" Je m'appelle Agneta"

Hamberg, Emma

| 2021

... det är början på en hejdlös, oemotståndlig historia med en rad särpräglade personligheter som lever efter mottot "Överrösta sorgen med livsglädje". Ingalill Mosander, AftonbladetSamtidsporträtten av den frenetiskt resultatinriktade maken Magnus och hans motsträviga fru är så träffsäkra att jag fnissar mig igenom första kapitlet ... Det är nionde boken av Emma Hamberg, och hon skriver bra, med stora doser humor och känsla för såväl miljöskildring och dialog. (Och ostar. Man blir väldigt sugen på ost.) Lotta Olsson, Dagens NyheterAlla människor kan tydligen delas in i färggrupper efter personlighetstyp numera. Min färggrupp är genomskinlig.   Agneta är fyrtionio år och har bleknat in i tapeten. De utflugna barnen hör bara av sig när de vill att hon ska swisha pengar, och arbetskamraterna har absolut noll intresse för vad Agneta gör, tycker eller vill. Hennes...

Fett fucking dålig

Min sjätte Årets Bok 2021 nominerade bok. Lyssnade till Je m´appelle Agneta av och med Emma Hamberg, utgiven av Piratförlaget.

Det här är ytterligare en bok likt Samtal från en ängel, som jag antagligen inte skulle valt att läsa om den inte var en av de nominerade. Kändes också till en början att ”Vad är det här?” men vilken underbar feelgood :-) Såååå mycket LIVSGLÄDJE och färg!
De mindre omtyckta delarna drunknar i helheten – det här är en fantastisk bok om att tillåta sig själv leva. Göra drömmarna verkliga och att inte förneka sig själv och dem man känner gemenskap med.

Huvudpersonen Agneta 49år bryter upp från sitt inrutade och miserabla liv – utflugna barn, ointresserade arbetskamrater och trist man. Hon ger sig iväg som aupair till franska Provence. Följ med henne! Blir svårt att inte skratta men också fälla några tårar.

Följande är värt att citera: ”Om du gjort ett enormt offer för att kunna leva ditt liv. Då måste det livet vara värt det, helst varje dag. Då måste du ta varenda tillfälle i akt för att fira, förlåta, dansa, skratta och korka upp en flaska champagne. Du får bära din sorg med livsglädje. - Överrösta sorgen med livsglädje.”

BRA

Hej hej

Therese

Rolig, tragisk, och alldeles underbar. Fantastisk uppläsning av Emma Hamberg själv.

Träffande och elakt om den hurtbulliga maken. Småroligt så långt, men sen kommer hon till Frankrike och då är det inte komiskt längre utan långsamt och tragiskt. Ja i alla fall för denna läsare som inte gillar lyteskomik. En fördomsfull och empatilös historia som fick mig att sluta läsningen halvvägs.

Riktigt, riktigt underbar!

Rolig, feelgood och hög igenkänning.

Härlig och rolig!

Trevlig läsning

En helt fantastisk bok. Emma Hamberg lyckades få till dialogerna så bra. Särskilt mellan Agneta och hennes man. Jag skrattade ofta högt för mig själv när jag läste boken. Så befriande

Agneta är 49 år med utflugna barn som bara kommunicerar via swish, gift med Magnus som cyklar i svindyra trikåer, ett sorglig sexliv, ett ekande kylskåp och Agneta känner sig vingklippt. Hon ligger ligger mest i sängen och tittar på tv-serier och smygdricker rödvin… Hur kunde livet blivit så här? Agneta hittar en annons om att en äldre "pojke" behöver hjälp med att laga mat och städa - i Saint Carelle, Provence i Frankrike, några dagar senare är Agneta på väg ner till Frankrike….

