Pinter, Johannes

| 2015

Du har just blivit biten och smittad av någon form av? virus. Du kan inte äta vanlig mat. Silver bränner mot din hud. Dagsljus är direkt dödligt. Du bor i Gällivare. Ovanför polcirkeln. Samtidigt som du blev smittad så inträdde sommarsolståndet. Nu är du fånge i din lilla lägenhet. Du kan inte jaga efter mat. Det frätande dagsljuset blir alltmer outhärdligt. Det enda han behöver göra är att överleva en dag. Problemet är att dagen är 1007 timmar lång ...

2019-10-01

💜💜💜💜💜

Johannes Pinter är ett lysande exempel på att varken handling eller text behöver vara komplicerat för att ändå bli en riktigt, riktigt bra bok. Så enkel och utan onödiga krusiduller men med en riktigt tryckande spänning. Boken lästes med en flyktkänsla som genomsyrade hela ens existens, man ville bara bort, ut. Få författare lyckas lika bra som Johannes Pinter på att beröra rent fysiskt via ord, jag har varit förfärad, äcklad, förundrad och framför allt trollbunden.

2016-01-16

Den här boken var en mycket glad överraskning. Jag fick den tillsänd av mig från förlaget, utan att ha bett om den. Jag läste lite om boken, och det kändes som om den kunde vara i min smak, och det var den verkligen.

Mycket välskriven, väldigt spännande, riktigt otäck, lite makaber, blodig och äcklig, inte helt förutsägbar, faktiskt också känslosam, ja, det finns många plan i den här boken, även om grundgenren är skräck.

För mig som älskar långa och tjocka böcker, så var väl det enda felet med boken att den var på under tvåhundra sidor.

Jag vill verkligen läsa mer av författaren, ser fram emot kommande böcker, och jag ska ta och läsa den han har gett ut tidigare.

Rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om skräck och övernaturligt, till alla fans av Stephen King och John Ajvide Lindqvist till exempel.