" Je m'appelle Agneta"

Hamberg, Emma

| 2021

... det är början på en hejdlös, oemotståndlig historia med en rad särpräglade personligheter som lever efter mottot "Överrösta sorgen med livsglädje". Ingalill Mosander, AftonbladetSamtidsporträtten av den frenetiskt resultatinriktade maken Magnus och hans motsträviga fru är så träffsäkra att jag fnissar mig igenom första kapitlet ... Det är nionde boken av Emma Hamberg, och hon skriver bra, med stora doser humor och känsla för såväl miljöskildring och dialog. (Och ostar. Man blir väldigt sugen på ost.) Lotta Olsson, Dagens NyheterAlla människor kan tydligen delas in i färggrupper efter personlighetstyp numera. Min färggrupp är genomskinlig.   Agneta är fyrtionio år och har bleknat in i tapeten. De utflugna barnen hör bara av sig när de vill att hon ska swisha pengar, och arbetskamraterna har absolut noll intresse för vad Agneta gör, tycker eller vill. Hennes...

Jenny A

2w

Kul bok!

Inger Sand-Wallin

2024-02-13

Förutsägbar och ganska ointressant feelgood.

Ellenor Larsson

2024-01-22

Lättsam feelgood som inte fångar mig särskilt mycket. Förutsägbar. Det jag gillar är en del bra tankar om livet och sidohistorien om Einar. Tycker ”Rosengädda” serien av samma författare är mer läsvärd.

En lättsam bok som verkligen får en att skratta.😅

Ellinor Sonesson

2023-11-02

Fantastisk bok! Relaterar så mycket till Agneta. Rolig och mysig.

Henrik Johansson

2023-07-07

Smårolig och träffande feelgood men ändå känsla.

Virve Roitomaa

2023-06-12

Rolig

Kajsa Lilludd

2023-06-11

Hihi, tantsnusk, matlagning, lite romans och ännu mera matlagning, kommunikationsproblem och andra härligheter. Kanske frigörande läsning om man känner att man har kört fast i gamla hjulspår, annars ganska slätstruken.

Charlotta CG

2023-02-27

Har svårt att bestämma mig för om detta är en stark tvåa eller svag trea men ger den trean. Det är alla citat om att ta vara på livet jag gillar för även om de ofta blir klichéeartiga så formuleras de så bra av Einar här. Jag är nämligen själv definitivt mer en Einar än en Agneta och där ligger mitt största problem med boken. Dålig självkänsla kan vi alla drabbas av men jag kan inte identifiera mig alls med en som i ett (icke manipulativt) äktenskap slutar äta det hon gillar för att maken vill det och låtsas vara någon hon inte är. Jag har heller inget gemensamt med denna otrivsel på jobbet och annat. Maken känns som en riktig torrboll men såklart blir det så när hon bara glider med så skämten på hans bekostnad känns lite ihåliga.
Boken har ett par fel som missats som när de en gång sitter i köket och äter och minuten senare "går in i köket", samt när en mamma först har ålderskrämpor men mår bra för att några kapitel senare beskrivas som redan död. En genomläsning till kanske? Jag har också problem med att Agneta måste slå upp "frihet, broderskap och jämlikhet" på franska som om hon aldrig läst om franska revolutionen i skolan samtidigt som hon plötsligt kan betydligt svårare franska språkdetaljer (och nej jag menar inte den i baren).
Ändå gillar jag mycket med boken. Livsglädjen är skön som en motvikt mot allt i samhället just nu och behovet av detta kan inte underskattas. Jag älskar all god mat som beskrivs och att få läsa om människor som flyttar utomlands liksom jag själv är alltid roligt för att jämföra. Det märks också att Hamberg gillar Frankrike. Till sist gillar jag att det är lite humor i boken men också hur Einars historia vävts fram och det känns som om hans berättelse om Humlegården och den perioden kommer från genuin bakgrund och nästan är faktiskt är värd en egen Je m'appelle Einar.

Peter

2022-12-29

Underfundig bok om uppbrott från ett grått liv i Sverige och ett hängivet prova på-liv i Provence. Underfundigt, roligt och livsbejakande.

Nora Filén

2022-11-11

Underhållande men så förutsägbar att det dödar intresset lite

Nora Filén

2022-11-11

Underhållande men så förutsägbar att det dödar intresset lite

Helena Rasmusson

2022-11-01

Återigen en härlig bok av feelgood mästaren Emma Hamberg! Väldigt söt & fin historia!

Elisabeth Svensson

2022-10-13

Så härlig bok. Att hitta sig själv när man tappat bort sig. Lyssnade på boken och ger ett stort + till att Emma läser in dem själv

Jan Banan

2022-09-30

Underbar...älskar Emma Hamberg böcker!

Patricia Johansson

2022-09-10

Fantastisk! Så mycket glädje o sorg på en gång!

Kristina Carlsson

2022-08-24

Hittade boken i bokhyllan på mitt hotell på Samos när jag lämnade min egen utlästa pocketbok.
Perfekt och lättläst underhållning i en solstol på stranden. Nu lämnar jag den på hotellet på nästa ö, Patmos, och hoppas att någon annan svenska hittar den och får en trevlig semesterbok att läsa!

