127 timmar / Vilja av sten

Ralston, Aron

| 2011

I denna sanna historia berättar den då 27-årige alpinisten Aron Ralston med egna ord om sin övermänskliga bedrift när han våren 2003 gav sig ut i Utahs bergstrakter på en ensamklättring som skulle förändra hans liv. Under klättringen blir han fastkilad i en bergsklyfta när ett stenblock på flera hundra kilo rubbas ur sitt läge och klämmer fast hans högra hand. Efter tre dagar tar hans vattenförråd slut. Efter fem dagar inser han förtvivlat att enda sättet att rädda sitt liv är att amputera sin egen arm. Han fattar ett beslut: Han ska överleva. Han amputerar armen med en slö fickkniv och därefter tar han sig ner för den 20 meter höga klippväggen och vandrar 10 kilometer till sin räddning.Filmen "127 timmar" med James Franco i huvudrollen har svensk biopremiär den 11 februari 2011. I den adrenalinpumpande filmen tar Oscarbelönaderegissören Danny Boyle (Trainspotting & Slumdog Millionaire) med...

Lotta Berlin

2014-02-26

Ja, man kan väl knappast ge ett dåligt betyg till en människa som har kämpat mot alla odds och lyckas med en hårsmån överleva detta äventyr?! Nästan så jag skämdes där jag låg i min mjuka säng med mjuka kuddar och täcken och såg framför mig en kille som kämpar mot hetta, kyla, hunger, törst, ensamhet och dessutom med att sitta fast! Att sedan behöva ta beslutet att offra en hand, kapa sin egen hand... All heder åt Aron, jag fascinerades av hans enorma vilja och styrka. Snacka om att det finns överlevare här i världen!

Sara Sunnefeldt

2012-01-19

Fantastisk bok, särskilt för den som gillar "sannhistorier". Så otroligt mycket bättre och mer innehållsrik än filmen.

Helena Sundberg

2011-05-17

Bitvis mycket spännande.Stor del av boken mycket fackmässig med beskrivning av svåra klättringar, bergsbeskrivning ur klättrarens perspektiv. Detaljerade utrustningsbeskrivningar.Dock realistisk skildring av situationen där en människa tvingas sväva mellan liv och död. Bygger ju även på en sann historia vilket ger det hela nerv och spänning.