13 dygn i rymden efter 14 år på jorden: dagbok från rymden

Den 10 december 2006 kl 02.47 svensk tid lyfte rymdfärjan Discovery och Christer Fuglesang var på väg ut i rymden efter många års väntan och förberedelse. Detta är Christer Fuglesangs egen berättelse om rymdfärden. Han skriver om den nervösa uttagningen, sin krävande astronaututbildning och den långa väntan på att få resa iväg. Men framför allt handlar det om det märkliga livet i rymden: arbetet på färjan och rymdpromenaderna, hur astronauterna äter, sover och sköter sin hygien i tyngdlöshet, samt hur det är att se jorden från ovan och känslan att fara fram över himlen med en svindlande hastighet av åtta kilometer per sekund.

Intressant läsning!

Riktigt, riktigt trevlig för en rymdnörd som mig. Hade det varit lite mer flyt hade den kanske fått en femma. Hade varit extra kul med lite fler bilder också.

David Karlsson

2012-10-16

Lättläst

O

Olof Skoglund

2012-04-15

Godkänd läsning just för att det är så unikt. Däremot måste man ha ett intresse för rymd och teknik för att uppskatta boken då Christer ibland svävar iväg (ursäkta ordvitsen) med väldigt ingående tekniska detaljer som inte är av något större värde för de allra flesta läsare.

Maria Johnson

2011-09-03

Som i så många biografier är språket mycker naivt och det saknas en hel del språklig finess och flyt. Bokan hade vunnit på en del redigering, tror jag. Historien är däremot riktigt intressant.

Henrik Johansson

2011-07-26

Kunde varit riktigt spännande...

magnus påhlman

2009-12-09

En nördig men charmig berättelse om Christers väg till att bli astronaut och hans första resa i rymden.

Helena Nielsen

2009-09-12

Fascinerande att läsa om Rymdupplevelsen och all planering samt träning. Bra skrivet, rycktes med !