13 dygn i rymden efter 14 år på jorden : dagbok från rymden

Klockan 02:47 den tionde december 2006, svensk tid, blev Christer Fuglesang förste svensken i rymden. Vägen dit hade varit lång, rymdfärden blev av olika anledningar ständigt framflyttad. När han slutligen, den tolfte december 2006, kunde ta sin första rymdpromenad hade fjorton år förflutit sedan han påbörjade sin astronaututbildning. Tretton dygn i rymden efter fjorton år på jorden är Christer Fuglesangs egna ord om den storslagna resan. Det är historien om när Sverige får upp sin förste astronaut i rymden, men också historien om en man som tror på sig själv och sin egen förmåga, trots ständiga bakslag. Han skriver om tillvaron före resan; om storpolitiska spel som manövrerar ut honom och om att bli känd som astronauten som blir kvar på jorden. Om rymdfärjan Columbias haveri 2003 som inte bara ställde in hans egen avfärd, utan också blev en påminnelse om uppdragets farliga...

Intressant läsning!

Riktigt, riktigt trevlig för en rymdnörd som mig. Hade det varit lite mer flyt hade den kanske fått en femma. Hade varit extra kul med lite fler bilder också.

David Karlsson

2012-10-16

Lättläst

O

Olof Skoglund

2012-04-15

Godkänd läsning just för att det är så unikt. Däremot måste man ha ett intresse för rymd och teknik för att uppskatta boken då Christer ibland svävar iväg (ursäkta ordvitsen) med väldigt ingående tekniska detaljer som inte är av något större värde för de allra flesta läsare.

Maria Johnson

2011-09-03

Som i så många biografier är språket mycker naivt och det saknas en hel del språklig finess och flyt. Bokan hade vunnit på en del redigering, tror jag. Historien är däremot riktigt intressant.

Henrik Johansson

2011-07-26

Kunde varit riktigt spännande...

magnus påhlman

2009-12-09

En nördig men charmig berättelse om Christers väg till att bli astronaut och hans första resa i rymden.

Helena Nielsen

2009-09-12

Fascinerande att läsa om Rymdupplevelsen och all planering samt träning. Bra skrivet, rycktes med !