Vindarnas ö

Nemert, Elisabet

| 2007

I maktens salar i Babylon, 1500 år före vår tideräknings början, möter vi härskarsonen Sargon som är uppslukad av sitt begär att överta makten. Fadern fruktar sin son och för att bli av med honom arrangerar han ett äktenskap mellan Sargon och faraos dotter.  Sargon tvingas ge sig ut på en farofylld färd till sitt nya hemland. En färd som för alltid förändrar hans syn på sig själv och sin omvärld. Men Sargon har mäktiga fiender och han tillfångatas av havsfolket, Medelhavets fruktade pirater. Hans liv som slav ombord på ett piratskepp blir en mardröm och för att undkomma kastar han sig till slut i havet.  Medvetslös spolas han i land på Kreta, sagornas, myternas och guden Zeus egen ö. Sargon kommer till ett land och ett folk som är helt väsenskilt från allt han kunnat drömma om. I minoernas land finns inga slavar, här är kvinnor och män lika mycket värda, här finns heller...

Heléne Niitsoo

2013-08-18

Trots att man får värja sig lite över den något utopiska utvecklingen hos huvudpersonen från avskyvärd till en god(-are) människa är berättelsen fint uppbyggd och väl värd att läsa. Kul med den historiska inramningen som känns trovärdig.

2012-08-14

Mycket klyschor blandat med lite övernaturligt, gudar och gudinnor och naturligtvis förutsägbar. Men, ändå så fin. Tycker om historiska romaner och jag gillar Elisabeth Nemert.

Izabela Horn

2012-03-04

Det är så mycket handling att det hade kunnat vara en tegelsten till bok . Svårt att förstå att så mycket händelser får plats på de sidor som finns.

Martina Hellström

2011-05-03

en härlig bok!

Agneta Andersson

2010-10-21

Ej lyssnat klart på denna

Tina Svensson

2010-04-08

WOW! Historien om Sargon och Astarte tog med storm från första sidan! Jag älskar böcker som handlar om det forna Egypten och detta är en liknande historia. För er som känner till Christian Jacqs böcker om Ramses m.m. så är detta skrivet i samma anda. Elisabet Nemert blandar övernaturligt, mytologi och historia på ett ypperligt sätt och jag tycker det är jätteintressant att läsa. Nu ska jag börja leta efter fler av Nemerts böcker och ett besök på Kreta är ett måste!
Kolla gärna in min blogg för fler recensioner av böcker som jag läser!

Maria Nordström

2010-03-02

Det är något överdriviet med Nemerts böcker. Men det gör inget jag gillar dem ändå.

Stina D

2009-08-12

Känns som en alldeles för lång veckotidningsnovell. Början är riktigt bra och spännande men det blev värre och värre, i slutet höll jag nästan på att kräkas av den löjliga smetigheten. Språket känns konstlat.

Ciccis bokblogg

2009-07-27

En helt fantastisk bok! Det är andra boken av Elisabet Nemert som jag läser nu och jag ser verkligen fram emot att läsa de andra som hon har skrivit.
Boken utspelar sig bl.a på Kreta, där man får en inblick i den minoiska kulturen. Huvudpersonerna i boken är Saragon, som är son till härskaren i Babylonien och Astarte som blir tillfångatagen av havssfolket men som tillslut hamnar på Kreta. Saragon är en en maktlysten och känslokall person som blir bortgift med faraos dotter. Men på vägen till Egypten så råkar han ut för många äventyr som gör att han börjar fundera över hur han egentligen är som person och vad han har för värderingar. Boken är så mycket mer än en skönlitterär bok, man hittar hela tiden små tankvärda meningar i boken som ger så otoligt mycket.