Wow vilken fantastik bok! Jag älskade denna härliga feelgood som är varm och underhållande, den är lättläst med ett bra flyt - sidorna bara flyger fram och helt plötsligt så är boken slut - alldeles för fort, vill läsa mer! Jag har läst de flesta av Emmas böcker och hon har en förmåga att få mig som läsare att dras med in i hennes böckers värld, både karaktärerna och miljöerna känns tilltalande och levande. I denna bok får jag uppleva både skratt, allvar, kärlek, vänskap och sorg och jag älskar hur Agneta som en rebelliskt tonåring vågar bryta sig loss, hitta sig själv och våga börja leva igen. Underbar bok!

Charlotte Karlsson

2021-07-05

Härlig och rolig feelgood-bok!

2021-07-03

Absolut värd att lyssna på, till ett gott glas rött och goda ostar eller lite rostat bröd och marmelad.

(Lite långrandig och tjatig ibland.)

Eva Pettersson

2021-06-22

Annorlunda, rolig och samtidigt tankeväckande! Gillade denna skarpt!

Sara Hellberg

2021-06-08

Bra i början, sen blev den tjatig och tappade styrfart och jag tappade intresset... Tyvärr. Älskar Emma Hamberg ändå.

Linda F.

2021-06-06

Denna boken har allt: kärlek, värme, humor, sorg, glädje, ledsamhet, vänskap (på många oväntade håll). En sträckläsare, som är svår att lägga ifrån sig.

Underbar!

Marie Bonnevier

2021-05-26

En riktigt bra feel-good roman, rekommenderas!

Viola Ericson

2021-05-15

Riktigt mysig bok, jag skrattade högt.

2021-05-08

Så härlig, underbart charmig. Vill vara med, känns som att jag missat något med livet. Eller?
I vilket fall ser jag fram emot nästa bok av henne. Älskar hennes böcker med både humor, charm och medmänsklighet.

A H

2021-05-06

Lite småtrevlig. Slutade bra i mitt tycke.

Underbar, rolig och charmig!

Elisabeth Berglöf

2021-04-15

Je m'appelle Agneta är precis som Emmas alla andra böcker, magisk, dråplig och helt underbar. Ja, jag skulle kunna radda upp superlativen i oändlighet men jag tror ni fatta vad jag menar.
Visst finns djupet där och visst finns en underton av bitterhet, allvar och sorg men på det sättet Emma sätter tonen så blir det som en hyllning till livet i stället.
En feelgoodgoodroman om att självförverkliga sig och att ta kontrollen över sitt liv. Agneta vågar, Agneta gör det hon vågar och hon lär sig mycket om sig själv men framför allt, hon vågar älska sig själv och att säga ja till livet.

Vill du skratta? Vill du snyfta lite och vill du fyllas av värme?
I så fall, Grattis till dig som ännu inte läst. Du kommer att stifta bekantskap med ett härligt gäng personer som lär oss att bli livsnjutare och leva här och nu!

Egentligen finns inte ord för hur mycket jag älskar denna bok! Så se till att skaffa dig den eller varför inte lyssna, Emma läser själv och hur bra gör hon det? HUR BRA SOM HELST!

Tack Emma och Piratförlaget för att jag fick läsa och då boken var så underbar så har jag växelvis lyssnat och läst. Ja, jag har inte varit kontaktbar enligt min man och det är det bästa betyg en bok kan få!
Emma du äger!

2021-03-28

(Lite långrandig och tjatig ibland.)

2021-03-27

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Om jag inte har räknat fel, så är den här boken, Je m’appelle Agneta, den tolfte boken som jag läser av författaren Emma Hamberg. Som jag har skrivit tidigare, så tycker jag mycket om Emmas sätt att skriva. Hennes böcker är lättlästa, charmiga, roliga, naiva (på ett bra sätt!), snabblästa, mysiga, romantiska, och har hög igenkänningsfaktor. Jag läser inte så många i genren feelgoodböcker, men Emmas läser jag alltid. Och den här boken var inget undantag, utan den var lika bra som alla författarens tidigare böcker. Rekommenderas.