Holt, Anne

| 2007

Flag from no

1222 er en roman om en liten gruppe mennesker stengt inne p et hotell i en apokalyptisk snstorm. Etter en dramatisk togavsporing ved Finse, eskalerer konfliktene mellom de overlevende mens orkanen hamrer ls p den utsatte bebyggelsen utenfra. Ingen kan komme til unnsetning, og det finnes ingen vei ut av infernoet. Den frste natten blir en mann funnet skutt og drept: den mediekte og landskjente presten Cato Hammer. Hanne Wilhelmsen, pensjonert etterforsker ved Oslo-politiet, trekkes inn i et kapplp mot tiden, en drapsmann og den verste stormen i norsk hyfjell siden menneskene begynte registrere vret. Hun taper frste runde. Enda en Guds tjener blir drept: med en istapp tvers gjennom kroppen. 1222 er en hilsen til den klassiske kriminalromanen - en lek med genren, men med klare referanser til vr egen tid og det moderne menneskets deleggende fordommer.

Linda

2020-03-11

2019-02-19

Det hr r inte en av Anne Holts starkare kriminalromaner och kanske den svagaste om Hanne Wilhelmsen. Ok strlyssning men inte mycket mer. Stark 2:a

Johan Pihel

2016-06-04

Fullvrdig krimroman. Snstormen i boken hjlpte i alla fall mig att fly de senaste veckornas tryckande hetta.

Marc Moore

2015-11-16

Tio sm negerpojkar mter Lost i dom norska fjllen dr Poirot dyker upp i form av en dvrg och ms Marple sitter i rullstol. Lsvrd och bra deckarunderhllning i puzzelformat

Denna bok var helt okej tycker ja

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Brjar bra men tycker tyvrr inte det hller boken igenom.

2013-06-10

Jag gillar verkligen karaktren Hanne och boken r ganska bra. En typisk pusseldeckare i kta Agatha Christie stil! Naturligtvis gissade jag fel mrdare, som vanligt!

O

Olga Lund

2013-03-31

Hanne r tillbaka och bra r hon fortfarande.

Maths Nilsson

2012-11-22

En bok jag aldrig riktigt kom in i. Lagom vlskriven och ntt historia men det berrde inte riktigt...

Tobbe Fransson

2012-11-19

Ovanligt med en huvudperson som bde r handikappad och osympatisk. Annars var boken riktigt underhllande.

Sara Eriksson

2012-10-07

Pusseldeckare i modern tappning. Kndes ny, p ngot stt. Alltid ett nje att lsa deckare av Anne Holt.

Mats Olander

2012-02-17

Jtte besvikelse.

Kari Ansnes

2011-06-04

Lagom r vl ordet som beskriver den hr boken bst. Funkar bra p tunnelbanan, men r inte direkt fnglsande. Slutet verkar mest som om det r skrivet bara fr att f ett slut p boken utan ngra direkta baktankar.

Sofie Petersson

2011-05-13

1222 ver havet r en hyllning till de klassiska deckarna och r en riktigt trevlig bok att lsa. Tyvrr r slutet lite vl fnigt. Annars r boken en traditionell kriminalhistoria som utspelar sig p ett hotell uppe i de norska fjllen. Efter en tgolycka under ett historiskt snovder tvingas passagerarna isoleras - lngt bort frn rddning. Sjlvklart begs ett mord redan frsta natten och jakten tar sin brjan. Andas sjlvklart Agatha Christie och personligen tycker jag att Anne Holt lyckas skapa en nrmare klaustrofobisk knsla, men jag hade nskat mig lite mer rdsla och obehag under de vindpinade ntterna.

2011-01-19

Nej, egentligen vet jag inte varfr jag fortstter lsa Anne Holt. Hennes bcker, fr mig, r som mellanmjlk, varken bu eller b, bara... lagom. I den hr boken var sjlva historien spnnande och smtt klaustrofobisk, en gammaldags, hrlig pusseldeckare, men jag tycker bde dialogerna och karaktrerna knns oerhrt krystade. Boken fngade mig aldrig riktigt och jag var ganska tidigt hyfsat sker p vem som gjorde det. Och slutet, vem var egentligen den mystiske mannen? Avskyr lsa trdar...

