11 nätter före jul

Fredriksson, Anna

David upptäcker till sin bestörtning att hans fru Erika skriver om deras äktenskap på en relationssajt ? och det är ingen vacker bild hon målar upp. Hon är så olycklig att allt tyder på att hon planerar att lämna honom på julafton! David har alltid drivit igenom sina egna livsdrömmar utan att vara lyhörd för henne, och familjelivet med två barn i förskoleåldern, pussel med arbetstider och vabbande, krävande chefer och stora jobbprojekt känns bara mer och mer pressande. Kommer hon ens stå ut de 11 dagar som är kvar fram till jul? David läser under växande förtvivlan och i ren desperation tar han kontakt via kommentarstråden under pseudonymen Rudolf. Kanske kan denne okände samtalspartner övertala henne att ändra sina planer? Anna Fredriksson har skrivit en julberättelse om hur livslång kärlek kan framstå som omöjligt men att räddningen i en grå och stressig vardag samtidigt kan komma från...

Therese

2021-12-28

Innehåller mycket trots sitt korta format. Lite kul vinkel, men stundvis vardagsmörk.

Anna Hedenstedt

2020-12-22

En liten enkel relationshistoria i juletid. Helt ok, om än ganska schablonartad.

Charmig, gripande & lysande!

Lättläst och skönt format, men lite väl ytlig, klyschig och förutsägbar för min smak.

Eva Pettersson

2019-12-17

Det känns lite roligt att jag lyckades tajma bokläsningen så att jag började läsa 11 nätter före jul exakt 11 nätter före jul. På senare år är det inte enbart julpyntet, julmusten och pepparkakorna som bidrar till julstämningen i mitt liv under december månad, utan även böcker med jultema. Tidigare under månaden läste jag 24 goda gärningar och nu var det alltså dags för denna bok.

I 11 nätter före jul får vi växelvis följa David och hans fru Erika. Boken inleds med att David upptäcker att Erika har skrivit ett inlägg på nätet om att hon har tröttnat på sin relation och . vill skiljas från sin man. Det kommer som en chock för David, som svarar på hennes inlägg under annat namn, för att försöka övertyga henne om att hon borde ge sin man en andra chans. Detta blir början på en chattkonversation, där David gör allt för att försöka få Erika att stanna kvar hos sin man, medan Erika å andra sidan blir alltmer intresserad av denna okända man som skriver till henne och som verkar så förstående och fin. Inte alls som hennes ointresserade och själviska make…

Boken var snabbläst och bjöd på en välavvägd blandning av kärlek, nostalgi, humor och relationsdramatik.

2019-11-09

Jag tycker om Anna Fredrikssons sätt att skriva, och har läst det mesta av henne. Den här boken är en kortroman.

Gillar den här boken, som är en feelgoodbok med jultema. Boken är välskriven, och den berör mig.

Kan absolut rekommendera den.

Sarah

2019-02-06

Kul med mailen fram o tillbaka, men man hade ju önskat att folk pratade med varandra ist. Men jag älskar lyckliga slut så den här får bra betyg. Men man måste läsa den på jul tycker jag för extra stämning med datumen

2018-12-31

Nja, lite besviken faktiskt. Om äktenskap och människors naitivitet ser ut så här så går nog världen under snart. Kan inte relatera alls, har inte sett fenomenet runt mig heller. Rätt platt

En tänkvärd och rolig bok. Intressant, rolig men även smärtsam. En rejäl tankeställare får man. Rekommenderas

🎄⛄ SUPER BRA🤶🎅🎁