära av tungan på den bundne mannen fick jag nog av grymhet och äckel. Det stundar också kapning av både armar och ben och urgröpta ögon, det framgår i början av boken. Det må vara hur välskrivet som helst och bra miljöskildringar av Stockholm kring sekelskiftet 1700-1800, jag avstår ändå från att läsa färdigt.

Alexandra Coard

2018-03-09

Äntligen en välskriven svensk historisk skönlitterär bok i sin rätta bemärkelse. Både underhållande, lärorik och trovärdig. Och just som jag upplevde att allt blev allt för mörkt och illamåendet började ta över uppstod ett ljus och ett hopp om mänskligheten och hennes tillvaro, bland dessa boksidor som gärna kunde fått vara några fler.

Per Larsson

2018-01-23

Beata Modigh

2018-01-22

Fantastiskt språk, väldigt bra plot och ej förutsägbar, intressant tidsdokument och väl researchat. Önskar att fler publicerade svenska författare skrev såhär.

En spännande, fascinerande och stark debut!

Björn Hjelmstedt

2017-09-14

Bästa bok jag läst om Stockholm någonsin
Språket är enastående👍