Visning pågår

Sarenbrant, Sofie

| 2014

Morgonen efter familjen Göranssons husvisning i Bromma hittar sexåriga dottern Astrid sin pappa brutalt mördad i gästrummet. Inget tyder på inbrott och mordvapnet är en av familjens egna köksknivar. Har någon dröjt sig kvar efter visningen? Det enda som talar för det är att Astrid påstår att en främling har klappat henne på kinden under natten. Kriminalinspektör Emma Sköld utreder fallet. Hon misstänker att mannens hustru kan ligga bakom dådet, och hemligheter som avslöjas stärker teorin. Men när fler mord sker i samband med husvisningar ställs allt på ända. Vad är det egentligen som pågår i det på ytan idylliska bostadsområdet? Och vad är kopplingen mellan offren? Visning pågår är den tredje fristående deckaren om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant är författare, journalist och fotograf. Hon bor i Bromma med sin man och två döttrar. Tidigare har hon gett ut Vecka 36, I stället...

2020-07-08

Serien utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Jag gillar karaktärerna och blandningen av relationsdrama och deckare. Riktigt spännande och skickligt avslut med en äkta cliffhanger. Stark 3:a

Ted Svedberg

2020-04-10

En av mina absoluta favoriter bland böcker.

Elina

2020-02-09

Läsvärd

Riktigt bra!!!

lia Hellman

2019-03-25

Kom in i boken direkt. Spännande från a till ö. Lus läste/lyssnade. Rek varmt 😄.

ElinsBokhylla

2019-03-14

Återigen lyckas Sarenbrant med att placera ett mord i en udda miljö, jag börjar se ett tema och jag gillar det. Det är även väldigt smart eftersom man blir lika överraskad varje gång och man får sig ännu en utmaning för att lösa bokens mord.

Ser fram emot att se vart Sarenbrant tar oss i nästa bok!

Dock är det lite tjatigt att huvudkaraktärens syster alltid tycks dyka upp vid brotten eller ha någonting med brotten att göra. Nu efter tredje boken börjar bli lite larvigt. Men jag antar att det för med lite mer spänning och nöje i läsningen. Många karaktärer är bra men ibland kan det bli lite för många.

Däremot måste jag säga att slutet på Visning Pågår är väldigt svår att lista ut, jag tycker om när det är tvistar och överraskningar i böckerna och det är verkligen något som Sarenbrant är bra på. Hålla hela spänningen från första till sista sidan!

Helena Rasmusson

2019-03-06

Spännande & bra historia! Vill börja läsa nästa bok snabbt!

Therese

2019-01-13

Jättespännande historia rakt igenom! Oförutsägbar, rapp och med ett medryckande språk. Författaren är väldigt bra på att hitta nya miljöer för att skapa variation i sin serie. Hon är också en mästare på att hela tiden lägga ut ledtrådar som gör att jag som läsare hinner misstänka så gott som alla inblandade karaktärer innan det till slut framkommer vem som är den skyldiga. Jag var tvungen att slänga mig över nästa bok i serien så fort jag nådde fram till bokens sista sida.

Johanna Åberg

2018-10-18

En bok som är spännande från början till slut!!!

Emelie Persson

2018-06-26

Den här boken lånade jag av en kollega till mig efter att vi hade haft ett litet samtal om hur spännande just deckare kan vara. Hon rekommenderade varmt Sofie Sarenbrandts "Visning pågår" och dagen därefter lånade hon ut den till mig. För sambon och jag som varit på en del visningar var denna bok perfekt och aktuell för just mig. Jag tycker att storyn är helt genial när man bygger upp en historia på detta vis för det finns en sådan intimitet kring just visningar. Okända människor stapplar in i ditt hem och vem vet....någon kanske dröjer sig kvar med onda avsikter.

Den här boken börjar just inför en visning som ska visa sig påverka många människors liv, för dagen därefter hittar den 6-åriga Astrid sin pappa mördad och allt tyder på att mordet skett inifrån huset med en kniv från familjens kök. Kriminalinspektör Emma Sköld kopplas in för att lösa fallet som till början verkar självklart, mannens hustru och Astrids mamma är mördaren.

Det här var en rafflande bladvändare i snigeltakt. Den utspelar sig dag för dag och man följer dramat genom många ögon såsom mannens hustru Cornelia, hennes väninna Josefin och Emma som är Josefins syster. Även mördarens perspektiv finns med på några ställen i boken. Boken som är Sarenbrandts tredje bok är väldigt spännande och bra skriven. Jag tyckte verkligen om den. Trots detta kunde den bli lite långsam i alla fall till mitten av boken.

