Volvo lastvagnar

Loe, Erlend

| 2005

Volvo lastvagnar tar vid där förra årets Loe-roman Doppler slutade. Andreas Doppler har tillsammans med sonen Gregus och älgkalven Bongo gått genom de värmländska skogarna och hamnat hos den haschrökande Maj-Britt. Hon ligger i fejd med godsägaren von Boring som hon bussar Andreas på, vilket inte bär sig bättre än att Doppler även blir vän med godsägaren. Under tiden har både Gregus och Bongo, som upplever att Doppler övergivit sitt korståg mot duktigheten, dragit sin väg. Volvo lastvagnar visar en Erlend Loe på bästa skrivhumör. Infallen är många och läsaren är helt i händerna på den galna berättaren. Det vimlar av roliga fotnoter, referenser och sidospår.

Cissi

2020-12-15

Den här boken var mycket märklig, rolig, annorlunda skriven och ganska underhållande. Det är en fristående uppföljare men jag får en känsla av att jag hade gillat den mer om jag hade läst första boken innan. Karaktärerna är lätta att tycka om och slutet var både det bästa och sämsta med boken.

2016-12-24

Förra sommaren läste jag första delen om Andreas Doppler och var väl inte direkt överförtjust. Doppler var inte speciellt lätt att tycka om där. Nu var det ju så att jag köpte båda böckerna nästan samtidigt och jag är väl av uppfattningen att alla förtjänar en andra chans. Så det var ju bara att läsa även denna. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/12/volvo-lastvagnar-av-erlend-loe.html

Merja A

2013-07-18

Fick egentligen ingen behållning av att läsa boken, den fungerade som tidsfördriv.
Boken var inte så rolig som jag trodde att den skulle vara. Hade nog för höga förväntningar.

Tommy -

2012-12-04

Fristående uppföljare till Doppler. Lyckas inte alls med det - det saknas intressant intrig och intressanta huvudpersoner.

Blev besviken eftersom den inte alls var en uppföljare till Doppler, handlade inte längre om honom. Men själva boken var kul!

Johan Forslund

2011-06-29

Sträckläste hela boken på en eller två timmar. Inte lika bra som Doppler, en mer "vanlig" historia om man kan kalla någon av Erlends böcker vanliga. Den blev bättre mot slutet i alla fall.