Holt, Anne

| 2007

Flag from no

1222 er en roman om en liten gruppe mennesker stengt inne på et hotell i en apokalyptisk snøstorm. Etter en dramatisk togavsporing ved Finse, eskalerer konfliktene mellom de overlevende mens orkanen hamrer løs på den utsatte bebyggelsen utenfra. Ingen kan komme til unnsetning, og det finnes ingen vei ut av infernoet. Den første natten blir en mann funnet skutt og drept: den mediekåte og landskjente presten Cato Hammer. Hanne Wilhelmsen, pensjonert etterforsker ved Oslo-politiet, trekkes inn i et kappløp mot tiden, en drapsmann og den verste stormen i norsk høyfjell siden menneskene begynte å registrere været. Hun taper første runde. Enda en Guds tjener blir drept: med en istapp tvers gjennom kroppen. 1222 er en hilsen til den klassiske kriminalromanen - en lek med genren, men med klare referanser til vår egen tid og det moderne menneskets ødeleggende fordommer.

Linda

2020-03-11

2019-02-19

Det här är inte en av Anne Holts starkare kriminalromaner och kanske den svagaste om Hanne Wilhelmsen. Ok strölyssning men inte mycket mer. Stark 2:a

Johan Pihel

2016-06-04

Fullvärdig krimroman. Snöstormen i boken hjälpte i alla fall mig att fly de senaste veckornas tryckande hetta.

Marc Moore

2015-11-16

Tio små negerpojkar möter Lost i dom norska fjällen där Poirot dyker upp i form av en dvärg och ms Marple sitter i rullstol. Läsvärd och bra deckarunderhållning i puzzelformat

Denna bok var helt okej tycker ja

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Börjar bra men tycker tyvärr inte det håller boken igenom.

2013-06-10

Jag gillar verkligen karaktären Hanne och boken är ganska bra. En typisk pusseldeckare i äkta Agatha Christie stil! Naturligtvis gissade jag fel mördare, som vanligt!

O

Olga Lund

2013-03-31

Hanne är tillbaka och bra är hon fortfarande.

Maths Nilsson

2012-11-22

En bok jag aldrig riktigt kom in i. Lagom välskriven och nätt historia men det berörde inte riktigt...

Tobbe Fransson

2012-11-19

Ovanligt med en huvudperson som både är handikappad och osympatisk. Annars var boken riktigt underhållande.

Sara Eriksson

2012-10-07

Pusseldeckare i modern tappning. Kändes ny, på något sätt. Alltid ett nöje att läsa deckare av Anne Holt.

Mats Olander

2012-02-17

Jätte besvikelse.

Kari Ansnes

2011-06-04

Lagom är väl ordet som beskriver den här boken bäst. Funkar bra på tunnelbanan, men är inte direkt fänglsande. Slutet verkar mest som om det är skrivet bara för att få ett slut på boken utan några direkta baktankar.

Sofie Petersson

2011-05-13

1222 över havet är en hyllning till de klassiska deckarna och är en riktigt trevlig bok att läsa. Tyvärr är slutet lite väl fånigt. Annars är boken en traditionell kriminalhistoria som utspelar sig på ett hotell uppe i de norska fjällen. Efter en tågolycka under ett historiskt snöoväder tvingas passagerarna isoleras - långt bort från räddning. Självklart begås ett mord redan första natten och jakten tar sin början. Andas självklart Agatha Christie och personligen tycker jag att Anne Holt lyckas skapa en närmare klaustrofobisk känsla, men jag hade önskat mig lite mer rädsla och obehag under de vindpinade nätterna.

2011-01-19

Nej, egentligen vet jag inte varför jag fortsätter läsa Anne Holt. Hennes böcker, för mig, är som mellanmjölk, varken bu eller bä, bara... lagom. I den här boken var själva historien spännande och smått klaustrofobisk, en gammaldags, härlig pusseldeckare, men jag tycker både dialogerna och karaktärerna känns oerhört krystade. Boken fångade mig aldrig riktigt och jag var ganska tidigt hyfsat säker på vem som gjorde det. Och slutet, vem var egentligen den mystiske mannen? Avskyr lösa trådar...

