100 hjdare : Sveriges roligaste gonblick genom tiderna

I 100 hjdare gr Filip Hammar och Fredrik Wikingsson (knda frn tv-programmet High Chaparall och boken Tv ntcreme och en moviebox) djupdykning i den drpliga mylla som r den svenska historien. Prlor som Per Albin Hanssons "Vr beredskap r god"-hybris, soppan kring Palme-utredningen, Bjrn Borgs, Tomas Brolins och Dr Albans ogenomtnkta Friends in Need-projekt avhandlas p ett komiskt stt. Boken rknar ned frn plats hundra till de sista rafflande placeringarna vgen fram till prispallen.

Lars Martinsson

2013-08-01

Ofrskmt underhllande. Den totala eskapismen.

Lady Flanders

2013-04-14

Lg i princip dubbelvikt under hela lsningen, har sllan skrattat s t en bok, s mycket att det nstan var plgsamt.

Lars Andersson

2011-05-22

Jag tycker att Filip&Fredrik frvisso r roliga, men den hr boken intresserade mig ytterst mttligt, dom sidor jag lste.

Victoria G

2010-11-29

Boken utgr frn de hundra roligaste gonblicken i Sveriges historia, ofta roliga p grund av att en eller flera personer gr bort sig. Och detta utan att det blir (ondigt) elakt. Mnga av de berrda personerna har blivit kontaktade av frfattarna fr att f ge sin egen version av hndelserna i frga. De flesta som har ftt den chansen har ocks tackat ja och vilket bidrar positivt till slutresultatet. Och det r s roligt! Jag vet inte hur mnga gnger jag skrattade hgt medan jag lste. Till och med sporthistorierna hade jag mycket nje av, trots att jag inte har ngot som helst intresse av sport i vanliga fall.

Filip och Fredrik tar i och med den hr boken det ondiga vetandet till nya niver. Jag r hnfrd av all den nya kunskap jag nu har insupit. Jag vet nu exempelvis vad Hormoslyr r fr ngot, vem som r Sveriges Kennedy, varfr Carl Bildt r s trkig, att 12 procent av Sveriges rstberttigade befolkning r 1991 sa sig kunna tnka sig att rsta p Ny Demokrati, vem som myntade att vattnet i Stockholms strm r rent nog att dricka, varfr ngon skulle sga s, vad Tutti Frutti var fr ngot och mycket, mycket mer. Och nr du har lst klart boken upptcker du pltsligt att det dr "ondiga" vetandet kanske inte var s ondigt i alla fall och att du ftt en stor dos allmnbildning p kpet.

Bengt Mnsson

2010-02-21

Alla r kanske inte roliga - speciellt inte fr de inblandade - men intressanta och tnkvrda. Kanske rentav lite tips om hur man undviker att trampa i det bemda klaveret.

Mona Guttke

2009-11-19

En bldderbok fr mig. Fann inte s mycket som lockade att lsa, skulle nog hellre lyssna p boken n lsa den sjlv.