Det bästa med hela boken var verkligen slutet, ett slut som VERKLIGEN inte var väntat och som lämnar en gigantisk cliffhanger till nästa bok om Emma Sköld: "Avdelning 73".

Helena Flemström

2018-04-19

Spännade bok i serien

Nathalie P

2017-12-10

Det som jag gillar mest med Sarenbrants böcker är att dom är så lättläsa, vilket gör att jag tycker om att "slappläs" hennes böcker på kvällarna. Alltså kanske inte en bok som jag skulle sitta och sträckläsa en hel dag. Handlingen är spännande, men inte fängslande. Slutet är dock rafflande!

Bra "serie" går att läsa fristående.

Anna Johansson

2016-10-19

Denna tredje bok i serien om Emma Sköld gör ett uppsving för serien efter den andra boken som endast var okej. Här har vi en spännande handling, skriven ur flera perspektiv vilket medför att handlingen blir snäppet intressantare. En fyra i betyg.

Marina Pedersen

2016-10-11

Kanon

Helene Roos

2016-09-14

Jag gillar Emma Sköld-böckerna, de är lättlästa och underhållande spänningsböcker.

Lotta Strandberg

2016-07-16

Lite mer spännande än de två föregående. Gillar dock inte riktigt när allt händer runt huvudpersonen, blir så overkligt. Liten (eller stor) cliffhanger på slutet gör dock att man ju måste läsa vidare. Blev plötsligt en följetong...

Monica Brandts

2015-11-20

Ja det här var ju bästa boken hittills. Det går in genom ena ögat och ut genom andra ... lämnar inga bestående intryck. Inget att rekommendera.

Linda N

2015-09-03

Bra bok att lyssna på!

Linda N

2015-09-03

Bra bok att lyssna på!

Anci Bergman

2015-08-23

En bra bok som vanligt av Sofie Sarenbrant. Kom in i boken fort och spännande från första början, svårt att gissa vem den skyldige va, na stunden misstänkte man en och i nästa stund va det någon annan. En bra bok. Värd att läsa. :)

Anneli Johansson

2015-08-07

Fruktansvärt bra, spännande och ruskig! Ger mig in i nästa bok omgående!

2015-07-29

Jag fortsätter med min satsning på att läsa klart serier och en av de jag har på min lista är Sofie Sarenbrants serie om Emma Sköld. Efter att jag hade läst förra boken, Andra andningen, så önskade jag mig mer brott och mindre personliga problem i nästa. Halva önskningen uppfylldes i alla fall. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/07/visning-pagar-av-sofie-sarenbrant.html

Martin

2015-07-26

Jag blir nu tvungen att skriva en recension, bara för att det här är så fruktansvärt dåligt. Hennes tidigare deckare om Emma Sköld har varit okej för en dag på stranden. Långt ifrån bra men till viss del har det skänkt ett visst underhållningsvärde, även om både språket, intrigerna och karaktärerna har lämnat mkt att önska.

Jag kan stå ut med mkt men det här är så skrämmande dåligt. När min Kindle visar att jag har läst 95% av boken har det fortfarande inte hänt något mer än det som står på baksidan av boken. Herregud.

Jag skäms inte för att säga att jag laddade ner denna bok inte helt lagligt. Jag skäms för att jag spenderade min sista semesterdag på denna smörja. Jag skäms över att vi i Sverige har författare som får ge sånna här "deckare". Jag skäms å Sofie Sarenbrants vägnar.

Susanne Rydvald

2015-07-13

En deckare skriven av en småbarns mamma om småbarns mammor som handlar om en sorts småbarns föräldrars mord vilket undersöks av en polis kvinna som väntar barn ... en barnboks deckare som innehållar allt från väntetiden på F - kassans telefon till mödravårdcentralen - och barnet i fokus heter Astrid ------ blääh !!!!

Detta var en bra Deckare tycker jag

Jessica S

2015-06-23

Alltså, är det möjligt att få ge ut så här dåliga böcker.. Så simpelt, med en färglös kriminalinspektör i huvudrollen som inte ser mönster och med relationer där männen är idel bovar, stalkare, otrogna, gifta ned jobbet, misshandlare, mördare,. Funkar på en överfylld strand där man behöver nåt riktigt lättläst men inte mer..

ingela haraldsson

2015-06-08

Mycket bra och spännande.