Karin D

2011-01-10

Riktigt spännande och intressanta personporträtt!

Conny J

2010-09-25

Så ospännande skrivet att jag fick lägga den ifrån mig efter ganska kort stund. Nej, nu är Anne Holt ute i kylan...

Lena L

2010-08-09

140 sidor på en kväll säger allt. Den gick inte att lägga ifrån sig. Spännande, annorlunda och välskriven.

Malin Tillmar

2010-08-03

Klassiskt snitt. Välbyggd story som är skickligt berättad.

2010-07-23

Bra och spännande.

Ullis N

2010-03-02

Jag gillade deckarintrigen som blev lite Christie-ig, men det är svårt att får rätt känsla för karaktären Hanne om man inte läst Holt på länge och inte läst de en-två senaste. Och slutet.....kanske är jag ovanligt dum, men jag förstod det inte!?

Charlotta Rylander

2010-02-01

Klassisk dexkare som utspelar sig i ett slutet rum. Men det lyfter inte riktigt, men trivsam underhållning.

Eva E

2009-12-10

Holt är ett säkert kort när man vill läsa deckare.

Maria Larsson

2009-11-02

Anne Holt tillhör verkligen Nordens toppskikt av spänningsförfattare. Hennes kriminalromaner om den kvinnliga polisen Hanne Wilhemsen slukade jag i ett svep. Holt är strået vassare än de flesta av hennes författarkollegor, och i hennes senaste bok (som jag läst nu läst i pocketupplaga) visar hon också vilken modig författare hon är.
Att kalla henne för "nyskapande" när det gäller "1222 över havet" kanske inte är en korrekt beskrivning, men här använder hon sig av en genre inte använts så flitigt sedan Agatha Christies tid: pusseldeckaren.

Det som är karaktäristiskt för pusseldeckarna är att de utspelar sig i en sluten miljö och antalet misstänkta är begränsade. Just Agatha Christie var en mästarinna på att kunna skapa rejäl spänning genom att använda detta skrivarbegrepp.

I "1222 över havet" dras den numera rullstolsburna Hanne Wilhemsen ofrivilligt in i en mordhistoria i de norska fjällen. Tåget mellan Oslo och Bergen som hon färdas i, spårar ur en kall februaridag. De dryga tvåhundra passagerarna evakueras på ett isolerat hotell, dit man i vanliga fall bara kan ta sig via tåg, skidor eller skoter. Närmsta bilväg ligger fyra mil därifrån. Räddning för passagernarna fördröjs av en mycket kraftig snöstorm. Och det är då ett mord inträffar...

Det här är långt ifrån Holts bästa bok, men idéen att skriva en deckare på det här sättet i nutid känns både annorlunda och underhållande. Som alltid flyter hennes språk på som rinnande vatten, vilket bidrar till att den blir mycket behaglig att läsa.
Holt är skicklig på att fånga läsarens intresse och ser till att intrigen håller ända till slutet.

Den här boken rekommenderar jag att läsa under en ledig period. Varför inte i mellandagarna, då julstressen är över och man bara vill sitta i en skön fåtölj och ta igen sig.
"1222 över havet" är nämligen en riktigt bladvändare - som läsare vill man gärna inte lägga den ifrån sig.

Det relativt låga betyget beror på att jag jämför denna bok med Holts tidigare böcker som är riktigt bra. "1222 över havet" är också bra och läsvärd, men jag saknar det där lilla extra.

Maria Larsson

2009-11-02

Riktigt roligt att läsa en "pusseldeckare" i nutidsmiljö. Långt ifrån Holts bästa, men lagom underhållande.