Karin D

2011-01-10

Riktigt spnnande och intressanta personportrtt!

Conny J

2010-09-25

S ospnnande skrivet att jag fick lgga den ifrn mig efter ganska kort stund. Nej, nu r Anne Holt ute i kylan...

Lena L

2010-08-09

140 sidor p en kvll sger allt. Den gick inte att lgga ifrn sig. Spnnande, annorlunda och vlskriven.

Malin Tillmar

2010-08-03

Klassiskt snitt. Vlbyggd story som r skickligt berttad.

2010-07-23

Bra och spnnande.

Ullis N

2010-03-02

Jag gillade deckarintrigen som blev lite Christie-ig, men det r svrt att fr rtt knsla fr karaktren Hanne om man inte lst Holt p lnge och inte lst de en-tv senaste. Och slutet.....kanske r jag ovanligt dum, men jag frstod det inte!?

Charlotta Rylander

2010-02-01

Klassisk dexkare som utspelar sig i ett slutet rum. Men det lyfter inte riktigt, men trivsam underhllning.

Eva E

2009-12-10

Holt r ett skert kort nr man vill lsa deckare.

Maria Larsson

2009-11-02

Anne Holt tillhr verkligen Nordens toppskikt av spnningsfrfattare. Hennes kriminalromaner om den kvinnliga polisen Hanne Wilhemsen slukade jag i ett svep. Holt r stret vassare n de flesta av hennes frfattarkollegor, och i hennes senaste bok (som jag lst nu lst i pocketupplaga) visar hon ocks vilken modig frfattare hon r.
Att kalla henne fr "nyskapande" nr det gller "1222 ver havet" kanske inte r en korrekt beskrivning, men hr anvnder hon sig av en genre inte anvnts s flitigt sedan Agatha Christies tid: pusseldeckaren.

Det som r karaktristiskt fr pusseldeckarna r att de utspelar sig i en sluten milj och antalet misstnkta r begrnsade. Just Agatha Christie var en mstarinna p att kunna skapa rejl spnning genom att anvnda detta skrivarbegrepp.

I "1222 ver havet" dras den numera rullstolsburna Hanne Wilhemsen ofrivilligt in i en mordhistoria i de norska fjllen. Tget mellan Oslo och Bergen som hon frdas i, sprar ur en kall februaridag. De dryga tvhundra passagerarna evakueras p ett isolerat hotell, dit man i vanliga fall bara kan ta sig via tg, skidor eller skoter. Nrmsta bilvg ligger fyra mil drifrn. Rddning fr passagernarna frdrjs av en mycket kraftig snstorm. Och det r d ett mord intrffar...

Det hr r lngt ifrn Holts bsta bok, men iden att skriva en deckare p det hr sttet i nutid knns bde annorlunda och underhllande. Som alltid flyter hennes sprk p som rinnande vatten, vilket bidrar till att den blir mycket behaglig att lsa.
Holt r skicklig p att fnga lsarens intresse och ser till att intrigen hller nda till slutet.

Den hr boken rekommenderar jag att lsa under en ledig period. Varfr inte i mellandagarna, d julstressen r ver och man bara vill sitta i en skn ftlj och ta igen sig.
"1222 ver havet" r nmligen en riktigt bladvndare - som lsare vill man grna inte lgga den ifrn sig.

Det relativt lga betyget beror p att jag jmfr denna bok med Holts tidigare bcker som r riktigt bra. "1222 ver havet" r ocks bra och lsvrd, men jag saknar det dr lilla extra.

Maria Larsson

2009-11-02

Riktigt roligt att lsa en "pusseldeckare" i nutidsmilj. Lngt ifrn Holts bsta, men lagom underhllande.