Valentina C

2015-02-28

Bra skriven och spännande

Kerstin Hellgren

2015-02-17

Bra och spännande. Avslutade med en cliffhanger så nu måste jag läsa nästa bok oxå.

2014-12-06

Ibland undrade jag om det var en Läckberg-bok jag läste, det är verkligen samma slags deckargenre. Det blir lite spännande men inte mer än så. Tänkte att det här skulle vara sista boken om Emma Sköld men där tog jag nog fel. Får se om jag läser fler.

Maria Cederholm

2014-08-17

Gripande o lättläst. Läste ut den på en vecka. Spännande fall och underhållande. Rekommenderas starkt!

2014-07-23

Förväntade mig mera av den!

Maria Johnson

2014-07-03

Lite förutsägbar

Marita Ryen

2014-06-30

Spännande och lättläst.

A H

2014-06-28

Riktigt bra. Väntar med spänning på uppföljaren.

Ehwa Lindström

2014-05-06

Något så bedrövligt! Hade aldrig läst ut den om jag inte suttit på ett flyg och inte hade något annat att tillgå. Dialogerna är så illa och onaturligt formulerade att man ständigt kommer av sig.
Nej, det blir dessvärre en enda ynka stjärna från mig.

Andreas ManU

2014-04-29

Har så här i eftertanke justerat ner betyget till en trea. Deckarintrigen är inte tillräckligt spännande igenom hela boken, utan bara mot slutet. Påbörjat en bok av Tegenfalk nyligen och där känner jag spänningen genom "hela" boken. Så en deckare ska vara. Men ändå kul att läsa om en liten annorlunda miljö och upplösningen var oväntad helt klart.

2014-04-28

Snark!!!!

Glada Gunvor

2014-04-26

Mycket spännande bok där mördarens identitet förblev en gåta framtill slutet. Dessutom en mycket bra uppläsning av Katarina Ewerlöf.

Andreas ManU

2014-04-20

När jag började läsa tänkte jag att det skulle bli en 2:a eller 3:a men det tog sig mot slutet och upplösningen var riktigt spännande, och lite ovanlig.......

My.loved.books

2014-04-17

Enligt mig Sofie Sarenbrants absolut Bästa bok!! Spännande från början till slut! :)

Fantasin är det inget fel på när Sofie väljer plats för sin deckare, förra gången var vi i löparspåret och nu är vi på husvisning. Man kan spekulera i vad det ska blir nästa gång, Sveriges riksdag kanske eller NK:s provhytt.
Lättläst, spännande och personerna det handlar om finns i Emmas närhet, på ett eller annat sätt. Den har inte samma tempo som förra boken och jag listade ganska tidigt ut vem som var mördaren. Svårt att skriva mer utan att avslöja för mycket av handlingen, så mitt råd är: LÄS DEN.Toppendeckare igen av Sofie som får extra plus för sin fantasi.

Rasmusmatte .

2014-04-06

Så spännande. Det gick inte att lägga ifrån sig boken

2014-03-28

Det här är Sofie Sarenbrants femte bok, och jag har även läst alla hennes tidigare böcker.

Först dom två första böckerna ?Vecka 36? och ?Istället för dig?, som hänger lite ihop, fast kan också läsas fristående.

Och ?Visning pågår? är den tredje fristående boken i en serie, efter dom två böckerna ?Vila i frid? och ?Andra andningen?, med polisen Emma Sköld i huvudrollen. Jag antar att det kommer en fjärde bok i serien också, eftersom det är en liten cliffhanger i slutet, och jag ser redan fram emot den.

Jag tycker mycket om Sofie Sarenbrants alla böcker. Jag gillar skarpt hennes karaktärer. Och jag tycker mycket om miljöerna i hennes böcker.

Spännande är dom också, och åtminstone inte förutsägbara för mig, som trots att jag har läst hundratals, kanske tusentals, deckare, fortfarande nästan aldrig kan räkna ut vem som är den skyldige. ;-)

Hon har också ett mycket bra sätt att beskriva relationerna mellan personerna i sina böcker. Och jag gillar verkligen platserna som böckerna utspelar sig på. I den här boken är det husvisningar, den förra Stockholm Marathon, och den innan det Yasuragi Hasseludden.

Så jag rekommenderar verkligen den här boken, och Sofie Saranbrants övriga böcker, till alla som gillar lättlästa kriminalromaner i Stockholmsmiljöer.