" Je m'appelle Agneta"

Hamberg, Emma

| 2021

... det är början på en hejdlös, oemotståndlig historia med en rad särpräglade personligheter som lever efter mottot "Överrösta sorgen med livsglädje". Ingalill Mosander, AftonbladetSamtidsporträtten av den frenetiskt resultatinriktade maken Magnus och hans motsträviga fru är så träffsäkra att jag fnissar mig igenom första kapitlet ... Det är nionde boken av Emma Hamberg, och hon skriver bra, med stora doser humor och känsla för såväl miljöskildring och dialog. (Och ostar. Man blir väldigt sugen på ost.) Lotta Olsson, Dagens NyheterAlla människor kan tydligen delas in i färggrupper efter personlighetstyp numera. Min färggrupp är genomskinlig.   Agneta är fyrtionio år och har bleknat in i tapeten. De utflugna barnen hör bara av sig när de vill att hon ska swisha pengar, och arbetskamraterna har absolut noll intresse för vad Agneta gör, tycker eller vill. Hennes...

Bra i början, sen blev den tjatig och tappade styrfart och jag tappade intresset... Tyvärr. Älskar Emma Hamberg ändå.

Denna boken har allt: kärlek, värme, humor, sorg, glädje, ledsamhet, vänskap (på många oväntade håll). En sträckläsare, som är svår att lägga ifrån sig.

Underbar!

En riktigt bra feel-good roman, rekommenderas!

Riktigt mysig bok, jag skrattade högt.

Så härlig, underbart charmig. Vill vara med, känns som att jag missat något med livet. Eller?
I vilket fall ser jag fram emot nästa bok av henne. Älskar hennes böcker med både humor, charm och medmänsklighet.

A H

Lite småtrevlig. Slutade bra i mitt tycke.

Underbar, rolig och charmig!

Je m'appelle Agneta är precis som Emmas alla andra böcker, magisk, dråplig och helt underbar. Ja, jag skulle kunna radda upp superlativen i oändlighet men jag tror ni fatta vad jag menar.
Visst finns djupet där och visst finns en underton av bitterhet, allvar och sorg men på det sättet Emma sätter tonen så blir det som en hyllning till livet i stället.
En feelgoodgoodroman om att självförverkliga sig och att ta kontrollen över sitt liv. Agneta vågar, Agneta gör det hon vågar och hon lär sig mycket om sig själv men framför allt, hon vågar älska sig själv och att säga ja till livet.

Vill du skratta? Vill du snyfta lite och vill du fyllas av värme?
I så fall, Grattis till dig som ännu inte läst. Du kommer att stifta bekantskap med ett härligt gäng personer som lär oss att bli livsnjutare och leva här och nu!

Egentligen finns inte ord för hur mycket jag älskar denna bok! Så se till att skaffa dig den eller varför inte lyssna, Emma läser själv och hur bra gör hon det? HUR BRA SOM HELST!

Tack Emma och Piratförlaget för att jag fick läsa och då boken var så underbar så har jag växelvis lyssnat och läst. Ja, jag har inte varit kontaktbar enligt min man och det är det bästa betyg en bok kan få!
Emma du äger!

2021-03-28

Absolut värd att lyssna på, till ett gott glas rött och goda ostar eller lite rostat bröd och marmelad.
(Lite långrandig och tjatig ibland.)

2021-03-27

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Om jag inte har räknat fel, så är den här boken, Je m’appelle Agneta, den tolfte boken som jag läser av författaren Emma Hamberg. Som jag har skrivit tidigare, så tycker jag mycket om Emmas sätt att skriva. Hennes böcker är lättlästa, charmiga, roliga, naiva (på ett bra sätt!), snabblästa, mysiga, romantiska, och har hög igenkänningsfaktor. Jag läser inte så många i genren feelgoodböcker, men Emmas läser jag alltid. Och den här boken var inget undantag, utan den var lika bra som alla författarens tidigare böcker. Rekommenderas.