Winter's bone

Woodrell, Daniel

| 2006

Josefine Ejebjörk

2016-09-29

Äntligen läst boken filmen är baserad på

C L

2012-05-11

Jag använder den till en sociologi tenta om fattigdom och kriminalitet, men jag tyckte övrigt mycket om boken. Filmen gör den inte riktigt rättvisa, fast den är bra. Ett USA som man sällan får se.

Alva Ordnörden

2012-03-31

Huvudpersonen är Ree Dolly, 16 år. Hon bor i ett ruckel i ett bergsområde i USA tillsammans med sina småbröder och sin psykiskt sjuka mamma. Deras pappa har spårlöst försvinnut och Ree har accepterat att han inte längre finns. Tills en dag då polisen kommer och säger att hennes pappa måste infinna sig i rätten och att det fallfärdiga huset ställts som säkerhet i borgen av den åtalade (Ree's pappa). Då måste Ree handla snabbt, hon måste hitta pappan så att familjen inte förlorar det enda, lilla de har. Hon vänder sig till sina släktingar, vilka alla är mer eller minder kriminella, men alla - förutom hennes farbror som hon är livrädd för - vänder ryggen till. Även om Ree är ovanligt tuff och modig för en tjej i hennes ålder, blir det inte lätt...

Jag läste den här boken, som många även känner till som filmen Winter's bone, på flygplanet till Edinburgh för att fördriva tiden. Den var ganska lättläst och handlingen flöt på i lagom takt. Men samtidigt var den ganska tråkig. Den är nog mer spännande som film (dock är det 15 årsgräns så jag har inte sett den) men vissa saker i boken som man läser och samtidigt rycker på axlarna åt, kan nog vara ganska otäcka om man ser det på en stor skärm i mörkret på en biosalong. Det är en roman som är tänkt till vuxna, men jag tycker att den var helt okej så jag rekommenderar den till alla som är 12-13 och uppåt.

Denna bok är bara såå bra :)

Samuel Karlsson

2012-01-03

Lysande. Läs och njut.

Elisabeth E

2012-01-03

Riktigt bra! Läs!

Robin Harrysson

2011-11-09

Tyckte filmen var skräp, men boken är bra. Riktigt bra.

Karin Söder

2011-11-08

En väldigt bra och läskig bok! Kan tänka mig att det ligger nära sanningen för fler än man tror! Ruggigt!

Sofie Petersson

2011-11-04

Det blir nästan en femma för denna stenhårda bok inom den så kallade country noir-genren. En litterär käftsmäll.

Ulla Englund

2011-09-15

Det här är den bästa bok jag har läst på väldigt länge, den är helt enkelt enastående. Huvudpersonen, en tuff, 15-årig flicka i white trashmiljö som slåss för sin familjs överlevnad, är så mästerligt skildrad.

Detta är helt klart en mycket bra bok.
Jag tyckte bara så synd om lilla Ree som letade efter sin pappa och hur hennes liv såg ut.
Denna bok får helt klart en 5a av mig =)

Desirée Fredlund

2011-05-27

Och nog för att det var country noir alltid. Osympatiska människor, snö, misär och fattigdom. Rostiga bilar och mögliga tapeter. Woodrell visar det väldigt tydligt för mig. Och där, med kängorna långt nere i gyttjan och i mormors kappa finner vi Ree, som är fast besluten om att finna sin pappa. Död eller levande.

desireefredlund@blogspot.com

Jakob Nylin

2011-02-20

Livet i byarna kring Ozarkbergen är fattigt, smutsigt och hårt. Alla är släkt med alla, och alla har koll på alla; det som är outsagt ska så förbli. När 16-åriga Ree utmanar grundregeln att hålla käft utvecklas en gripande och minst sagt spännande historia!

Karl Nordström

2011-01-31

Well worth the short while it lasted

Louise A

2010-10-06

Det är fattigt, smutsigt, kallt och våldsamt. Med iakttagande blick skriver Woodrell om livet på USA´s baksida, där han själv är uppväxt. "Country noir" är en för Sverige ny genre, där vi har Olle Lönnaeus "Det som ska sonas" att börja med.