Bokdjungeln

2022-08-23

Ännu en bok som jag själv inte trodde jag skulle uppskatta men som jag hade läst skulle vara bra. Så jag gav den ett försök, och tur var väl det! Jag fullkomligt älskar Agneta och hennes franska vänner. Jag gillar att hon vid fyrtionio års ålder vågar kasta sig ut och testa sina vingar. Jag tänker att fler som har möjligheten borde göra det!
Bokens innehåll är väldigt mysig, även om den också innehåller allvarsamma delar. Men generellt skulle jag säga att jag gick runt och smålog för mig själv medan jag lyssnade på boken. Att du som lyssnar kommer bli sugen på goda ostar och vin är något du får ha med dig innan du sätter tänderna i denna bok. Ha det gärna redo innan du sätter dig ner med den, det kommer nog förhöja upplevelsen. ;) Har du inte läst om Agneta innan och behöver få le lite så skulle jag absolut rekommendera denna bok.

Jonna

2022-08-09

Supermysig bok! Många bra reflektioner om livet.

”Vad är jag? Vad är verkligt? Vad är fantasi? Vad är fult, vad är fint? Strunt i det! Jag tycker att vi ska ställa oss en enda fråga: Vad är roligt?”

Kerstin Kolm

2022-07-10

En bok med många poänger.

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-04-27

Jätterolig och så bra så bra

💜Detta är en Hjärtevärmande Mysig Feelgood Bladvändare full av Spänning,  Äventyr & Romantik
Jag gillade den
💙💜💛💚 av 5st💜

Katarina Nord

2022-01-03

Underbar! Dråplig, snäll och underhållande! Författaruppläsning när den är som bäst!

Therese Öhman

2021-12-09

En sådan bok som man bara vill mysa ner sig i soffan med och sedan sträckläsa från pärm till pärm.
Den är lättläst med en hel del humor men även seriösare delar om vänskap, kärlek och sorg.

2021-11-17

En helt fantastisk bok. Emma Hamberg lyckades få till dialogerna så bra. Särskilt mellan Agneta och hennes man. Jag skrattade ofta högt för mig själv när jag läste boken. Så befriande Måste få fem stjärnor ju

2021-10-03

Vilken karamell den här boken var! En rolig, underbar och lite sorglig bok! Jag faller pladask för handlingen och huvudkaraktären Agneta.

Humoristiska situationer blandas med allvar och jag både gråter och skrattar under läsningen. Vi får följa Agneta när hon bryter upp från sitt liv och påbörjar något nytt i ett land där hon inte kan språket.

I Provence lär hon känna sig själv igen, hon lever sitt liv som hon vill. Ett liv långt ifrån det hon levde hemma i Sverige, ett liv där hon kände sig osynlig.

”Je m’appelle Agneta” är en härlig bokupplevelser som jag inte tycker att du ska missa. Boken är även nominerad till Årets bok och den är väl värd sin nominering.

Rosita Söderström

2021-09-18

Min sjätte Årets Bok 2021 nominerade bok. Lyssnade till Je m´appelle Agneta av och med Emma Hamberg, utgiven av Piratförlaget.

Det här är ytterligare en bok likt Samtal från en ängel, som jag antagligen inte skulle valt att läsa om den inte var en av de nominerade. Kändes också till en början att ”Vad är det här?” men vilken underbar feelgood :-) Såååå mycket LIVSGLÄDJE och färg!
De mindre omtyckta delarna drunknar i helheten – det här är en fantastisk bok om att tillåta sig själv leva. Göra drömmarna verkliga och att inte förneka sig själv och dem man känner gemenskap med.

Huvudpersonen Agneta 49år bryter upp från sitt inrutade och miserabla liv – utflugna barn, ointresserade arbetskamrater och trist man. Hon ger sig iväg som aupair till franska Provence. Följ med henne! Blir svårt att inte skratta men också fälla några tårar.

Följande är värt att citera: ”Om du gjort ett enormt offer för att kunna leva ditt liv. Då måste det livet vara värt det, helst varje dag. Då måste du ta varenda tillfälle i akt för att fira, förlåta, dansa, skratta och korka upp en flaska champagne. Du får bära din sorg med livsglädje. - Överrösta sorgen med livsglädje.”

Järnåkra 4b

2021-09-17

BRA

Lennart Nilsson

2021-09-13

Hej hej

Therese

2021-09-11

Rolig, tragisk, och alldeles underbar. Fantastisk uppläsning av Emma Hamberg själv.

2021-08-17

Träffande och elakt om den hurtbulliga maken. Småroligt så långt, men sen kommer hon till Frankrike och då är det inte komiskt längre utan långsamt och tragiskt. Ja i alla fall för denna läsare som inte gillar lyteskomik. En fördomsfull och empatilös historia som fick mig att sluta läsningen halvvägs.

Lena Stenback

2021-08-14